Knap. De mannen van Schorem uit Rotterdam laten mij – een ‘gemillimeterde’ man – toch weer eens verlangen naar een bezoek aan de kapper (of zoals ze zelf benadrukken: barbier!). Wie had dat gedacht? Een – door eigenaren Leen en Bertus omgedoopt tot – vrouwvrije zone midden in Rotterdam: dat is Schorem Haarsnijder en Barbier! De mannen van Schorem zijn zichzelf, cool, rauw, staan vol met inkt en praten met een dik Rotterdams accent. Toch zijn het echte gentlemen met hun gelikte kledingstijl, uiterst klantgerichte houding en natuurlijk slick kapsel, baard en snor.

De mannen van Schorem

De mannen van Schorem

Schorem-mania!

Hoeveel haarsnijders kunnen zeggen dat ze – op het moment van schrijven – méér dan 40.000 Facebook-fans hebben? Een online shop met merchandise? Een dagelijkse rij voor de deur? Optredens op TV en festivals? De mannen uit 010 tillen het kappersberoep naar een geheel nieuw niveau…. De werkwijze van de heren in de ‘working-men city’ is dan ook redelijk extraordinair. Een keuze uit een beperkt aantal kapsels. Geen vrouwen. En vooral ook geen afsprakenlijst. Dat betekent dat op een normale werkdag al in de ochtend via Facebook en Twitter wordt medegedeeld dat de wachtrij tot om de hoek staat. Dat is geen punt, volgens de barbiers. Klanten praten met elkaar, drinken een bak koffie, een biertje of verdiepen zich in ‘lectuur voor mannen’. Een wachtrij betekent overigens niet dat ze hun ’patrons’ gehaast weer naar buiten werken. Een knip- of scheerbeurt mag tijd kosten. En de man in kwestie stapt áltijd naar buiten met een perfect gladde kin of messcherpe scheiding.

Testosteron mag vloeien

De eigenaren beschrijven Schorem als ‘een plek waar testosteron weer mag vloeien’ en hun ambacht als ‘elke man met twee ballen begrijpt dat er in het leven maar drie mannen aan hem horen te zitten: zijn dokter, zijn kleermaker en zijn barbier’. De authenticiteit spat van de ‘signature’ van Schorem. Muziek en merken als Jack Daniels worden op een heel natuurlijke wijze betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Aanwezigheid op Lowlands, een artikel in de Sprout, een optreden in de DWDD, lokale bandjes en fotografen in de winkel, de berichten via social media: het mediaplan lijkt niet strak omlijnd – als het al aanwezig is – of ver vooruit gepland maar wordt wel consequent, (vooral) met passie en tot in de puntjes uitgevoerd. Alles ondersteunt het all-over gevoel en laat mensen uit het hele land (en daarbuiten) een bezoek brengen aan de heren van Schorem. Niet vreemd dan ook dat er, 2 jaar na de start, over een nieuwe vestiging wordt gepraat….

Lees ook:  Online wetenswaardigheden: Buzzwords en Web 2.0.

De Rotterdamse barbieren zijn in korte tijd uitgegroeid tot dé autoriteit op het gebied van knippen en scheren. Op verschillende events vertonen ze ‘live’ hun kunsten, het tv-programma ‘Kassa’ schakelde Schorem in voor een scheerschuimtest en ook beroemdheden als Jesse Hughes hebben Leen en Bertus weten te vinden.

Authentiek is trending

Géén geforceerde marketing. Géén korte termijn trucje. Deze bazen zijn wie ze zijn, houden van én zijn goed in hun werk. De mix van ingrediënten: een knipoog naar de vorige eeuw, het vakmanschap, het vintage interieur, de sociale media-kanalen, hometown Rotterdam en de eigenheid en authenticiteit zijn in balans. En dat slaat aan, getuige de rij voor de deur. Het doel van Schorem is de ambacht weer op de kaart krijgen en daar zijn ze méér dan in geslaagd zijn. Mannenkappers (sorry: barbiers!) en Rock ‘n Roll. Nooit gedacht dat deze termen zó dicht bij elkaar zouden komen te liggen. Als mijn kapsel het toe zou staan stond ík in die rij! Laat jij je het mes op de keel zetten door deze mannen? Storytelling: hoe het moet!. Bel ons eens over de mogelijkheden voor jouw merk.

P.S.
Waar ligt de authenticiteit van jouw merk? We hebben aardig wat literatuur staan die je op weg kan helpen. Zo weet ‘Brand Prototyping‘ je te vertellen of je een Explorer, Outlaw of Innocent bent, biedt ‘Blue Ocean Strategy‘ je een route naar een geheel nieuwe markt en drukt ‘De vent is de tent‘ je met je neus op je reputatie. Op zoek naar verhalen over meer van dit soort merken? Lees het boek Indie Brands eens!

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Robert

Blog

Menu