Op zoek naar het antwoord op onderstaande vragen? Wij vullen ze graag voor je in.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze ‘brand builders’ veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Marketing communicatie speelt hier een minder prominente rol. Naamsbekendheid en verkrijgbaarheid ligt op een lager niveau, wat niet noodzakelijk gepaard gaat met een lagere kwaliteit. Hoe je de stap van een B-merk een A-merk kunt maken liet Samsung zien.
A- en B-merken focussen zich voornamelijk rechtstreeks op de consument middels B-to-C communicatie. Daarnaast worden deze merken vaak omgeven door een trouwe groep aanhangers die bewust kiezen voor een zeker imago en een hoge kwaliteit in ruil voor een hogere prijs.
Waarin onderscheid een huismerk zich van een A-merk?! Deze brands zijn ondermeer te vinden in supermarkten. Maar de supermarkt zelf? Ziet u het concern Albert Heijn als een A-merk? In kwaliteit doen deze merken vaak niet onder voor de grote A-merken, maar zijn wel vriendelijker geprijsd. Daarnaast worden merkconcepten minder ver doorgevoerd of ontbreken geheel. Deze merken hebben hun eigen trouwe klantenkring die bewust kiezen voor alle voors en tegens.
Een whitelabel verkoopt zich aan partijen die het label op hun beurt onder eigen vlag doorverkopen. Wellicht is het huismerk in bijvoorbeeld de Edah afkomstig uit dezelfde fabriek als het huismerk van de Super, maar dat is voor de consument ontzichtbaar.
Het C-merk, huismerk of het white label begeven zich meer op het vlak van B-to-B communicatie. Zij zullen zich in eerste instantie moeten verkopen aan bedrijven. Deze merken nemen doorgaans meer risico op het vlak van innovatie. Het risico om de opgebouwde reputatie schade aan te richten is minder groot. Veelbelovende innovaties worden vervolgens opgepikt en veelal door A-merken succesvol in de markt gezet.
Op welke vlak kan online inzet u helpen bij het beter positioneren van uw merk? Met een website, een uitgekiende online campagne of de inzet van email en bijvoorbeeld SMS brengt u uw merk in het spotlicht. De keuzes op online gebied zijn enorm en niet meer weg te denken uit de complete marketingmix. Uw online aanwezigheid kan en moet daarbij perfect aansluiten bij de totale beleving rond uw merk.
Welk merk kunt u absoluut niet missen? Op het gebied van Internet en software staat Google met stip bovenaan. Algemeen gezien blijkt de HEMA echter de onbetwistbare winnaar. Aldus het onafhankelijk kennisinstituut op het gebied van brand, reputation & design management.
EURIB nieuwsbrief
Waar staat jouw merk? Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op een verfrissend gesprek: 040 7470161.