Gaat deze innovatie ons leven veranderen? Slimme horloges zijn al even op de markt. We keken met een schuin oog naar de Pebble, hebben een Samsung Gear vast gehad … maar Apple blijft toch ‘ons platform’. We hebben daarom ook geduldig gewacht op de komst van de Apple Watch. In dit blog onze ervaring van dag tot dag. Van bestelling tot praktijk.

Apple Watch ervaringen

Apple Watch ervaringen-[tag] 1|Apple Watch ervaringen-[tag]
afbeelding

Is de Apple Watch Merkwaardig?

Dan komt na wat weken gebruik toch steeds vaker de vraag of een Apple Watch merkwaardig te maken is…

Heb je als merk/bedrijf dagelijks een touch-point met je klant of gebruiker? Dan zou ik de aanschaf zeker overwegen. De customer journey van gebruikers/klanten kan – mits je content en design goed optimaliseert – verbeterd en vergemakkelijkt worden.

Zo zou een energiemaatschappij bijvoorbeeld een Watch-app kunnen ontwikkelen om thermostaten op afstand te kunnen bedienen. Het voordeel ten opzichte van een smartphone app? Je kan de Watch eenvoudig bedienen tijdens het rijden zonder je handen van het stuur te hoeven halen of je telefoon uit je tas of broekzak te vissen.

Zelf gebruik ik hem vooral in mijn werkende leven, heb ik gemerkt. Want in het weekend blijft hij grotendeels op het nachtkastje liggen. Tijdens het werk snel berichten of afspraken kijken, tijdens het autorijden ’handsfree’ een melding bekijken of even het weer checken, met Siri een herinnering aanmaken en meer van dit soort slimme kleinigheidjes. Ze maken een drukke werkdag wat efficiënter.

De Apple Watch heeft wat mij betreft geen ‘WOW-wat-doet-dit-met-mijn-leven effect,’ maar hij sluipt heel stiekem wel steeds vaker om mijn pols en begint zijn plekje te veroveren als dagelijks hulpje.

Ruim een week

Het begint al een ritueel te worden. ’s Morgens omdoen en voor het slapengaan op de oplader. Ondanks de snap-on oplader blijft het vreemd om een horloge iedere dag op te laden. Er moet nog flink gesleuteld worden om een smartwatch mainstream te krijgen. Een andere belangrijk dilemma: mijn andere mooie horloges. Niks kostbaars in euro’s, maar ik draag ze wel graag ter afwisseling. Het moment is daar: ik zal functionaliteit moet kiezen boven schoonheid (of andersom). Daar ben ik nog niet uit. Een horloge blijft ook een sieraad.
Gisteren mijn eerste tekening ontvangen én verstuurd. Een heel persoonlijke manier van digitaal communiceren. Plus-punt dus. Snel het weer checken, je telefoon lekker in je broekzak of tas laten zitten bij een melding van Whatsapp, in één oogopslag weten wanneer je volgende afspraak is. Zomaar nog wat pluspunten op een rij.
En de interfase – zowel het design als de werking van de draaiknop – meer dan perfect. More to come…

Inside Out

Passbook Apple Watch Pathe

Neuro-psychologisch verantwoord met het team naar een tekenfilm – never grow up. Hier komt het platform denken van Apple in combinatie met Pathé goed tot zijn recht! Online kaartjes bestellen, kaartje opslaan in Passbook en op het moment dat je de bios binnenloopt, kun je op je horloge makkelijk het kaartje erbij pakken en even voor de scanner houden. Klaar! Ik zie hierin zeker mogelijkheden om de customer journey van diverse bedrijven te optimaliseren. Zonder papier of je telefoon uit je zak te hoeven halen. Voeg daar Apple Pay maar snel aan toe…
Ook naar de film vanavond? Inside out is een aanrader!

Geleverd

Een dag eerder dan beloofd wordt – op 20 juli – de Apple Watch al door de DHL geleverd. Mooie verpakking zoals we van Apple gewend zijn. Alles klopt weer. Alles aan, synchroniseren en klaar! Tikje op mijn pols van de eerste berichten die binnenkomen en verder maar testen, testen en proberen!

Besteld

Vandaag, 17 juli is het zover. De bestelling is geplaatst. Ja, we hadden hem uit Amerika kunnen laten komen of – net als we ooit voor de iPhone naar Lille zijn gereden – even naar Düsseldorf kunnen rijden om er een te halen. Maar we hebben ons geduld kunnen bewaren. Misschien ook nog wel uit onzekerheid of deze gadget ons iets gaat brengen. Maar we willen hem graag testen! Kijken wat hem merkwaardig maakt en op welke manier wij hem voor onszelf of voor onze klanten kunnen inzetten.

Lees ook:  Niet blij met je website? Je hoeft echt niet terug naar de tekentafel

Dinsdag valt de Apple Watch hier binnen, dus dan kan het testen beginnen. In de afgelopen weken hebben verschillende grote namen bekend gemaakt op welke manier zij de technologie van de Apple Watch gaan inzetten. KLM, ABN Amro, NOS en Albert Heijn: het zijn nog maar een paar Nederlandse merken die speciaal voor de Apple Watch apps hebben ontwikkeld. Dat geeft ons een aardige bibliotheek van apps om uit te proberen. We houden je via dit blogartikel op de hoogte van onze bevindingen!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu