Er wordt vaak makkelijk over een merknaam gedacht. Gek eigenlijk. Want het is het allereerste waar jouw klanten mee in aanraking komen. En die moet hen van hun sokken blazen. Die hoort authentiek en onderscheidend zijn. Je wil dat je klanten je naam intuïtief begrijpen. Denk maar eens aan de merknaam Brainport. Zeg ik dat, dan denk jij aan de grootste chipmachinefabrikant in de regio, verhelderende gloeilampen en complexe machines. Jij legt direct de connectie met innovatie, techniek en de stad Eindhoven. Kijk, dat noemen we nou een krachtige merknaam.

De kracht van jouw merknaam

afbeelding

Je merknaam kan je zien als het uithangbord van je merk. Het is hoe men naar je verwijst in gesprekken, en daarmee voor velen een eerste aanraking met jouw merk. Zoals Richard Brandson ooit zei: “Your brand name is only as good as your reputation.” Als het goed is, vangt jouw merknaam het verhaal van je merk met de juiste emotionele lading, je unieke karakter én jouw sterke boodschap. Kortom, een goede naam is key in jouw succes.   

Merkassociaties creëren herkenbaarheid

Laten we eens inzoomen op hoe dat precies werkt. Want waarom is die merknaam nou zo belangrijk? Dat heeft alles te maken met merkassociaties. Een merkassociatie is een persoonlijke, mentale connectie die wordt gemaakt tussen een merk en een concept, afbeelding, emotie, ervaring, persoon, interesse of activiteit. Deze associaties zorgen – als je het goed doet – voor herkenbaarheid en vormen zo op de lange termijn een consistente merkbeleving. Want, weet je nog, it’s all connected!

Het brein van je doelgroep bestaat namelijk uit een web van connecties en associaties. En al die merkassociaties worden bij elkaar gehouden door – je raadt het al – een merknaam. Erg bepalend, dus! Hoe jouw merknaam wordt ervaren, wordt beïnvloed door de interacties die men heeft met jouw merk. Kortom, een naam staat nooit op zichzelf, het staat altijd in verbinding met de interactie die je doelgroep met je merk heeft. Is die interactie positief? Goed bezig! Positieve merkassociaties zorgen voor merkbekendheid en merkloyaliteit, en zorgen ervoor dat jouw doelgroep een voorkeur voor jouw merk ontwikkelt. 

Maak je merk(naam)

Een merknaam komt niet uit de lucht vallen, deze bouw je op en speelt een belangrijke rol in jouw strategische merkpositionering. Dit begint allemaal bij een merkkompas en je merkstrategie. Jouw merkkompas, met daarin je streep op de horizon, je BHAG, je emotionele drijfveren via de 23plusone-methode, je archetype én je merkoptimum, geven richting. Meer over het merkkompas lees je hier. Met behulp van deze bouwstenen hang je de passende emoties aan je merk, bepaal je hoe je je toe gaat treden tot de markt en creëer je uiteindelijk dat oh zo belangrijke ‘het voelt gewoon goed’-gevoel. 

‘’Verander je je merknaam, dan verander je bijna je hele merk’’ 

Jouw merknaam gaat diep

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een nieuwe merknaam, dat is zo simpel nog niet. Het bedenken van een merknaam is een creatief proces, oftewel: het is niet-lineair en kost tijd. Tel daar verschillende meningen, wensen en referenties bij op en je krijgt… een uitdaging! Een goede merknaam gaat hand in hand met je merkidentiteit en strategie, is uniek én past bij je merk. Maar dat niet alleen, de mensen achter je merk gaan hem uiteindelijk vertegenwoordigen. Zij moeten er dus sterk in geloven. Oftewel: tot een geschikte naam komen is passen en meten. Door middel van genoeg meetings, checkmomenten en een intensieve samenwerking, bouwen we samen aan jouw nieuwe merknaam. En die heeft – net als een classic popsong – soms best wat tijd nodig om in te dalen. 

‘’Een merknaam is maar een woord totdat je het gaat laden’’ 

Laad je naam!

Je hebt een nieuwe merknaam, yay! Wat nu? Een nieuwe merknaam gaat – afhankelijk van jouw situatie – gepaard met een nieuw logo, huisstijl en tone-of-voice. Ook kan hier een nieuwe website of een verandering in je marketing- en communicatiestrategie bij horen. Of we het nou hebben over een merkrevolutie, een merkevolutie óf over alles daartussenin, je merknaam is een belangrijk uithangbord van jouw merk. En dat is geen fast fashion, maar een duurzame strategische keuze voor de komende 10+ jaar. 

Lees ook:  The Golden Circle - Simon Sinek

Kortom, een naam is niet zomaar een naam. Het is onlosmakelijk verbonden met je merkidentiteit, strategie en associaties. Uiteraard gelden de bovengenoemde belangen ook voor het bedenken van een product-, dienst- of eventnaam. 

Heb je een nieuwe merknaam nodig? Ik help je graag met het vangen van jouw verhaal in je merknaam!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu