Blog

Twintig jaar geleden begon het online voor mij. Of laten we het houden op het jaar 2000. Dat voelt wat korter bij. 😉 De ontwerpstudio waar ik al langer aan offline zaken werkte, zag een toenemende online vraag en vroeg mij of ik me daarin wilde verdiepen. Dat er op dat moment nog maar weinig mensen écht ‘online verstand’ hadden, was zoals je het zelf wilde zien; een voor- of nadeel. Genoeg uitdaging dus, maar boeken of opleidingen over het onderwerp? Die waren er niet of nauwelijks. Geen kant-en-klare tools. Specialisten waren schaars. Neefjes op zolder bleken de concurrent. Een modem stond thuis toch al te snorren. Dat bood mogelijkheden! 💪🏼

Design en techniek. Wie doet wat voor je website?

Website design versus techniek|Website design versus techniek

Zo word je een multitool

Mouwen omhoog. En zo werd deze ontwerper een webdesigner. En een web developer. En een programmeur. What’s in a name? Wilde je vooruit komen dan móest je meters maken. Op alle vlakken. En dat blijven doen. Een Zwitsers zakmes is er niets bij.

Ervaring waar ik als offline en online multitool tot op de dag van vandaag veel profijt van heb. En toch hebben wij bij Factor Tachtig vanaf dit jaar besloten om het onderdeel ‘techniek’ niet meer in-house op te pakken maar daarin samen te werken met externe specialisten die rechtstreeks met de eindklant in contact staan. Waardoor wij ons kunnen focussen op waar we écht goed in zijn – design, content en merk. Hoe dat zit? 🤔

Het internet ontploft!

Terug naar die beginjaren, die waren mooi. En ook weer niet. Iedereen móest een website hebben. Toen heel vooruitstrevend, maar achteraf bekeken, had die online stek vaak meer weg van een online brochure. Of een catchy animatie in Flash. Met weinig diepgang, actualiteit of interactie. Laadsnelheid was geen issue. Google bestond niet (zegt de naam Altavista je nog iets?) en aan data – of een wet die dit beschermde – had niemand behoefte.

In de afgelopen twintig jaren ontplofte datzelfde internet. Op het moment van schrijven zijn er 1,746,080,038 websites online. En dat is alweer achterhaald na deze regel. En al helemáál op het moment dat jij dit blog leest. 

Met een ‘online brochure’ red je het als merk al langer niet meer.

Data wordt doorlopend en op iedere plek verzameld, opgeslagen, gesorteerd en gecombineerd. Webwinkels nemen snel de plek in van hun stenen tegenhangers. Websites worden gekoppeld met eigen en externe systemen. Er is keuze uit meerdere standaard of maatwerk-CMS’en, waarin je zelf bepaalt hoe je website gevuld wordt. Je bezoeker verwacht dat je 24/7 vindbaar én bereikbaar bent. En dat je ook nog eens up-to-date bent en aansluit op de verwachtingen. Dat je social kanalen datzelfde doen. En die potentiële klanten steken hun mening over jouw online ‘gezicht’ en service niet onder stoelen of banken. Kortom, met een ‘online brochure’ red je het als merk al langer niet meer.

Wat je aandacht geeft, groeit

Die online groei bracht de nodige tools en services met zich mee die het leven een stuk makkelijker maken. (Bijna) kant-en-klare templates voor je websites. Makkelijk te koppelen nieuwsbriefmodules. Online enquêtes. Social kanalen die met 1 druk op de knop uit te rollen zijn. Hosting with a tight budget. Tools waarin een site ook met weinig kennis of specialisme in elkaar te knutselen is. Door en voor iedereen.

Maar, met dat online gemak kwam ook de roep om diezelfde website een duidelijker verlengstuk te maken van je merk. De vraag om de know-how hoe een koppeling te maken met je bedrijfsprocessen. Om een goede omgang met privacy. Om de juiste beveiliging van je website. Bulletproof hosting. Snel en flexibel bereikbaar zijn, overal en op elk apparaat. En hoe daarbij toekomstbestendig te blijven. Wat vaak leidt tot template-ontstijgend maatwerk, waarbij tóch weer een of meerdere specialismen om de hoek komen kijken.

