De laatste trends op het gebied van Insights, Marketing en Analytics: daar ben ik als marketeer natuurlijk altijd benieuwd naar. Daarom bezocht ik woensdag 6 februari het Marketing Insights Event 2019 (MIE ’19) van het MOA Expertise Center. In Utrecht werd ik in één dag bijgepraat over alle ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. De leukste learnings deel ik graag met jou!

De belangrijkste les van MIE ’19: marketing is opvallen

De belangrijkste les van MIE ’19: marketing is opvallen-[tag]|De belangrijkste les van MIE ’19: marketing is opvallen-[tag] 1|De belangrijkste les van MIE ’19: marketing is opvallen-[tag] 2|De belangrijkste les van MIE ’19: marketing is opvallen-[tag] 3
afbeelding

Onbewust beïnvloeden van consumenten

Dat consumenten gevoelig zijn voor merken weten we allemaal. Motieven en momenten van mensen spelen een rol bij het kiezen voor een merk. Hoe we dat kwantitatief moeten meten, dát is de grote vraag. Marin Leeflang (Validators) en Noud Schartman (Vrije Universiteit Amsterdam) onderzochten dit in dertig categorieën en deelden hun bevindingen tijdens MIE ‘19. Hun onderzoek – het Nederlandse antwoord op het spraakmakende onderzoek How Important Are Brands? A Cross-Category, Cross-Country Study van de American Marketing Association – geeft nieuwe inzichten. Zo vertelden ze onder meer hoe markten werken en hoe een merk de kans kan vergroten op een mentaal marktaandeel.

De lezing van Leeflang en Schartman sloot naadloos aan op het verhaal van spreker Martin van Kranenburg van onlinebeinvloeden.nl. Die vertelde dat er grofweg zes manieren zijn waarop wij mensen, consumenten en klanten kunnen beïnvloeden. Hij heeft de wereldberoemde principes van Robert Cialdini vertaald naar een online omgeving. ‘’Door bewust het onbewuste brein te beïnvloeden zorg je voor meer conversies”, aldus Kranenburg. En, als je dat slim aanpakt is dat echt geen hogere wiskunde. Ruim 90% van onze tijd staan we namelijk op automatische piloot, verrichten we routinematige handelingen en nemen we routinematige beslissingen. Zolang we ontspannen zijn, beslissen we als vanzelf en zijn we in hoge mate te overtuigen. Aan de slag dus met de principes van wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste. Extra tip van het #Factorteam: als je daar dan toch mee bezig bent, is het slim om je te verdiepen in neuromarketing. Want dat vakgebied is inmiddels onlosmakelijk verbonden met onbewuste beïnvloeding. 

Geen marketingrevolutie, maar evolutie

De grootste gemene deler van alle sprekers tijdens MIE ’19? Ze leggen stuk voor stuk de focus op data. Allemaal zien ze dat marketing steeds meer transformeert in data driven marketing. Door technologische ontwikkelingen verschuift ons vakgebied in rap tempo van offline naar online. Geen revolutie, maar een evolutie. Die gaat echter niet met de snelheid van Darwin’s theorie, maar eerder met die van het licht. En dat betekent dat je als marketeer goed moet opletten om bij te blijven. Die snelle omschakelingen werpen ook vragen op: ‘Zijn impressies en clicks nog wel relevant?’, ‘Willen we niet liever weten hoeveel effectieve impressies bijdragen aan een conversie?’, en: ‘Moeten we mogelijk op zoek naar nieuwe currencies?’. 

Moeten we mogelijk op zoek naar nieuwe currencies?

Directeur van MOA Wim van Slooten vatte het mooi samen: ‘’Binnen het vakgebied marketing zijn in toenemende mate veranderingen zichtbaar. Binnen bedrijven werken disciplines veel nauwer samen. Data-verzameling, data-analyse en het opbouwen van inzichten zijn steeds essentiëler voor het bedenken en marketen van producten en diensten.”

Terug naar de essentie van marketing: opvallen!

Hoe je je hoofd boven water houdt in die razendsnelle marketingevolutie? Opvallen is het devies. En dat is ontegenzeggelijk de essentie van marketing. Markten en producten lijken steeds meer op elkaar. De concurrentie neemt in bijna alle markten toe. Diensten en producten worden steeds sneller gekopieerd door globalisering, marktwerking en nieuwe technologieën. Volgens spreker Marcel Vogels (Dynata) komt het lineair planningsproces onder druk en moeten bedrijven zelf de regie weer in handen nemen. De impact van een adverteerder moet het verschil maken. “We need to learn how to ride the wave”, aldus Marcus. Maar hoe dat daadwerkelijk in zijn werk gaat, hielden de sprekers voor zichzelf tijdens MIE ’19. Terwijl sommige vakgenoten best behoefte hebben aan dat spreekwoordelijke ‘geheim van de smid’. Aan het einde van de dag vind ik dan ook 15 soortgelijke flyers in mijn tas. Opvallen binnen deze branche blijkt dus moeilijker dan gedacht. 

Lees ook:  Slimme vlijmscherpe marketing

Bij Factor Tachtig hebben we van opvallen ons werk gemaakt. Benieuwd hoe we jouw merk eruit laten springen? Neem contact met ons op. Vinden we leuk! 🙂

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu