Ken je het gevoel dat je zó opgaat in een boek, dat je de wereld om je heen even helemaal vergeet? Je identificeert je met de hoofdpersoon, je gelooft in alle gevoelens en gedachten en je voelt je begrepen. Je belééft de tekst. De schrijver van het boek neemt je als het ware mee op reis. Als content creators met een grote liefde voor tekst willen wij niets liever dan deze ervaring overbrengen op ons publiek. Éven dat moment in je dag waarop je met iets anders bezig bent dan je werk of met wat je vanavond gaat eten.

De kracht van tekst in een visuele wereld

afbeelding

Ken je het gevoel dat je zó opgaat in een boek, dat je de wereld om je heen even helemaal vergeet? Je identificeert je met de hoofdpersoon, je gelooft in alle gevoelens en gedachten en je voelt je begrepen. Je belééft de tekst. De schrijver van het boek neemt je als het ware mee op reis. Als content creators met een grote liefde voor tekst willen wij niets liever dan deze ervaring overbrengen op ons publiek. Éven dat moment in je dag waarop je met iets anders bezig bent dan je werk of met wat je vanavond gaat eten. En ja, wij weten het ook: vandaag de dag zetten de meeste mensen gewoon een Netflix-serie aan als ze zo’n moment craven. Ons zul je dan ook nooit horen zeggen dat video geen top-uitvinding is, al helemaal voor marketing- en communicatiedoeleinden. Aangezien we visuele informatie een stuk sneller opnemen is een sterke beeldtaal cruciaal voor een sterk merk. Dus waarom zou je een lap tekst produceren als je ook een samenvattende infographic of video kunt maken? We horen het je denken. Toch is het geheim van goede marketing voor jouw merk juist die krachtige combinatie van beeld én tekst. Want ook met tekst kun je het Netflix-effect creëren en je publiek transporteren naar een andere wereld, namelijk; die van jouw merk! 

De magie van woorden? Werelden creëren!

De beleving van een andere wereld creëren met een verzameling letters en leestekens? Ja, dat kan! We schreven al eens over het snack-effect van tekst. Een schrijver heeft er soms maar één woord voor nodig om je naar die andere wereld mee te nemen. Maar, tekst heeft ook een zekere mate van mysterie. Ja, er staan woorden die een verhaal vormen. Maar de interpretatie daarvan? Die is uiteindelijk voor iedereen anders. Het is ieders unieke verbeelding die, aan de hand van woorden, de visuele invulling van een verhaal oproept. Volgens filosoof en schrijver Désanne van Brederode is hierbij het verschil tussen actieve en passieve verbeelding van belang: “Teksten dagen het verbeeldingsvermogen meer uit en bieden ruimte voor persoonlijke invullingen. Dat blijft iets magisch van het geschreven woord.” 

In plaats van dat de bestemming vooraf bepaald is, krijgen je lezers de vrijheid om de fictieve wereld waarin ze terechtkomen in te richten. Omdat deze wereld voor een deel door je lezers “zelf” gecreëerd wordt, is de persoonlijke verbinding met het verhaal een stuk sterker! En: ‘persoonlijke verbinding’, klinkt dat bekend? Doet het je denken aan de emotionele connectie die je voelt als je in aanraking komt met bepaalde merken? Of misschien aan hoe Jeroen weleens de drijfveren en waarden van jouw merk heeft helpen bepalen? Authenticiteit en herkenbaarheid zijn essentieel om je publiek te bereiken. Hét perfecte medium om daarop in te spelen? Je pen, papier, laptop, toetsenbord én je verbeelding. Met teksten spreek je je lezers aan op hun menselijkheid; wat ze willen, voelen én wat ze zich inbeelden. Actief nadenken over die belevingswereld van jouw merk klinkt nu wel heel aantrekkelijk, niet?

