Storytelling: hoe het moet

5 x storytelling: Hoe het moet

Categorie: , ,

Geschatte leestijd: 3 min. en 7 sec.

juni 2013 - 

Filmmaker Andrew Stanton benadrukt op TED vanuit zijn expertise het doel van ‘storytelling’: de doelgroep emotioneel, intellectueel en esthetisch verbinden. In ons geval aan een merk, dienst of product.

Please… just make me care.

Die verbinding is, volgens Stanton, vrij simpel te verwezenlijken door het vertellen van ‘een verhaal’. Waar nodig voorzien van een (al dan niet fictieve) ‘held’. Het juiste verhaal geeft je merk lading, sluit aan bij de beleving van de doelgroep, wint het publiek voor zich en wordt doorgegeven. Een verhaal hoeft daarbij niet perse te bestaan uit een begin – midden – eind; de doelgroep kan immers op elk willekeurig moment instappen. Houdt er vooral rekening mee dat de belangrijkste ingrediënten aanwezig zijn: een rode draad, emotie én een verrassingseffect. Maak contact met de doelgroep via jouw verhaal! Wij hebben een aantal favoriete ‘stories’ op een rijtje gezet die wat ons betreft de juiste hokjes aanvinken:

The man your man could smell like

Een ‘transmedia concept’ – het bereiken van de doelgroep via meerdere kanalen – vraagt om goede content, interactie en een hoge entertainmentwaarde. Voormalig oude-mannen-merk Old Spice was een pionier op het gebied van ‘transmedia storytelling’. ‘The man your man could smell like’ van Old Spice is gebaseerd op een universeel gegeven: mannen en vrouwen fantaseren over elkaar. Wij werden erg blij van deze insteek (vooral de dame bij Factor Tachtig: we vermoeden dat dat met de hoofdrolspeler van deze commercials te maken heeft).

Old Spice slaat wat ons betreft ook de spijker op z’n kop met hun nieuwe, totaal afwijkende campagne: maak kennis met marketing director Mr. Wolfdog. Bekijk deze hilarische video!

The Lego Story

‘Corporate Storytelling’ brengt het verhaal van een merk of organisatie tot leven. Als Lego-liefhebbers pur sang kunnen wij – de mannen van Factor Tachtig – niet om hét ultieme Lego-sprookje heen.  Lego heeft, ter ere van hun 80ste verjaardag, een bijzondere draai aan hun historie gegeven. De verjaardag van het merk werd gevierd met een ontroerende animatievideo. Check het resultaat!

Oma Hilda en haar Renault

Een interessante campagne waarin social media wordt gecombineerd met  ‘storytelling’. De ingrediënten van de campagne van Renault Nederland: Oma Hilda en haar Renault 4. Het doel in een notendop: méér facebookfans. Het verhaal van Oma Hilda ‘voelt’ op een heel andere manier ‘authentiek’ als bovenstaand voorbeeld van Lego, maar was zéér effectief. De Facebookpagina kreeg er 28.692 Likes bij. Hierdoor verdubbelde de Renault Facebookcommunity.

Nike: Just do it

‘Visual storytelling’ vertelt een verhaal van een merk of organisaties door middel van beelden: dit maakt het extra authentiek en transparant. Kanalen als Pinterest, Cowbird en About.me maken het steeds gemakkelijker om een verhaal te visualiseren. Nike weet de slogan ‘just do it’ in onderstaande video prachtig uit te drukken.

Ingrid helpt met budgettips

Ook kleinere organisaties kunnen op een eenvoudige manier met storytelling werken! Zo heeft schuldenplein.nl het karakter ‘Ingrid’ in het leven geroepen. Ingrid is een fictief persoon die haar budgettips deelt via social media-kanalen. Haar liefde voor tuinieren en koken steekt ze niet onder stoelen of banken. Check Ingrid’s facebook en twitter.

Kun je geen genoeg krijgen van storytelling?

We hebben een hele Merkwaardige Boekenkast vol leuke content! Onder andere ‘Corporate Storytelling van Peter van der Wijk‘ en ‘Storytelling van Guido Everaert‘ Elk verhaal is een kans om marktwaarde te creëren. Ontdek jouw unieke verhaal!

En ze leefden nog lang en gelukkig…

Deze uiteenlopende voorbeelden schetsen kort een beeld van de mogelijkheden rondom ‘storytelling’. Wil je dat Factor Tachtig jouw verhaal gaat vertellen? Bel ons eens voor een verfrissend gesprek: 0411 631 084





10 praktische tips om te starten met content marketing