Content creatie, social media, marketing automation, online marketing en virtual reality – zomaar een greep uit de vele middelen die je als marketeer ter beschikking staan. Als marketing- en communicatie verantwoordelijke moet je van veel markten thuis zijn. Ben jij zowel de dataspecialist als de wordsmith die in no-time een blog in elkaar zet? Natuurlijk kan je een expert inhuren als je in een bepaald vakgebied wat minder uitblinkt. Graag zelfs ;-). Toch pleit ik in dit blog voor ‘do-it-yourself- marketing’.

DIY Marketing: innovatie begint bij jezelf

DIY Marketing: innovatie begint bij jezelf
afbeelding

Jawel, je leest het goed. Er is nooit een betere tijd geweest om te doe-het-zelven als het over marketing gaat. Het digitale tijdperk maakt het voor marketeers makkelijker om dichter bij hun doelgroep te komen dan ooit te voren, met een scala aan beschikbare tools. Doordat bijna alles online plaatsvindt, heb je bijvoorbeeld toegang tot veel meer data. En dat zorgt voor meer inzicht in je klant. Dit maakt het mogelijk om veel gerichter te communiceren met je doelgroep. Maar er zijn meer voordelen op het gebied van doe-het-zelf marketing.

Doe-het-zelf betekent onafhankelijkheid

Het internet geeft je niet alleen een schat aan informatie over je doelgroep, het reikt ook veel tools aan. Deze tools lijken op het eerste gezicht ingewikkelde instrumenten die uitsluitend door experts gebruikt worden. Ware het niet dat onder andere deze experts veel bruikbare informatie delen, zoals vlogs en blogs over hoe je deze tools het beste toepast. Laat technologie je niet intimideren maar juist verder helpen! Misschien moet je er wat vrije avonden of een weekend voor opofferen, je krijgt er wel een bredere skillset voor terug. Het grootste voordeel? Je bent zo onafhankelijk als jij wilt doordat je zelf de controle hebt over wat je aan het doen bent.

Blijf spelen, uitproberen, leren en innoveren #nevergrowup

Experimenteren dus met marketingtechnieken en middelen om zo de meest effectieve manieren van marketing uit te proberen. En dan heb je meteen de definitie van Growth Hacking te pakken.

Ons credo is #nevergrowup. Dat betekent dat wij spelen, uitproberen, leren en innoveren alleen maar aanmoedigen, ook bij onze (potentiële) klanten. Als je zelf ervaart en kennis opbouwt over wat je allemaal met technologie kunt, heb je een betere basis voor nieuwe creatieve ideeën en campagnes. Dus weet jij beter wat je als opdracht bij een bureau neerlegt en wat je in eigen huis laat uitvoeren. Daardoor kunnen wij weer leren van jou èn krijgen wij uitdagendere opdrachten om onze tanden in te zetten. Daardoor wordt het een win-win situatie voor beide partijen.

Onze doe-het-zelf tips

Content marketing is erg geschikt om zelf op te pakken en uit te zoeken. Zo geeft onze content creator Lonneke in dit blog tips hoe je je content kalender kan blijven vullen met toffe content. En geeft Whitney tips over de toepassing van WhatsApp en vijf tips voor het maken van je eerste video. Ook social media is een mooi platform voor experimenten. Media waardoor ephemeral marketing, vluchtige content die maximaal 24 uur beschikbaar blijft, een vogelvlucht nam. Doordat dit soort content marketing gemakkelijk te realiseren is met je eigen mobiele telefoon, kun je het dicht bij je merk houden waardoor het door je doelgroep als authentiek wordt gezien. En heb jij je trouwens al verdiept in chatbots?

Kies het juiste klusmaatje

Zijn bureaus dan helemaal overbodig? Ik hoop het niet. Kies voor een marketingbureau dat de doe-het-zelf mentaliteit begrijpt en samen met je wil werken, leren en uitproberen. Het marketingvak wordt steeds breder en veelzijdiger op de gebieden van data, creativiteit, strategie en merk. Daardoor kun je met een doe-het-zelf aanpak overal een beetje van leren. Het nadeel van deze vertakkingen en verdiepingen is wel dat het moeilijk is al deze disciplines onder de knie te krijgen. Jouw ‘doe-het-zelf-klusmaatje’ kan je dan aanvullen en bijsturen waar nodig met de expertise die ze in huis heeft.

Wil je iets heel nieuws uitproberen? Wij gaan graag samen met jou het experiment aan! Kom gerust eens praten of experimenteren in onze #denktank

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marijke

    Menu