Tekst in een B2B-omgeving: beleving én overtuiging

Als het gaat om tekst kun je een leesboek natuurlijk niet één op één vergelijken met een blog, artikel of customer story. Een leesboek lees je vaak voor je plezier; het doel van de schrijver is vooral om jou naar die andere wereld te transporteren. De content creator in een B2B-omgeving – that’s us 😉 – probeert de lezer meestal ergens van te overtuigen. Dat doen we natuurlijk ook niet zonder slimme en leuke taaltrucjes, uitgedachte verhaallijnen en originele main characters, maar het uiteindelijke uitgangspunt blijft activeren, aanzetten en overtuigen. Als jouw merkverhaal die wereld is waar je publiek maar al te graag de weg kwijt raakt, dan zijn al je blogs, posts en artikelen toegangswegen, deuren en doorgangen! Elk stukje content is een directe uitnodiging. Er komt namelijk een moment waarop je als merk een publiek verzameld hebt. Een groep mensen die allemaal met hetzelfde probleem rondlopen. Ze zoeken iets, ze missen iets, ze lopen vast. Maar nu ben jij er! Jij gaat ze, aan de hand van die ‘toegangswegen’ naar de belevingswereld van jouw merk, laten zien dat er opties zijn. 

Lees ook:  Van Top of Mind naar Tip of Thumb

Efficiënt en doelgericht herrie maken – met content maak je vrienden

Alles wat je maakt draagt dus bij aan de interactie die je hebt met je publiek (*klanten, liefhebbers, reclamemakers!). Maar je publiek meenemen in de wereld van jouw merk: dat kan nogal een uitdaging zijn! Want hoe schrijf je nou iets wat past bij je merk en die hyperpersoonlijke tone of voice, zónder je SEO-strategie uit het oog te verliezen? Sinds de BERT-update van Google wordt dat je net iets makkelijker gemaakt. Google leest nu meer en meer als jij en ik; echte mensen. Jouw authentieke en bedrijfsspecifieke content wordt nu dus steeds beter opgepikt! In een volgend blog duiken we iets dieper in de dynamiek tussen keywordkeuzes en natuurlijk schrijven. Voor nu? Ja; match je titels met je eerste zinnen, denk aan je tekstlengte, je synoniemen, je vijf w’s, maar neem de ruimte om je merkverhaal uit te bouwen, in élke fase van de customer journey. Zo neem je je lezers met je mee op reis. Of het nu een titel is die precíes past bij de tone of voice van jouw merk, een whitepaper dat perfect uitlegt waarom jouw oplossing unieker is dan die van de rest of 30 woorden op LinkedIn waardoor een werkzoeker niet kan wachten om bij jouw bedrijf aan de slag te gaan; tekst werkt! Ondanks dat een B2B-tekst dus nog veel méér doet dan het creëren van een andere wereld (er moet immers geïnfluenced worden), kun je er ook in een blog, artikel, customer story, post of slogan voor zorgen dat je publiek je tekst écht beleeft. 

Wees de uitzondering!

Jouw merk? Dat is zo uniek en merkwaardig als de combinatie van je vingerafdruk en hoe je je koffie drinkt. Je publiek koopt jouw unieke verhaal.  Daar ga je op inzetten. Door slim om te gaan met je contentstrategie neem je je publiek mee in de wereld van jouw merk. Want als jouw merkverhaal goed staat, sijpelt de essentie daarvan door in iedere uiting die je doet. Smeuïge content gestoeld op een geloofwaardig merkverhaal: dat is de sleutel. En dat werkt eigenlijk niet eens zo héél anders dan wanneer je jezelf weer eens verliest in die spannende boekenserie of die bloedstollende Twin Peaks-aflevering.

De kracht van tekst zit ‘m dus in dat vleugje mysterie: je publiek krijgt een persoonlijke verbinding met jouw unieke merkverhaal, juist doordat óók die actieve verbeelding uitgedaagd wordt. Als content creators met een grote liefde voor tekst zetten wij daarom iedere dag opnieuw onze pennen op het (virtuele) papier. Want juist in deze huidige, visuele wereld, waarin onze passieve verbeelding overuren draait, zijn wij maar wát graag de uitzondering!

Wij hebben onze pennen in de aanslag en staan klaar om de kracht van tekst optimaal in te zetten voor jouw merk. Een keer sparren over wat we voor jou kunnen betekenen? Bel ons eens op 040-7470161.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu