Driedimensionaal printen. Deze techniek bestaat al 25 jaar binnen professionele industrieën, maar een eigen 3D-printer voelt nog voor velen als een ‘ver van mijn bed show’. De mogelijkheid om thuis, in een 3D-shop of op het werk een digitaal design uit te printen tot een tastbaar, real-life product blíjft mind-blowing!

Terug naar de blauwdruk!

Terug naar de blauwdruk!
afbeelding

Een ding weet ik zeker: in het komende decennium gaan vele industrieën radicaal op de schop door 3D printing. Het productieproces, de logistieke wereld en grondstofverschaffing worden in de kern geraakt door deze ontwikkeling. Bedreiging of juist een kans?

Denk functioneel en creatief

Mijn bovenkamer maakt overuren en ik zie eindeloze mogelijkheden voor de consument. Denk functioneel: print kapotte onderdelen van een keukenapparaat of niet geleverde delen van een Ikea-meubel. Denk creatief: sla letterlijk een brug tussen speelgoedmerken Lego en Brio (of juist Märklin) door onderdelen te printen die de verbinding leggen tussen treinrails en bouwblok. Een samenwerking die deze speelgoedgiganten zelf niet voor elkaar krijgen. Denk innovatief: wat heeft een merk als Gardena in de toekomst nog voor toegevoegde waarde als je zelf een tuinschepje mét tailor made handvat kunt ontwerpen én uitprinten? En hoe kun je dat ombuigen tot een voordeel?

Een leuk voorbeeld uit mijn omgeving: een kennis die een huis heeft gekocht, overweegt nu om de stekkerdozen en lichtknoppen zelf te ontwerpen en uit te printen. Zo kan hij zijn huis tot in detail personaliseren. Gaaf!

Brand-Hacking – Re-invent yourself!

Ik zie overeenkomsten met de muziekindustrie. De verkoop van de ooit zo populaire CD maakte een snoekduik toen muziek downloaden (legaal en illegaal) populair werd. De muziekbranche is nog steeds herstellende en deze ontwikkeling heeft de hele wereld op z’n kop gezet. Partijen als Spotify spelen hier slim op in.

Datzelfde scenario lijkt producenten, de logistieke sector en retailers ook te gaan overkomen. Er zijn nog geen vastomlijnde antwoorden op vragen als ‘is 3D printing alleen weggelegd voor de creatievelingen of ook voor de massa?’, ‘betekent dit dat iedereen aan ‘brand hacking’ kan en gaat doen?’, ‘wat heeft 3D printing voor invloed op merken?’ en tot slot ‘koop je nog producten als je ze ook zelf kunt ontwerpen en uitprinten tot real-live producten?

Merken gaan zichzelf opnieuw uitvinden. Ik zie voor me dat een retailer straks een basis-design aanlevert, waarna ik als consument dit ontwerp kan personaliseren en zelf kan uitprinten. Spannend!

Step by step

Van voorgeproduceerde producten terug naar de blauwdruk. De scheidslijn tussen consument en producent vervaagt verder en alles wat de wereld te bieden heeft is…. letterlijk binnen handbereik. Echt alles kan ‘tailor-made’ worden aangeboden dankzij de toenemende stroom aan 3D printers. Van materialen als nylon, hout, kunststof, brons, zilver, ijzer en zelfs tot menselijk weefsel. Iedereen is één muisklik verwijderd van zijn eigen MakerBot. Wat ga jij als eerste printen?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu