Hoe tilt design jouw merk naar een hoger niveau? Hoe verbeter je de accountability van design? En hoe kan design hoofd en hart met elkaar verbinden? Zomaar wat design gerelateerde vragen die regelmatig aan bod komen op de Factor Tachtig werkvloer.

Eventverslag: ‘Marketing & Design Congres 2014’

Eventverslag: 'Marketing & Design Congres 2014'
afbeelding

Op onze voortdurende zoektocht naar kennis, bezochten wij het Marketing & Design Congres 2014 in het Miele Inspirience Centre. Het thema van de vijfde editie van het congres: ’Upping your marketing by design’.

Creativiteit vs. Business

Dagvoorzitter en strategisch designexpert Tom Dorrestijn legt direct de vinger op de zere plek: “Design is een belangrijke concurrentiefactor voor bedrijven en merken. Ga maar na: alles aan een merk is visueel, van retail tot marcom, van online tot offline, van verpakking tot visual identity; alle touchpoints. Er worden serieuze bedragen in geïnvesteerd en het resultaat daarvan is bepalend voor het succes van merken. Dat vraagt om een sterkere focus en een beter instrumentarium op het gebied van accountability.” Hoe verbind je de twee werelden van creativiteit en business?

Keynotes Thomas Marzano, Global Head of Brand Communication Design bij Philips Design, en Marc van Iterson, Global Head of Design & Concept development bij Heineken International lichtten toe wat design voor marketing kan doen. En hoe je packaging, product, online aanwezigheid en corporate id voor een merk laat werken. Bekijk de presentatie van Mark van Iterson:

Heineken: ‘Don’t be afraid of the experiment’

Design als driver

Een aantal sprekers gaven hun kijk op designgedreven realisatie van marketingdoelen. Pre- en posttesting naar het effectief inzetten van design is daar een groot onderdeel van. Meten van succes, analyseren van effectiviteit en ontwikkeling komen gedurende de dag als rode draad terug tijdens verschillende sessies. Ook Steve Soto van het Design Management Institute en Linda Volkers en Martijn Pronk, beiden werkzaam bij het Rijksmuseum komen in actie. Check hun presentaties:

A Tool to Guide Integrating Marketing and Design: The DMI Design Value Scorecard 

Designing the digital Rijksmuseum 

De slotsom na een dagje Marketing & Design Congres? Creativiteit en design accountability hoeven elkaar niet te bijten. Sterker nog, ze versterken elkaar tijdens het ontwikkelen van nieuwe merkervaringen. Een gedachte die wij al jaar en dag ter harte nemen!

Wil je weten hoe design jouw merk kan versterken? Kom eens ‘live’ langs voor een goed gesprek mét espresso.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Rutger

    Menu