Als marketingspecialisten zijn wij groot voorstander van het koppelen van menselijke drijfveren aan je merk. Zo wordt je merk makkelijker door je doelgroep begrepen, geaccepteerd en omarmd. Het laten samensmelten van die menselijke motieven met je merk is geen kwestie van ‘even doen’. Branding is niet enkel het werkterrein van de afdeling marketing of communicatie. Het merkkompas – waarin de drijfveren en het karakter van je merk omschreven staan – moet gedragen worden door de hele organisatie. Internal branding, noemen we dat. Hoe je al jouw collega’s dat merkkompas laat omarmen? Let maar eens op.

Branding van binnenuit met een merkkompas

Branding van binnenuit met een merkkompas

Customer Journey

Alle onderdelen van je customer journey (en ja, voor de oplettende lezer, óók je recruitment journey en employee journey) moeten je merkkompas ademen. Dat bereik je alleen als alle collega’s snappen hoe ze het instrument moeten toepassen. Het kompas geeft vooral richting en is nadrukkelijk geen reglement. Een financiële afdeling bepaalt dus zelf hoe ze het merkkompas gebruikt bij het maken en versturen van facturen en reminders. Binnen de kaders rollen je financiële collega’s het sausje van het kompas uit over hun werkzaamheden.

Leefbaar maken van merkkompas

Een merkkompas vraagt dus om interpretatievermogen van medewerkers. Daarom is het goed om ze een helpende hand te bieden in de vorm van richtlijnen voor de invulling van het kompas. Wat ons betreft bestaat het merkkompas uit 4 onderdelen. Ten eerste een geschreven merkverhaal op basis van de 23plusone methode. Daarop volgt een merkoptimum: een bellcurve-achtige verdeling van 6 tot 8 belangrijke merkwaarden, met daarbij twee uitersten waarmee je niet geassocieerd wil worden.

leefbaar merkkompas - merkoptimum

Bij het kompas hoort ook een uitgewerkte tone-of-voice die richting geeft aan woordgebruik. Kies je voor je of u? Gebruikt jouw merk woorden als desalniettemin of wellicht? En tot slot maak je je merkkompas compleet met een style-guide voor de visuele uitingen van je brand.

Implementeren van je merkkompas

Dé sleutel tot een succesvolle implementatie van een merkkompas? Betrek alle medewerkers bij de ontwikkeling ervan. Of je merkwaarden nu ‘groot’, ‘bekend’, ‘sterk’, ‘sympathiek’ of ‘nieuwsgierig’ zijn: je bepaalt je drijfveren samen. Door dicht bij jezelf en je collega’s te blijven, zal je brandvoice vervolgens makkelijker landen in je organisatie. Want geloof het of niet: mensen maken echt je merk. Of ze nu direct contact hebben met de eindklant of niet. Van de receptioniste die de telefoon opneemt tot de CEO die klanten uitnodigt voor een netwerkdiner. Allemaal drukken ze een stempel op het beeld dat je wil uitstralen.

Lees ook:  Het verhaal achter Factor Tachtig

Kies je er toch voor om het merkkarakter met een kleine club binnen een bedrijf te ontwikkelen? Zorg dan dat je een plan van aanpak maakt om het kompas goed in je organisatie te verankeren. Geloof ons: dat lukt niet in één sessie! Wat je nodig hebt? Tijd én het geduld om er aan te blijven werken. Onze tip: gebruikt de Tiny Habits methode van BJ Fogg. Zo koppel je merkwaardig nieuw gedrag aan bestaande gewoontes.

En verder

Hulp nodig bij het scherpstellen of implementeren van je merkkompas? Bij ons zitten de juiste mensen die je graag verder helpen. Bel me eens om samen te sparren voor jouw merk (040 747 0 161).

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Jeroen

Blog

Menu