Twee merken. Eén markt. En dus concurrenten? Wij vragen ons af of concurrentie überhaupt wel bestaat. Misschien kies je immers (onbewust) je concurrenten zelf wel uit. Wellicht hanteer jij liever de term concullega’s? Of vakgenoten? Het is maar net hoe je ermee omgaat en ernaar kijkt. En dat brengt ons bij de gewetensvraag: hoe ga je – als creatief marcombureau – om met bedrijven uit dezelfde sector? Door te geloven in (de kracht van) authenticiteit!

Bestaat concurrentie eigenlijk wel? Niet als je écht jezelf durft te zijn!

Bestaat concurrentie eigenlijk wel? Niet als je écht jezelf durft te zijn!-[tag]

Concurrenten onder één dak

Neem nou MINI. Een met emotie overladen auto. Door haar onmiskenbare looks zou je zelfs bijna haar rijke geschiedenis vergeten. Toch was MINI in eerste instantie – ruim vijftig jaar terug – vooral een goedkope auto, die weinig benzine verbruikte. Om vervolgens drie keer de beroemde Monte Carlo Rally te winnen, waardoor MINI de naam kreeg als rally-auto. Weer even later werd het een auto waar onder andere The Beatles graag in reden. En anno 2017 wordt MINI toch vooral gezien als een auto voor stadse vrouwen, uitgevoerd in allerlei kleuren. Het automerk is daardoor geen statussymbool, maar eerder een uitdrukking van je persoonlijkheid. Want wanneer kom je nu een standaard grijze ‘MINI van de zaak’ tegen?

Hoe anders is dat met je handen aan het stuur van een BMW? Een automerk dat zijn sporen ruimschoots heeft verdiend op het gebied van onder andere Duitse degelijkheid, groene motoren en luxe rijcomfort. Toch is het geen geheim dat zowel MINI als BWM onderdeel uitmaken van de BMW Groep. Concurrenten onder één dak dus? Niet helemaal! Wij denken namelijk dat – zolang je als merk écht jezelf durft te zijn – deze merken prima naast elkaar kunnen bestaan. Immers, beide auto’s spreken toch een andere doelgroep aan?

LEGO: van patentverlies naar lovebrand

Een ander voorbeeld. LEGO. Plastic blokjes die je op elkaar kunt stapelen én waarmee je de meest fantastische dingen kunt bouwen. Leuk idee, maar makkelijk te kopiëren. En dat gebeurde dan ook – massaal – toen LEGO het patent op de bouwblokjes verloor. Maar bij LEGO vonden ze een manier om zich daar tegen te wapenen. Door meer te zijn dan een producent van plastic blokjes. Met middelen als een eigen themapark en een magazine. Kortom: als lovebrand. Een merk dat geen consumenten kent, maar fans! Waar wij er één van zijn. Over authenticiteit gesproken…

Vertrouwen is het toverwoord

Terug naar Factor Tachtig. Met ons clubje bevinden we ons in de marketing- en communicatiebranche. Wat doen wij als conflicterende merken aankloppen bij ons, bij een en hetzelfde marcombureau? Krijgen we wel het achterste van de tong te zien van deze klanten? Natuurlijk zetten we met liefde en plezier een handtekening onder geheimhoudingsverklaringen en contracten, maar eigenlijk draait het hier maar om één ding: vertrouwen.

Lees ook  Van Kickstarter-project naar Romo de robot.

We graven ons in een markt om die te leren kennen, halen daar steeds weer nieuwe kennis en ervaring uit naar boven en schromen niet om deze in te zetten in de volle breedte van ons vak. Daarbij staat één ding boven water: elk merk is anders. Zoals wij mensen allemaal van elkaar verschillen, bezitten ook organisaties een unieke identiteit. Wij houden dan ook graag vast aan de gedachte dat als je trouw durft te blijven aan die authenticiteit van je merk, er niemand is die jouw producten of diensten in de markt kan zetten, zoals jij dat kan. De kracht van uniek zijn!

Vernieuwing: daar komen wij ons bed voor uit

Elke ochtend veren we dan ook weer ons bed uit om die onderscheidende merken – onze klanten – te laden met herkenbaarheid. Op basis van vertrouwen. Op ons bureau (en door heel ons kantoor) bevinden zich vele puzzelstukjes, die wij graag het juiste plekje in het totaalplaatje geven. Onze mondhoeken krullen vervolgens nóg iets verder omhoog door vernieuwing. Nieuwe dingen ontdekken, ontwikkelen en uitvoeren. Het maakt dat we maar al te graag die extra stap zetten om maar niet te vervallen in Copy / Paste. Zodat niet alleen onze klanten hun authenticiteit behouden, maar ook wijzelf.

Met authenticiteit red je het

Kortom: met authenticiteit red je het wel in een concurrerende markt. Of hadden we nu net gezegd dat concurrentie niet bestaat? Hoe dan ook, wil ik je graag deze vraag stellen: ben jij klaar om je concurrenten voor eens en altijd van je af te schudden? Sta jij er voor open om hen te omarmen als vakgenoten? Vertrouw dan vooral op de kracht van je eigen, unieke merk. Wij staan voor je klaar om samen te zoeken naar jouw onderscheidend vermogen, je de juiste richting aan te geven en je een eventueel duwtje in de rug te geven.

Jouw merk is uniek, maar toch herkenbaar. Heb je al helder wat jouw merk authentiek maakt? Zorg dan ook dat je het karakter geeft. Bijvoorbeeld met een archetype! Voor hulp mag je altijd bij mij aankloppen, ook wanneer je gewoon eens wilt sparren: 040 747 0 161.

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Jeroen

Blog

Menu