Als Merkmakers discussiëren we regelmatig met andere Merkmakers. Op kantoor, on the move of zomaar in de kroeg. De uitkomst? Inspiratie, kennis en ideeën. Die we vervolgens graag delen met jou. We laten Merkmaker Marijke Dijkgraaf, marketeer bij SAP Nederland, aan het woord: lees over haar liefde voor Nespresso & Design Thinking.

Merkmakers aan het woord: De smaak van beleving

Merkmakers aan het woord: De smaak van beleving 1|Merkmakers aan het woord: De smaak van beleving
afbeelding

Ik ben een coffeelover. Alweer mijn tweede Nespresso-apparaat staat op het aanrecht. De eerste heb ik zoveel gebruikt dat het is afgeschreven.

merkmaker aan het woord: Marijke Dijkgraaf

Selling an experience

Koffie wordt al gedronken vanaf de 17 eeuw. Nespresso wist de ‘koffie ervaring’ begin 2000 echter op een heel ander niveau te tillen. Knap. Als marketeer bewonder ik hoe je een traditioneel product kunt vernieuwen en een niche in de markt weet te creëren.

Koffie. Aan het product kun je niet zoveel toevoegen. Het zijn én blijven gemalen koffiebonen. Nespresso maakt de koffie echter bijzonder door je het gevoel te geven lid te zijn van een exclusieve club. Een club waar je bij móet horen. Het merk is daarnaast visueel erg aantrekkelijk. Van het design van de apparaten tot de glanzende cupjes, de manier van verpakken en de cadeautjes die ik af en toe bij mijn bestelling ontvang. En dat werkt: Nespresso pakt mij in met een opbergdoos voor de cups, chocolaatjes of een nieuwe blend. Een nadeel wat bij mij nog knaagt: de cups zijn niet echt milieuvriendelijk en lastig te recyclen.

George vs. Matt

Ik ben jaren geleden bewust naar een Nespresso apparaat op zoek gegaan. George Clooney kwam al regelmatig voorbij op de buis. Een sterke keuze. Mijn gevoel zegt echter dat Nespresso een volgende stap moet zetten: hoe houdt het merk haar exclusiviteit vast? Het is tijd voor een nieuwe koers. Wellicht zijn ze daar al aan begonnen. In de laatste commercial zag ik namelijk niet alléén George als de ster: hij werd vergezeld door Matt Damon.

Wist je trouwens dat Nespresso uit dezelfde koker als Nescafé komt? Inderdaad. Die oploskoffie die je in hotelkamers krijgt in het buitenland. Een drankje dat, als je het mij vraagt, niet eens op koffie lijkt!

Ik zie een link tussen Nespresso en mijn eigen werk. Bedrijven hebben hun softwarepakketten al in huis, net zoals iedereen al een ‘gewoon’ koffiezetapparaat én een Senseo had. Het zoeken naar dat plekje in de markt waar je verschil kunt maken. Ik wil de klant óók een experience bieden. De nadruk ligt daarbij op het helpen innoveren van klanten. Iets toevoegen aan het bestaande arsenaal of beter benutten wat je al in huis hebt. En net als bij koffie zijn er voor de klant veel verschillende ‘smaken’ software om uit te kiezen.

Naast de keuze voor software spelen er vragen als ‘voor welk delivery model – on demand of on premise – de klant moet kiezen’, ‘wat voor stappen zij moeten zetten’ en ‘hoe past dat in een bestaand IT-landschap’. Bij onze ‘Design Thinking sessies’ met klanten komen vragen op het snijvlak van strategie en software samen. Deze sessies zorgen voor een gerichte kennisoverdracht en een ‘vertrouwd gevoel’. Wij willen een klant daarbij overigens niet opleggen hoe ze het móeten doen. We begeleiden ze, introduceren nieuwe smaken en delen onze kennis. Op die manier werken we aan een lange termijn relatie met nieuwe én bestaande klanten. En dat wil ik nog lang blijven doen. Jij ook George?

Over Marijke Dijkgraaf
Marijke is creatief, enthousiast, communicatief, hands-on, resultaatgericht, moeder van twee, echtgenote én solution marketeer bij SAP.

Over SAP
SAP is de grootste softwareleverancier van Europa en behoort tot de drie grootste softwarebedrijven ter wereld. Factor Tachtig ondersteunt SAP al jaren bij het verbeteren van haar merkkracht.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu