Infographics zijn hot. Catchy illustraties die op een heldere manier informatie, data of kennis over weten te brengen. Een grafische samenvatting van een vaak ingewikkeld verhaal, gevat in cijfers en leuke weetjes. Klaar om gedeeld te worden.

1 infographic zegt meer dan 1000 woorden

1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag]|1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag] 1|1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag] 2|1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag] 3|1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag] 4|1 infographic zegt meer dan 1000 woorden-[tag] 5
afbeelding

Of dat nu is in de vorm van een grafiek, een kaart of een schets. In een statische of juist geanimeerde opzet, digitaal of in print. En waar de één de weg naar een nieuwe website toelicht, zo verklaart de ander de werking van het brein of somt – voor de Trekkies onder ons – alle Sci-Fi ruimteschepen op. Zinnig én onzinnig: infographics hebben al jaren mijn volle aandacht. En ik durf te wedden ook die van jou.

We leven in een visuele wereld

Bij het schrijven van dit blog in 2015 kon ik melden dat er in de voorgaande 5 jaar méér informatie was geproduceerd dan in de 5000 jaar daarvoor. 5 jaar later pak ik nog eens terug op dit blog en kan ik toevoegen dat er in 2020 40x meer bytes aan data zijn dan sterren in het nu voor ons zichtbare universum. Data never sleeps. Onderstaande infographic uit 2019 geeft weer wat dat concreet betekent. Elke. Minuut. Van de dag.

Om in dat groeiende bos nog als boom herkend te worden is wat nodig. Mensen omver blazen met de bekende dikke rapporten, cijfers en details werkt simpelweg niet meer. Hapklare afbeeldingen wél.

Het visuele brein

Dat de mens een visuele voorliefde heeft toont de geschiedenis. Van de eerste grottekeningen tot de populariteit van Instagram en Pinterest. Het inzetten van visual content als onderdeel van je boodschap zou wat mij betreft dan ook geen vraag meer moeten zijn. Het brein verwerkt visuele informatie immers vele malen sneller dan tekst en slaat het overgrote deel op van wat wij zien.

Daarentegen wordt er maar een marginaal deel opgeslagen van wat we lezen of horen… Zeker op de vluchtige social kanalen trekken visuals daardoor meer aandacht en presteren aanzienlijk beter dan gortdroge tekst, stelden wij in een eerder blog.

Visual world - infographic

Een afbeelding maakt enthousiast’, benadrukte Frits van Merode van het Maastricht UMC+ eerder in het FD (must read!).

Als ik zeg dat we de patiënt centraal moeten stellen, dan raakt dat niemand. Als ik een patiënt teken die springt van blijdschap, dan wordt iedereen enthousiast’.

Het brein wil beeld zien

De doorgewinterde Information Designer David Sibbet onderstreept in zijn boek ‘Visuele meetings’ dat als mensen visueel werken, ze betere ideeën hebben, betere beslissingen nemen én gemotiveerder zijn om resultaten te behalen.

Kortom, voldoende redenen om visuals – en in het bijzonder de infographic – op de lijst te zetten van mogelijke werkwijzes en uitingen.

Van complex naar simpel

Hoe populair ook, het maken van een infographic moet wat mij betreft geen doel op zich worden. Het overbrengen van informatie op een passende manier wél. Enthousiasmeer je doelgroep. Prikkel. Sla een brug tussen educatie en entertainment en focus je op een deelbare boodschap.

What makes a good infographic?

Wat in grote lijnen van de input wordt verwacht is duidelijk. De voordelen van de output ook: mits goed ingeschoten heb je een duidelijke, beknopte en makkelijk te delen uiting, die die boodschap helder over de bühne brengt.

Er zijn echter ook de nodige voordelen te bedenken bij het – niet te onderschatten – voortraject. Het opzetten van een infographic dwingt je vooral zelf om goed na te denken. Wat wil ik vertellen? Wat is de essentie? Wat is de rode draad? Hoe structureer ik mijn verhaal? En wat zijn zaken die wellicht cruciaal lijken maar niet van toegevoegde waarde blijken? Met andere woorden: om iets simpel uit te leggen moet je de materie van binnen en buiten beheersen én weten waar de doelgroep mee geholpen is.

Lees ook:  Niet blij met je website? Je hoeft echt niet terug naar de tekentafel

De aanloop naar een infographic

In het dagelijkse, overweldigende aanbod van informatie biedt een infographic dé mogelijkheid om data, informatie en verhaal samen te brengen tot één overzichtelijk en aansprekend beeld. Maar hoe neem je die aanloop? Onderstaande infographic geeft je in hoofdlijnen een inkijk in de werkwijze die ik en mijn collega’s hanteren. Van het bepalen van het doel tot de keuze in stijl en uitvoering. Doe er je voordeel mee.

Ik ben benieuwd, welke content ga jij visualiseren en hoe ziet jóuw stappenplan er uit? Wij denken graag met je mee.

Infographic stappenplan - Factor Tachtig

Wil je de infographic in – groot formaat – PDF ontvangen? Laat het me weten.

Dit blog is ook verschenen op Marketingfacts.nl

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu