Wat is de betekenis van de 2 termen Above the Line en Below the Line? En hoe staat online marketing hier in?

Above the Line en Below the Line

Above the Line en Below the Line
afbeelding

Above the line (ATL)

Promotionele activiteiten gericht op de grote massa. Kanalen als radio, tv en (online) advertenties worden hierbij aangesproken. Het verhogen van uw merkbekendheid (branding en identiteit) op de langere termijn staat hier centraal.

  • Gericht op de massa
  • Maakt gebruik van kanalen als radio, tv en (online) advertenties
  • Kan op lange termijn de merkbekendheid vormen of verhogen
  • Effect moeilijk meetbaar

Below the line (BTL)

Deze manier van adverteren gaat in op het bereiken van een selecte doelgroep, voornamelijk consumenten, via onder meer direct mailings (DM’s) en e-mailings (EM’s). Het directe doel: op korte termijn uw omzet verhogen.

  • Gericht op de individu
  • Maakt gebruik van kanalen als direct mailings (DM’s) en e-mailings (EM’s)
  • Kan direct tot omzet leiden
  • Effect prima meetbaar en zodoende is return-on-investment duidelijk zichtbaar

Through the line (TTL)??

Online marketing volgens Factor Tachtig overlapt beide vormen van promotie. Uw website is uw online visitekaartje, maakt een essentieel onderdeel uit van uw branding-strategie. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Overduidelijk Above the line. Anderzijds is het ook dé plek waar uw klant zijn bestelling plaatst, een afspraak maakt of bevestiging zoekt voor zijn of haar aankomende aankoop. Idealiter maakt uw website een essentieel onderdeel uit van uw direct- of e-mailcampagne. BTL komt de hoek om. En eigenlijk kun je social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Blogs, etc) ook op deze manier bekijken.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) versus Zoekmachine marketing (SEM)

De precieze scheidslijn begint ook op dit vlak te vervagen. ‘Gevonden worden in Google‘ behoort tegenwoordig logischerwijs bij de algehele merkbeleving. Zodoende maakt het optimaliseren van uw website dus deel uit van Above-the-line marketing. Betaalde advertenties in Google worden daarentegen vaak ingezet om direct omzet te genereren. Below-the-line marketing hoor ik u zeggen. Het een kan wat ons betreft niet zonder het ander….

Uw online activiteiten centraal

Uw website als middelpunt van uw communicatie. Dat is waar wij in geloven. Above the line en Below the line. Factor Tachtig stelt hier echter niet de grens. Vul uw overige communicatiekanalen in gebaseerd op uw online activiteiten. Combineer uw marketingactiviteiten, verhoog uw ROI, ga Through-the-line! Kunnen wij jouw merk helpen? Bel ons eens voor een verfrissend gesprek: 040 7470 161 Verder lezen over dit onderwerp? We hebben een hele Merkwaardige Boekenkast vol! Bestel ‘Marketing 3.0 van Kotler‘ of ‘Transformeren om te overleven van Herman Toch‘ en ontdek ook hoe een mix van kanalen tot een optimaal resultaat kan leiden!

Video update 2015: Above the line & Below the line

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu