Voor veel managers is het een soort toverwoord: best practices. De bewezen ‘beste’ manier van werken. Ook in de marketingwereld wordt er vaak om gevraagd. Best practices geeft mensen een gevoel van veiligheid: men kan immers rekenen op een goed resultaat. Maar in hoeverre klopt dit eigenlijk? Werken best practices eigenlijk wel in de praktijk?

Vertrouwen op best practices in marketing: ja of nee?

Vertrouwen op best practices in marketing...
afbeelding

Creativiteit in tijden van automatisering

Processen worden in de toekomst meer en meer geautomatiseerd. Daarom krijgen creativiteit en denkkracht een steeds belangrijkere rol. Creativiteit die kan worden ingezet om nieuwe creaties en strategieën te ontwikkelen, in plaats van bestaande methodes te kopiëren.

Jouw kernwaarden bepalen de koers

Als je weet waar je jouw bedrijf heen wilt sturen, dan heb je jouw streep natuurlijk stevig op de horizon staan. Bij elke ambitie horen stevige beslissingen en dan is het fijn om te kunnen vertrouwen op ‘bewezen’ methoden en technieken. Die hoef je zeker niet overboord te gooien, maar je moet ze ook niet blindelings te volgen. Het belangrijkste is dat je trouw blijft aan jouw merkkompas: de kernwaarden die je gebruikt om je merk richting te geven.

Een marketingstrategie bepalen: een kijkje bij de buren?

Stel: je buurman heeft een ontzettend leuke marketingcampagne bedacht, die jij eigenlijk zelf wel zou willen gebruiken. In hoeverre kun je je dan laten inspireren door zijn methodes?

Het ‘afkijken’ van marketingplannen blijkt een grote valkuil wanneer we het hebben over best practices. Het is namelijk niet zo dat de campagne die werkt voor jouw buurman, dat ook doet voor jou. Je organisatie, je markt en je merk vormen namelijk een complexe matrix die uniek is voor jouw bedrijf. De marketingactiviteiten van je buurman zijn afgestemd op zijn matrix, niet op de jouwe. Dit is ook waarom wij geloven dat concurrentie niet echt bestaat, ieder bedrijf is uniek!

Veranderende marketing en nieuwe platformen

Een tweede grote valkuil is het baseren van jouw strategieën op successen uit het verleden. De kans is namelijk aanwezig dat een geslaagd plan van toen, nu niet meer werkt. Want wat gister een mooi resultaat opleverde, kan vandaag alweer achterhaald zijn.

Een goed voorbeeld hiervan vind je in de Facebookmarketing. Toen de tool om diverse reacties te geven werd gelanceerd (‘Ik vind dit geweldig’, ‘Ik vind dit stom’), begonnen bedrijven hier gebruik van te maken om snel hun online zichtbaarheid te vegroten. Je hebt zulke posts vast wel eens voorbij zien komen. (Geef een hartje als je A vindt of een huilpoppetje als je B vindt.) Omdat deze functie zo vaak als marketingtool werd gebruikt door commerciële partijen, is Facebook het oproepen tot reacties gaan afstraffen. Dergelijke campagnes hebben tegenwoordig zelfs een averechts effect.

Naast veranderende platformen, komen er natuurlijk ook telkens nieuwe middelen en kanalen bij. Het is zonde om die links te laten liggen, terwijl ze jouw marketingplan naar een hoger niveau zouden kunnen tillen. Blijf dus lezen, leren en ontdekken!

Het nut van trendwatching en failures

Moeten we dan helemaal niet meer naar het verleden of naar anderen kijken? Oh ja, zeker wel! Door te kijken naar successen uit het verleden kunnen we patronen herkennen en ontdekken waar ze heen bewegen. Het zogenoemde ‘trendwatching’.

Maar niet alleen successen zijn interessant, ook de failures. Door te kijken naar in het verleden gemaakte fouten, zien we wat niet werkt en wat dus anders moet in de toekomst. Zo kun je toewerken naar jouw eigen, unieke marketingplan.

Marketing op jouw manier is beter dan best practices

Kortom: het is tijd om zelf na te denken. In de huidige wereld lopen we elkaar al zoveel achterna, zonder stil te staan bij onze eigen unieke eigenschappen. Het is nu tijd om te leiden in plaats van te volgen. En dat doe je door jouw ontwikkelingen en patronen te koppelen aan je bedrijfsvisie en merkprincipes.

Lees ook:  Cross-Sell en Up-Selling

Kom je bij ons langs? Dan gaan we samen creëren! 😃

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu