Blog

‘Jij bent een echte Everyman!’, vertel ik enthousiast in een merksessie tegen een klant die mij op zijn beurt twijfelachtig aankijkt. Kan het niet wat spannender? Vooral met het oog op The Magician, Explorer of Creator lijken archetypes als The Everyman en Innocent zo ‘gewoontjes’. En dat terwijl deze juist het tegenovergestelde zijn.

Vertrouwd in plaats van verrassend: de kracht van archetypes Everyman en Innocent

Vertrouwd in plaats van verrassend: de kracht van archetypes Everyman en Innocent
afbeelding

The Everyman en Innocent

The Everyman is de gemiddelde man, vrouw of hun onder de archetypes. Iemand die altijd voor de klant klaarstaat. Een soort van goede, sympathieke buur. Je kent het type vast wel. Naast The Everyman staat The Innocent. Een onschuldig archetype met een onvoorwaardelijk vertrouwen. Ietwat naïef, altijd met een onbevangen blik de wereld in kijkend. Twee bijzondere archetypes, vind ik zelf. Al worden ze door de connotatie ‘gewoon’ en ‘onschuldig’ maar weinig gekozen als uitgangspunten voor een merkkarakter. Zeker in de B2B-wereld. In de wereld van high tech waar alles draait om innovatie zijn veel merken The Explorer of The Creator. Kun je in deze business een merk bouwen wat het archetype Everyman of Innocent als basis heeft?

Vertrouwd archetype in high tech

Als jouw merk in hart en nieren een echte Everyman is, kan dat zeker. Dan ben je als het ware de HEMA in jouw wereld. Interessant, want veel mensen hebben behoefte aan structuur, houvast en zekerheid. Zij zitten niet altijd te wachten op de flitsende beloftes van Nike of Tesla. Een logische gedachtegang als we kijken naar de psychologie van de mens. Alles wat spannend of onbekend voor je is, houd je namelijk van nature op afstand. Spanning kost immers energie. Daarom gaan we graag in zee met iets wat vertrouwd is. Precies wat een Everyman de doelgroep biedt. Hetzelfde geldt voor The Innocent: bescheidenheid siert. Als Innocent stel je altijd de klant centraal. Niet omdat je jezelf niet goed genoeg vindt, maar omdat je de ander belangrijk vindt. En die servicegerichtheid en meegaande houding kun je gebruiken om de wereld mooier te maken. Zeker in high tech. Er is al zo veel spanning en beweging in die branche, dat de toegankelijkheid van The Everyman of toegeeflijkheid van The Innocent heel fijn kan zijn. De technologie van morgen moet steeds sneller, beter en groter. Wie biedt de klant rust in deze dynamiek? Juist! De klant kan altijd op deze archetypes vertrouwen, want deze komen namelijk niet met verrassingen. That’s a good thing, right? Laat dat dan ook terugkomen in je communicatie.

Onderscheiden van het gewone

Je bent waarschijnlijk niet de enige Everyman of Innocent in je branche. Dat betekent dat je je moet onderscheiden. Hoewel jij en de concurrent allebei een veilige haven zijn die de klant zekerheid bieden, is dit zeker mogelijk. Want niet elke Everyman of Innocent gedraagt zich hetzelfde. Wij laden de archetypes graag met merkwaarden die we achterhalen op basis van het drijfverenonderzoek via de 23plusone-methode. Dat zorgt voor een uniek archetype, geladen met merkwaarden die belangrijk zijn voor jouw unieke merkkarakter. 

Hoe dat laden van een archetype werkt? Stel dat een van je drijfveren schoonheid is. Dan bied je de klant het vertrouwde product, maar maak je het ook mooi. Niet spannend of mind-boggling mooi, maar vertrouwd mooi. Een andere drijfveer kan zijn dat je altijd klaarstaat voor de klant. Vraag jezelf af op welke manier je klaar wilt staan, want ook hiermee kun je jezelf onderscheiden. Je kunt klaarstaan tot de dood ons scheidt, bij de hand pakken en voordoen of gewoon zeggen: dit lossen we samen op. Soortgelijke drijfveren, maar toch heel anders. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Tegenwoordig rust het idee in de wereld dat alles uitdagend moet zijn. Net als je merk. Toch hebben Spa en Zwitsal al jaren geleden ervoor gekozen hun merk anders op te bouwen. En dat heeft goed uitgepakt. Zij hebben bewezen dat ook de minder thrilling archetypes een prachtige basis vormen waar je je merk op kunt bouwen. Ook in de B2B-wereld liggen er kansen voor The Everyman en Innocent. Met deze archetypes kun je die ene betrouwbare partner zijn die klanten altijd kunnen bellen als ze hulp nodig hebben. En dat scoort! 

Vragen over je merk als Everyman of Innocent? Jeroen helpt je graag!

Gratis archetype posters

Je merk aanscherpen, je merk karakter geven. Het kiezen voor een archetype geeft je richting. Welke past bij jouw merk?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu