De 3e editie van Mobile Convention Amsterdam is achter de rug. Honderden bezoekers wisselden in de Beurs van Berlage gedachten uit over de inzet van ‘mobiel’ en ‘mobile content’. Best practices, trends, visie en cijfers. Heel veel cijfers.

Be ready? Be mobile! – Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012

Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 5|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 1|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 2|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 3|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 4|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 6|Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012 9
afbeelding

Liep ik de 1e editie nog – hoe hip – met een MacBook en eerste generatie iPhone, nu waren de tablets en smartphones niet te missen. Vol schaamte frommelde een bezoekster op de stoel naast me haar Nokia 1.1 snel terug in haar tas (‘tja, van mijn werk he‘) om vervolgens haar iPhone 4 tevoorschijn te halen.

Een overvloed aan presentaties dwingt je tot keuzes, die we dit keer vooraf gemaakt hadden. Ervaring leert. Zo schoven wij aan bij Saatchi & Saatchi spreker Tom Eslinger, die kwam met aansprekende toepassingen als de swimmsuit-racingtrack van lexus, enhanced gaming op de iPad en de techniek achter de Jedi-mind-trainer die een wereld van mogelijkheden opent. Mind-control, hoezo ver van ons bed show?

MCA2012 - Tom Eslinger (Saatchi & Saatchi)

Tom Eslinger (Saatchi & Saatchi)

Sanoma spreker Herman Kienhuis bood een kijkje in de keuken met een geotargeted banner in de Nu.nl-app (bummer, geen iPad gewonnen), besprak de praktijk rondom responsive design en de groei van het mobiele mediagebruik. Anita de Beijl en Raimo van der Klein lichtte in een latere presentatie de inzet van Layar toe in de VT Wonen Magalogue. Mooie techniek, die me sinds de introductie enkele jaren geleden blijft fascineren maar helaas nog niet fool-proof blijkt in de praktijk. Of zou het aan mij liggen?

Zo moest ik eerst mijn Layar-app updaten (dat was al even geleden), vond vervolgens mijn iPhone de omgeving te donker om daarna geconfronteerd te worden met de welbekende ‘draai-een-achtje-om-je-GPS-te-calibreren’ melding. Daarna wérkte het wel. Al zag ik meer ‘hartjes’ in de Magalogue als dat ik ‘koop nu’ links kreeg. Verwarrend. Legio mogelijkheden maar voor de ‘gewone gebruiker’ thuis op de bank wellicht nog net een stap te ver. Sanoma gaf toe dat de praktijk uitwees dat meer uitleg nodig was en onder meer ‘betaling’ voorlopig nog een drempel bleek. Mooi blijft het.

VT Wonen en Layar

Naast verrijking van de print-content en het verhogen van de experience liet Sanoma zich ontvallen dat met name ‘het stapje voorblijven’ een belangrijke drijfveer was voor het ontplooien van al deze initiatieven. De op de 1e editie van MCA aangekondigde Autoweek-app blijkt het bijvoorbeeld niet geheel gehaald te hebben; de content-intensieve insteek speelde parten. Sanoma trekt hier lering uit en probeert zaken om te buigen naar een real world doorvertaling.

MCA2012 - Herman Kienhuis, Sanoma Media

Herman Kienhuis (Sanoma)

Paul Stork van Fabrique bood in ‘design for screens, mouse and touch’ inzicht in de aanloop naar en de tot stand koming van de juiste ‘experience’ op het brede scala aan devices. De term ‘responsive design’ viel ook hier regelmatig.

Carsten Klomp van Relephant pakte door met de case study ‘de bijenkorf tablet and mobile website’, oftewel m.debijenkorf.nl (verwachte officiële lancering later deze maand). Hoe ga je om met je bezoeker als die komt via ‘PC’, ‘Tablet’ of ‘Phone’. Hoe toon je zo optimaal mogelijk je producten? Wat zijn device-specifieke inhoudelijke én technische uitdagingen? Interessante vraagstukken waar zowel ontwerper, techneut als marketeer meer en meer mee te maken krijgen.

BBC’s VP Tom Bowman besprak de immense taak waar de BBC in dit Olympisch jaar voor staat; het belichten van 203 landen, 64 sporten, 32 events en 12.000 sporters. En dat kanaalbreed. “Viewers want the same experience regardless of which piece of glass they’re looking through“. Een nog grotere opgave als je even stilstaat bij het feit dat tijdens de voorgaande editie, 4 jaar geleden, zaken als social media, interactieve TV, smartphones en tablets nog geen rol van betekenis speelden. Impressive.

Lees ook:  Paid, Owned & Earned Media
MCA2012 - Tom Bowman (BBC)

Tom Bowman (BBC)

BBC Olympic year of broadcasting

KLM’s Maïte Oonk besprak – na een uitgebreide historische introductie – in ‘the connected passenger’ vooral veel cijfers. Mobile is booming in de luchtvaartindustrie. 90% van de KLM reizigers checkt ‘digitaal’ in bijvoorbeeld. Meer en meer communicatie vind ‘online’ plaats. Aanslagen, crisis, weerexcessen en stakingen hebben een dermate impact op luchtvaartmaatschappijen dat zij zich gedwongen hebben gezien tot een structurele shift in service. Voor ons reizigers geen slechte ontwikkeling. Helaas geen van de sprekende praktijkvoorbeelden in beeld.

Potdosie KLM, veel grafisch ingestelde mensen in de zaal en voorbeelden in overvloed, zeker als je de knoop tussen mobile, social media en marketing gaat leggen …. kans gemist wat mij betreft.

De KLM Surprise actie

Auteur Tomi Ahonen ging – als ‘the man with the hat’ – in ‘let’s talk about money’ vol enthousiasme in op ‘mobile money’. Van betalen met SMS naar online coupons en boodschappenlijstjes. De boodschap; geld zoals we het kennen verdwijnt – 40% van de betalingen in Kenia gaan nú al mobiel… worden ‘we’ daar ingehaald? Over de top maar de zaal was geboeid.

Benieuwd naar meer mobiel inzicht? Zijn book ‘Insider’s Guide to Mobile‘ is gratis te downloaden.

MCA2012 - Tomi Ahonen

Tomi Ahonen, (auteur en the man with the hat…)

Ian Carrington, Director of Mobile & Social Google advertising Strategy bracht ons nog meer stats in ‘The big trends in mobile’. In een notendop; mobile is booming en “companies that do not have a mobile strategy, do not have a future strategy“. BOEM! Iets meer visie was op zijn plek geweest.

De met tamtam aangekondigde ‘scoop’ was getmo, de service waarmee Google website-eigenaren wil helpen hun website mobiel te maken.

MCA2012 - Ian Carrington

Ian Carrington (Google)

En zo vloog de dag in een sneltreinvaart voorbij. De moeite waard, absoluut. Maar toch. Er knaagde iets. Was het de overvloed aan (bekende en niet altijd up-to-date) cijfers? Het missen van (verrassende) visie en (hersentollende) praktijkvoorbeelden? Of zijn we ten opzichte van een paar jaar geleden inmiddels behoorlijk wat gewend? Verwend wellicht?

Mogelijkheden in overvloed, vast staat dat we een nog groter ‘mobile BOOM’ in de nabije toekomst kunnen verwachten maar de overvloed aan initiatieven voelt persoonlijk op dit moment nog een beetje als ‘de vijf afstandbedieningen’ op tafel en dient verder uitgekristalliseerd te worden. Gezien de sneltreinvaart waarmee dit aan ons voorbij trekt is de boodschap; spring (en blijf) op die trein nu het nog kan. Be ready? Be mobile!

Letterlijk in de trein stapte ik de dagelijkse realiteit in; een iPhone-accu die (ondanks enkele laadmomenten gedurende de dag) vermoeid zijn laatste adem uit blies en een datanetwerk wat verhinderde dat ik mijn treinaansluitingen kon checken in de NS-app. Dáár repte geen enkele spreker over. Gelukkig had ik een goed boek om de tijd te doden, daarover later meer. Volgend jaar weer!

Benieuwd naar meer? Check dan vooral de terugblik van de MoCoAm-organisatie, de presentaties zoals te vinden op Emerce’s SlideShare, de blogpost van Gitta Bartling op Frankwatching, het verslag op mediafacts of bekijk de video-impressie van Mobtzu.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu