Arbeidscommunicatie: jouw merk op de arbeidsmarkt

Een sterk merk neerzetten. Dat is wat wij doen. Niet alleen voor je klanten maar ook voor (nieuwe) medewerkers. Het maakt namelijk niet uit of je het tegen een collega hebt of een externe partij: jouw boodschap blijft hetzelfde. Maar hoe maak jij jouw merk aantrekkelijk voor je medewerkers en hoe word je gevonden op de arbeidsmarkt? Wij zetten onze expertise op het gebied van marketing, communicatie en branding graag voor je in. Geen quick fix maar een goede strategie. Wat je doet is tenslotte belangrijker dan wat je zegt. Wij helpen jou met het maken van je merk en zorgen voor een succesvolle, onvervalste reputatie die opvalt. 

Arbeidsmarktmarketing

Een sterk merk vormt de basis van arbeidsmarktmarketing, en die begint bij een duidelijke Employer Value Proposition (EVP). De EVP is wat je belooft naar je huidige en toekomstige werknemer. Net als bij je productaanbod gaat het dus om het totaal: je merk, het aanbod en de vraag vanuit de markt. Zo schep je duidelijkheid over wie je bent en waar je voor staat. En als je dit consequent en in lijn met je merk toepast, trek je ook de mensen aan die bij je merk passen – handig toch! Met onze expertise slaan wij de brug tussen jouw kernwaarden en de juiste doelgroep.

Arbeidsmarktcommunicatie

De juiste mensen op de juiste plek raken en tegelijkertijd dicht bij je merk blijven, dat is de uitdaging. Zorg dat wat je aan de buitenkant belooft, aan de binnenkant ook waarmaakt. Want anders raak je mensen kwijt en dat is zonde. Maak gebruik van de kanalen en media die je doelgroep gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook van Employee Advocacy: het betrekken van je collega’s bij het verspreiden van je merkboodschap. Laat ze interne influencers worden. Persoonlijke berichten zijn authentieker, zorgen voor meer betrokkenheid en hebben een groter bereik. 

Sollicitant Journey

Sollicitant journey is de weg die een sollicitant aflegt: van de vacaturetekst, de eerste bevestigingsmail tot het uiteindelijke contract. Deze reis is net zo belangrijk als de klantreis. Stel, je hebt ‘verbinding’ als merkwaarde, maar je sollicitatiegesprek wordt heel stijfjes aan een grote vergadertafel gehouden, dan voelt de kandidaat die verbondenheid hoogstwaarschijnlijk niet. Haal die tafel eruit en zet er een ruime bank neer waar je het eerste gesprek voert. Oftewel: probeer zo min mogelijk over je merk en je waardes te vertellen, maar leef ze en zorg dat de sollicitant deze voelt.

Employee Journey / Colleague Journey

Eenmaal binnen, wil je je nieuwe collega’s ook binnen houden. De optelsom van alle ervaringen is het belangrijkst. Zorg dat je verhaal duidelijk is. Mensen werken graag aan iets wat zij belangrijk vinden, en waar zij zichzelf in herkennen. Je wilt ze niet alleen blij maken maar ook blij houden. Dat is hard werken, maar een goede investering. Want als alles klopt, wordt ook je merk sterker. Ook hier geldt: leef je merkwaarden. Dus als ‘samenzijn’ of ‘teamgevoel’ een belangrijke kernwaarde is – vier je ook samen met het team je successen.

Wil jij ook jouw eigen Employer Value Proposition helder krijgen? 

Wij gebruiken onze kennis en ervaring om dé strategie te creëren die past bij de waarde van jouw bedrijf. Zodat ook jij de juiste mensen op de juiste plek raakt. Dit doen we door de passende merkwaardes te koppelen aan kanalen en media die jouw potentiële medewerkers gebruiken.

Wil jij ook een sterk merk en de mensen die dat merk maken? Of benieuwd naar succesvolle cases? Kom eens langs, dan praten we samen verder.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrateeg

+31 (0)40 7470161

    Menu