De opmars van specialisten

De ontwikkelingen die in sneltreinvaart op ons af komen zijn ge-wel-dig! En dat roep ik volmondig. Het internet is gegroeid, op alle fronten. Daarmee zagen allerlei ‘nieuwe’ beroepen het licht zoals een UX-researcher, UI-designer of frontend-developer. Maar ook een data- of contentspecialist, een backend-programmeur, een online marketeer of merkmaker. En legio meer.

Lees ook:  TED: Ideas Worth Spreading

Dat brengt me terug bij die genoemde keuze van Factor om ‘techniek’ uit te besteden. Door de jaren heen is onze hulp op uiteenlopende online momenten ingeroepen. De ene keer was dat bij het neerzetten van een ‘usable’ design, de andere keer bij het verzorgen van merkwaardige content voor de website. Dan weer bij de promotie van je online kanaal tot – helemaal fijn! – het gehele traject van A tot Z. Soms werd daarbij de technische uitvoer in-house opgepakt, soms werkten we daarvoor samen met externe specialisten. Een data-expert, een WordPress-wizzard of een partij die een specialistische connectie wist te maken tussen website en bedrijfsautomatisering. Stuk voor stuk mensen die goed zijn in wat ze doen door hun 24/7-focus op deze activiteiten.

Waar deze experts hun focus leggen ‘op de techniek’, zijn wij goed in de omgang met je merk, de vraag van de klant en hoe jouw bezoeker in gevoel, woord en beeld zo optimaal mogelijk te bedienen. Of dat nu ‘offline’ of ‘online’ is. Onze ervaring met die techniek maakt dat we daarbij makkelijk schakelen met al die andere partijen. Waar jij als klant weer je voordeel mee doet. 😊

Vorm bij de designer, techniek bij de programmeur

Een duidelijkere splitsing tussen specialismen – en in het bijzonder design en techniek – tijdens de route naar je nieuwe website voorkomt ruis, verkort de lijntjes en benut ieders focus ten volle. Ervaring – en soms deels overlap – met elkaars werkgebied is daarbij van absolute meerwaarde.

Zo ben je – strak gekaderd – voor merk-, content- of design gerelateerde vragen bij ons op de goede plek. En voor techniek bij een externe specialist.

Een manier van werken waarbij iedereen mag doen waar hij of zij écht goed in is leidt tot het beste eindresultaat.

Wij focussen ons als merkmakers graag op de vraag achter je vraag en weten dat een plek in het UX-traject te geven. We leggen de nadruk op de ultieme flow door je website. Met behulp van wireframes delen we je website zo optimaal mogelijk in. We werken de UI op de pixel precies uit. En we houden tijdens dat hele traject de klantbeleving scherp in het oog. Je merk is wat ons betreft namelijk onlosmakelijk verbonden aan de genoemde User Experience en User Interface.

Daarnaast biedt deze splitsing ons desgewenst de mogelijkheid tijdens het technische deel van het traject náást jou te gaan zitten. Zo kunnen we vanuit onze expertise en ervaring adviseren over de te nemen stappen, waar nodig een technische partner selecteren, onafhankelijk mee aansturen of tijdig de haken en ogen van een aantal CMS’en met je doorspreken.

Kortom, een manier van werken waarbij iedereen mag doen waar hij of zij écht goed in is en die leidt tot het gewenste – of juist een beter dan beoogd – eindresultaat.

Focus, focus, focus

Aristoteles schijnt het – al lang voor het internet – gezegd te hebben; ‘wat je aandacht geeft, groeit’. Een uitspraak die wat ons betreft nog steeds hout snijdt. Onze aandacht en groei richten wij op de peilers content en design, met jouw merk als basis. Waar ligt die van jou?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

Menu