Data is niet nieuw. Sterker nog, het is overal! En voor bedrijven wordt het steeds makkelijker en toegankelijker om data te verzamelen. Maar hoe maak je optimaal gebruik van je data? Hoe creëer je échte waarde, voor jezelf maar ook jouw klant?

Data laten werken voor jou én je klant

Maak je merk
afbeelding

Data is niet nieuw. Sterker nog, het is overal! En voor bedrijven wordt het steeds makkelijker en toegankelijker om data te verzamelen. Maar hoe maak je optimaal gebruik van je data? Hoe creëer je échte waarde, voor jezelf maar ook jouw klant. Dan bedoelen we niet alleen het inzetten van meer en gerichtere advertenties, maar juist die diepere laag – die versterkte merkbeleving, de manier waarop jouw klant het kopen van jouw product en/of service beleeft en hoe jij hem in dit proces ondersteunt. Daar gaat het om. En daar zit de échte kracht van data. 

Data = luisteren naar je klant

Als je iets voor jou wil laten werken, in plaats van andersom, dan heb je een lange adem nodig. Data verzamelen en gebruiken om snel winst te halen zie ik niet als de juiste manier. Je boekt misschien snel resultaat, maar wordt een klant hier nou echt blij van? En help je hem of haar echt? Nou… nee, eigenlijk niet. En uiteindelijk doen we het allemaal voor de klant, toch?!

Data écht laten werken voor jou en je klant heeft tijd nodig. Maar geloof mij, het is een investering die zich terug verdient. Een investering die draait om dat ene ticket voor die ene reis: de customer journey. De reis die jouw klant aflegt. Dat is de reis die blijft hangen in zijn (spreekwoordelijke) plakboek, a.k.a brein. Als deze reis tot in de puntjes verzorgd is, dan ben je er op het moment dat je klant wíl dat je er bent. En dat schept vertrouwen, want jij hebt onthouden wat hij koopt of interessant vindt en op welk moment. En die informatie gebruik je om de klant van dienst te zijn, op het moment dat hij daar behoefte aan heeft. Of hij nu een product wil kopen of op zoek is naar informatie, jij staat klaar. 

Data laten werken is dus vooral luisteren naar je klanten. Wat vertellen ze je met de data die ze beschikbaar stellen? Een hele hoop! En dat zijn de inzichten waar je gebruik van wil maken. 

Data is niet nieuw. Sterker nog, het is overal!

Data-duurzaamheid creëert waarde!

Duurzaam omgaan met data is geven en nemen, het is zoeken naar de balans tussen aandacht en automatisering. Als deze balans juist is, wordt niet alleen de merkbeleving verstrekt maar ook de band tussen merk en klant – er ontstaat een vertrouwde relatie tussen data-gever en data-ontvanger.

Door daar privacy by design aan toe te voegen wordt deze vertrouwensband nog sterker. Momenteel wordt er al ontzettend veel waarde aan de klant onttrokken door het opvragen van zijn waardevolle data. Laten we daar, als marketeers maar bovenal merkmakers, dan iets voor teruggeven! Waarde toevoegen is immers wat we met marketing altijd hebben gedaan en ook willen blijven doen. Met data by design creëer je waarde met data. Je bouwt die cruciale verbinding – de klant weet waarvoor hij zijn data afstaat en wat het hem oplevert. Geven en nemen, dus. 

De reis is groter dan de funnel

Wat je niet moet vergeten, is dat de merkbeleving van jouw klanten al begint voordat ze in jouw verkoop ‘funnel’ of ‘flow’ terecht komen. Vaak weet je dus nog niet weet welke gezichten er schuil gaan achter een groot deel van je (potentiële) doelgroep. Het is belangrijk om ook aandacht te schenken aan de inzichten die je aan de data vóór de funnel kunt onttrekken. Denk hierbij aan web statistieken, artikelen die goed gelezen worden, maar ook welke doelgroepen aandacht besteden aan welke soorten content. Zo verander je deze groep ‘great unknowns’ in prospects en toekomstige klanten die je gerichter kunt aanspreken. Ook begrijp je door het in kaart brengen, meten en delen van deze inzichten beter wat ervoor zorgt dat een anonieme bezoeker verandert in een lead. Je kunt de funnel beter vullen, specifiekere flows inrichten en verschillende nurture tactieken gebruiken, waardoor je die bezoeker uiteindelijk naar de aankoop van je product of dienst loodst. Duw dus niet alleen een ticket in de handen van je (potentiële) klant, maar neem ze aan de hand mee op die cruciale reis. 

Lees ook:  De verleiding van het vergelijken: hoe bepaal je het succes van je marketingcampagne?

Ben jij klaar of wil je klaar zijn om data te laten werken voor jou én je klant? Laten we dan eens van gedachten wisselen tijdens een gesprek!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Johan

    Menu