Beleven, beloven en beslissen. Drie peilers van Factor Tachtig die opvallend veel raakvlakken hebben met de term ‘brand activation’. Brand activation gaat uit van de kern van marketing; je verkoop op een hoger plan tillen. Maar hoe ‘activeer’ je succesvol je merk’?

Brand Activation – Beleven, beloven en beslissen

Brand Activation - Beleven
afbeelding

Het uitgangspunt: het moet passen

Geef op een relevante wijze lading aan de ‘belofte’ die je als merk maakt. Onderbouw én bewijs de claim die je in al je zorgvuldig doordachte communicatie-uitingen neerlegt. Zorg dat je hierbij aansluiting vindt bij je doelgroep.

Enkele bekende namen geven het goede voorbeeld:

Razendsnelle Red Bull piloten krijgen vleugels tijdens de Red Bull Air Race, waaghalzen duiken van de Red Bull Cliff en Webber, Vettel en Coulthard proberen hoge ogen te gooien met het Red Bull Racing team.

Grolsch rijdt dit jaar de zomerfestivals langs met een koelwagen. Lauwe blikjes bier (van elk willekeurig merk) kunnen worden gewisseld voor een (vanzelfsprekend koel) blikje van het eigen merk. Online worden daarnaast tourshirts aangeboden, tickets verloot en festivalfoto’s getoond.

Het oer-Hollandse karakter van Unox wordt hartje winter onderstreept door de sponsoring van de Nieuwjaarsduik. Met de welbekende oranje muts en het warme kopje soep voor de bibberende durfals .

Online onderstreept Philips het innovatieve merkkarakter door de inzet van Twitter , Flickr , YouTube  en een eigen actiesite. Philips zet hiermee de stap van informeren van haar doelgroep naar 1 op 1 communicatie met de consument. De winnaar wordt vanzelfsprekend beloond met een TV….

Robijn steekt brandactivation weer anders in. Wendy van Dijk laat in de commercial  zien hoe bij haar thuis de was wordt gedaan. In de supermarkt liggen op dat zelfde moment gratis sample-dopjes  zodat je zelf kunt ervaren hoe lang de geur blijft hangen. Ervaringen van anderen zijn overtuigend, eigen ervaring geeft het product nog meer lading.

Brand Activation - je merk heeft regelmatig water nodig
En experience marketing?

Experience marketing is een vorm van brand activation…maar dan anders. Denk aan (gesponsorde) events, de opkomst van brandstores, maar ook de inzet van online games. Wat al die ‘alternatieve methoden’ gemeen hebben is dat ze een belevenis creëren rondom een merk of product. Ervaringen die mensen persoonlijk en mentaal raken en een gedenkwaardige herinnering opleveren.

De Factory Tour door de chocoladefabriek van Cadbury  in Nieuw-Zeeland laat bezoekers kennismaken met de wereld van chocolade. Een pretparkje in het klein, inclusief een heuse Cadbury souvenirshop bij de uitgang. Je Cadbury-sleutelhanger zal je voor altijd herinneren aan de belevenis bij Cadbury. Of bezoek de distillerij van Glengoyne nabij Glasgow, Schotland. Bekijk de ketels, ruik de houten vaten, proef de whisky en neem na afloop een flesje mee uit de Glengoyne-shop. Dichter bij huis is de Heineken Experience in Amsterdam een aansprekend voorbeeld. Bezoekers worden overhaald om in de zorgvuldig uitgewerkte wereld van Heineken te stappen.

In de winkels zullen bovenstaande merken je na zo’n bezoek blijven opvallen. Je positieve associatie doet de rest.

Brandactivation tips van Factor Tachtig

  • Plaats je product in een relevante context, kies een belevenis die past bij de kern van het merk. Zorg dat je uniek bent in die context.
  • Bedenk een sterk creatief concept en laat alle communicatiemiddelen samen werken om de associatie binnen dat concept te versterken.
  • Een brand activation platform heeft veelal als basis een online aanwezigheid. Via email en internet wordt interactie met de doelgroep gestimuleerd. Ook hier geldt: laat mensen je merk beleven.
  • Ervaringen zijn overtuigend. Ook ervaringen van anderen. Actieve referentie vanwege een positieve ervaring met een merk is het meest krachtige instrument om mensen te activeren. Ruim voor deze ervaringen plaats in op je website.

Brandactivation door Factor Tachtig

Factor Tachtig ontwikkelde in nauwe samenwerking met één van Europa’s grootste pakkettenverzenders, DPD, een uitgebreid en aansprekend concept. De focus lag hierbij op het ’tussen de oren krijgen’, laden van de merknaam én het benadrukken van de core business: “wereldwijd pakketten versturen”.

Lees ook:  Moosach Bikes: terugblikken op het verleden

Dit concept richtte zich zowel op externe- áls interne communicatie en bevatte een breed scala aan media-elementen zoals online activiteiten, offline uitingen, persinzet, gebruik van eigen materialen tot de inzet van radiocampagne’s. Een uitgekiende actie met gratis verkrijgbare pakketten paste goed binnen het merk DPD en zorgde voor een kettingreactie onder bestaande maar ook nieuwe klanten. In- en externe medewerkers werden met een interne wedstrijd bij de campagne betrokken.

Lees meer over andere projecten bij Factor Tachtig

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu