Geheel tegen de kenmerken van het archetype ‘merkmaker’ in, zijn wij doorgaans wars van buzzende woorden… Maar content marketing is here to stay! Onze dagelijkse – en merkwaardige – werkzaamheden staan grotendeels in het teken van het creëren van content, het delen daarvan en het aangaan van interactie met de doelgroep. Meestal online, soms offline.

Content marketing draait door!

Content marketing draait door!
afbeelding

Content marketing & storytelling

Bijspijkeren van kennis over bovengenoemd onderwerp en delen van inspiratie. Activiteiten waar we nog lang niet klaar mee zijn. Sterker nog, 2015 vult zich langzaam maar zeker met studies, een bezoek aan SXSW en andere inspirerende sessies. Je leest er later meer over in dit theater…. Terugkijkend op 2014 zien we een leerzaam jaar. Deel mee in de kennis die we – op de valreep – opdeden tijdens het content marketing & storytelling seminar.

Content is geen king, maar lakei

Pathos, Logos en Ethos. Even leek het seminar op een Gymnasium-les voor VWO’ers. Cor Hospes, dagvoorzitter, spraakmaker en auteur van de Contentbijbel, licht deze termen toe tijdens zijn lectuur. Ethos staat voor geloofwaardigheid. Logos draait om stats, data en facts. En met Pathos doen we een beroep op iemands emoties. Door metaforen en beeldende verhalen kun je iemand raken, ontroeren of verrassen. Oftewel, hoe meer beeldspraak, hoe harder die hersenpan gaat borrelen.

Cor Hospes beschrijft in zijn ‘Bijbel’ dat branded journalism, native advertising, corporate media en andere – we quoten –  ‘vage, onduidelijke termen’ allemaal onder dezelfde noemer vallen: branded content. Ook wel gedefinieerd als “elke vorm van content waar een merk de afzender van is”. Daarnaast veegt hij de vloer aan met de gevleugelde ‘content is king’-quote. Content is geen king. Maar lakei. Content moet dienstverlenend, inspirerend en informerend zijn. Wat ons betreft spot-on!

Denken én praten in verhalen

De algemene strekking van deze dag? Denk in verhalen. In de huidige betekeniseconomie verkoopt een hotel geen bed, maar een goede nachtrust. Een bank geen hypotheek, maar woongeluk. Dichter bij huis verkoopt Factor Tachtig dus geen marketingcampagne, maar positieve herkenbaarheid. Raak, betrek en beweeg. Van push naar pull. Dat wordt ook onderstreept in de aanpak van Triodos Bank. In 2010 besloot de bank geen producten meer te verkopen (en dus ook niet meer te noemen in hun marketinguitingen), maar mensen aan hun merk te verbinden. Een spannende keuze. Geslaagd? Yup! Check 5dingen.org om te ontdekken hoe dit anno 2015 voor Triodos uitpakt.

Ook Hospes haalt Triodos aan in zijn boek, waarin hij de vraag probeert te beantwoorden ‘hoe zorg je als merk voor verhalen met eeuwigheidswaarde’? Door zijn tien geboden van content marketing na te streven (van ‘I: Gij zult in alles uzelf zijn’ tot ‘X: Praat met passie’), komt jouw merkwaardige content-strategie het beste uit de verf.

Rijke metaforen en levendige anekdotes

Hoe zet jij in 2015 branded content in voor jouw merk? Ons advies: focus vooral op rijkgevulde contentcampagnes waarin sprekende metaforen en levendige anekdotes centraal staan. ‘Afdeling Content’ verdient dit jaar nóg meer aandacht. Clichématig voegen we daar aan toe: houdt het dicht bij jezelf. Authentieke verhalen maken je merk. En visuele content is daarbij essentieel.

Wat kunnen wij voor jouw merk doen? Stuur ons er op uit voor één enkel verhaal of schakel ons in voor jouw volledige branded content-strategie! Een, twee, drie… START.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu