Daar zit je dan, iedereen heeft het over content marketing en inbound marketing. Waar ga je zelf beginnen met content marketing, wie heb je er voor nodig, wat heb je er voor nodig, hoeveel tijd gaat het je kosten en wat levert het eigenlijk op? Vragen waarvan we ons goed voor kunnen stellen dat je ze hebt.

Content marketing, waar begin je…

Content marketing
afbeelding

In een notendop

Met content marketing voorzie je je doelgroep van relevante informatie (woord en/of beeld) waar zij slimmer van worden. Deze informatie is niet direct gerelateerd aan jouw producten of diensten maar je toont erin wel je expertise. Daarmee word je voor je doelgroep kennis-hebber. Dat creëert merkvoorkeur.

Starten met content marketing

Prima, maar hoe begin je? We zullen je vast op weg helpen met de eerste 4 belangrijke onderdelen. Probeer deze vast eens voor je eigen merk helder te krijgen. Content marketing hoeft niet meteen een complete vervanging te zijn van de huidige marketingstrategie. Waarschijnlijk doe je al best wat in die richting en kun je dat goed hergebruiken.

We hebben voor de eerste start 4 stappen gedefinieerd waarmee je duidelijk krijgt of content marketing voor jou interessant is.

#1 – Doelgroep

Zorg dat je de doelgroep(en) goed in kaart hebt. Niet op de ouderwetse manier met demografische waarden, maar met verhalen. Wat houdt je klant bezig? Zitten er verschillen in doelgroepen, zo ja, beschrijf deze goed. Is je doelgroep online, zorg dan dat je weet waar ze zitten. Offline kan natuurlijk ook, maar dan ga je presentaties geven op een congres.

#2 – Boodschap

Met welke antwoorden ga je je doelgroep helpen? Met welke vragen lopen zij rond waar jij wel raad mee weet? Dat is de content die je gaat publiceren. Geef je daarmee je kennis weg? Zeker. Dat is ook de bedoeling van content marketing. Je klant op weg helpen en laten zien dat jij weet waar je het over hebt. Als de klant er dan zelf niet uit komt kun jij hem of haar de helpende hand toesteken. Stem de boodschap af op de fase waarin iemand in zijn koopbeslissing zit (onze 4B’s):

  • Beleving: nog in de ontdekking en moet nog een hoop beleven voordat er een beslissing wordt genomen
  • Benadering: je komt steeds dichter bij elkaar, de klant maakt wensen- en eisen-lijstjes en gaat vergelijken
  • Beslissing: de klant is klaar om te kopen en weet wat hij wil. Heb jij je in de vorige fase je beste beentje voor gezet?
  • Bevestiging (best friends): hij is klant geworden en je moet nu alle beloftes waarmaken. Doe je dat boven verwachting? Dan creëer je een ambassadeur voor je merk en een best friend forever 😉

#3 – Distributie

Als je dan mooie en interessante content hebt, wil je dat natuurlijk ook laten zien aan de wereld – en aan je doelgroep in het bijzonder. Hierbij is een aantal zaken relevant. Het belangrijkst zijn kanaal, timing en context. Als het goed is kun je deze zonder probleem bepalen op basis van de twee eerdere stappen. Op welke kanalen begeeft je doelgroep zich? Op welke tijden zijn ze daar: heb je te maken met seizoenen, evenementen of andere tijdsinvloeden? Tot slot is het ook goed om met je boodschap, het kanaal en de timing goed op elkaar af te stemmen, zodat de context ook meteen goed is.

Binnen de distributie kennen we 3 belangrijke termen:

  • Owned media: dat zijn media/kanalen waar je zelf de controle over hebt en dus volledig kunt beïnvloeden. Denk aan je eigen website, maar bijvoorbeeld ook LinkedIn Pulse.
  • Paid media: dat zijn media/kanalen waar je tegen betaling je boodschap kunt plaatsen, en dus promoten. Denk aan aan advertorial op een vak gerelateerde website of promoted posts op Twitter.
  • Earned media: dat zijn media/kanalen waar je boodschap geplaatst wordt omdat deze dusdanig onafhankelijk en relevant is voor je doelgroep dat het als een soort journalistieke inhoud wordt gezien.
Lees ook:  Gastblog over neuromarketing

#4 – Meten en optimaliseren

Het mooie van online content marketing is dat je de geplaatste artikelen goed kunt monitoren. Op basis van wat je meet, ontdek je wat wel en wat niet werkt en kun je gericht bijsturen. Begin simpel met het goed inzetten van Google Analytics. Als je verdere stappen wilt zetten kun je bijvoorbeeld opschalen richting marketing automation. 

En nu?

Content marketing – of inbound marketing, zoals het ook vaak genoemd wordt – is voor ons gesneden koek en toch ook weer niet. We kunnen je in de eerste fase perfect helpen met de start en planning. Maar daarna moet je ons wel heel veel gaan vertellen, zodat wij ons volledig kunnen inleven in jouw merk en jouw wereld. Pas dan kunnen we samen – dat is essentieel! – de gemaakte strategie goed uitvoeren.

Geïnteresseerd? We vertellen je er graag meer over bij een kop koffie. Of blijf op de hoogte van onze werkzaamheden door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu