Blog

“Hét event over online marketing, -advertising en interactive media”. De omschrijving en het programma bereidde me al voor op een mogelijke overdaad aan ’advertising’. Na het lezen van Z.E.R.O van Joseph Jaffe is dat even schakelen! Wereldwijd draait een groot deel van de bedrijven echter nog steeds op paid advertising. Dus óók een innovatieve organisatie als Google, die het leeuwendeel van de omzet uit advertising haalt. Back to reality!

Eventverslag: ‘Digital Marketing Live’

Eventverslag: 'Digital Marketing Live'
afbeelding

Een aantal trends die ik in maart tijdens SxSW in Austin heb gehoord, passeerden in de Beurs van Berlage wederom de revue. Ik praat je graag bij!

Seamless online experience

Zit de correcte knop, op de juiste plek, op je website? Daar waar de bezoeker hem verwacht? Heeft die pagina de juiste laadtijd? Korter dan 3 seconden? En hoe toont deze op een smart device? Is je website, je hosting, je CMS opgewassen tegen die brakke verbinding in die snel voortbewegende trein? Onderstreept het design je merkwaarden? Houdt het naast het aanspreken van je bezoeker voldoende rekening met het doel van je website?

Anno 2014 zijn de bezoekers van jouw website gewend dat deze functioneert zoals zij willen. Altijd. Overal. Naadloos. Heb jij de hoge verwachtingen waaraan jouw website moet voldoen helder?

Added value als jouw core business

Wat doet Uber nu eigenlijk écht? Of Airbnb for that matter? Begrijp me niet verkeerd, beiden hebben een perfecte operatie, bieden een fantastische experience maar zijn feitelijk ‘alleen maar’ de tussenpersoon. Het product wat zij bieden is ‘de ervaring’. Dát is de added value, de toegevoegde waarde voor de klant. Starbucks daarentegen biedt wel degelijk een éigen product. Een bakje troost, voorzien van een speciale ervaring. Koffie waar de klant graag méér voor betaalt. Alles om vol trots via social kanalen te kunnen melden dat hij of zij weer zo’n heerlijke Latte heeft besteld. Koffie als een lifestyle.

Added value als jouw core business, daar kun je van leven blijkt uit deze voorbeelden. Vraag jezelf eens af wat jij toe kunt voegen aan je product of dienst. Wát creëert  meerwaarde voor je klant, zonder je merkwaarden uit het oog te verliezen?

Het haakje naar de toekomst

De ‘marketingmissie’ van 2013: creëer een viral campagne, met de inzet van social media in de stijl van succesvolle voorgangers “dunkin’ in the dark”  en “Telekinetic Coffee Shop Surprise”. Nieuw jaar, nieuwe kansen: in 2014 richten we ons met moderne marketing tools op de totale user experience, tijdens de gehele customer journey. Zo, mijn ‘buzz words’ zijn eruit!

Brand utility maakt jouw merk relevant voor de klant en zorgt dat je jouw merk op een positieve manier vastlegt voor de toekomst. Het gaat daarbij om het leveren van méér dan een product. Denk bijvoorbeeld aan Toon van Eneco. Een slimme thermostaat die de klant laagdrempelig, live inzicht geeft in zijn verbruik. Reden te meer om niet over te stappen naar een andere energieleverancier. I’m hooked!

En wat te denken van Tesla? Deze innovatieve autoproducent adverteert maar weinig. Daarentegen installeren ze in het hele land super-chargers waar je als trotse Tesla rijder je bolide gratis kunt laden. Dan stap je toch niet over naar een ander?!

Let op dat je dan niet op je lauweren gaat rusten! Neem de complete waardeketen onder de loep, ontdek waar je – voor de klant – waarde toe kunt blijven voegen en creëer die seamless experience. Zet daarmee dé standaard voor jouw markt, zoals Lexus die haar klanten – hoe simpel eigenlijk – een haal- en brengservice biedt.

Denken als een start-up

Er zijn de laatste tijd veel bedrijven in beeld gekomen die een complete industrie op zijn kop wisten te zetten. Een populair voorbeeld tijdens DML was het eerder genoemde Tesla, maar we kennen natuurlijk allemaal Spotify, Apple en Airbnb. Een revolutie veroorzaken vereist echter wel een sterke toekomstvisie. Een visie die soms tegen je eigen huidige succes in lijkt te druisen.

Lees ook:  AVG/GDPR: wat betekent de nieuwe wetgeving voor de B2B-marketeer?

Apple gaf feitelijk met de introductie van de iPhone gratis de iPod weg, zijn op dat moment best verkopende product. Uiteindelijk werd mede door die ingebouwde functionaliteit de iPhone een groot succes en veranderde daardoor meerdere markten. Had jij dat, voor jouw product, aan je management kunnen verkopen?

Snelheid is alles. En in dit geval belangrijker dan controle. Kennis uit het verleden is balast voor de toekomst. Uitmelken van wat ooit heeft gewerkt gaat je niet meer beschermen tegen de steeds sneller veranderende markt en doelgroep.

Meten, weten, sturen

Diverse presentaties staken in op de onderwerpen meten, weten, testen en sturen. Bekende wijsheid. Veel van de genoemde optimalisatie van je website bleek gedreven door conversie. Persoonlijk ga ik liever voor gezond boerenverstand: zet een data specialist aan tafel, samen met een content specialist. Verenig analytisch en creatief denken in één meeting, werk samen de puzzel uit, ontdek waar ‘het gat’ zit en richt daar je optimalisatie op. Blijf hierin continue de balans tussen jouw doel en die über blije klant zoeken.

Aansluitend op dit onderwerp kwam de kunst van het real-time adverteren aan bod. Het plaatsen van een ‘vaste’ advertentie voor een bepaalde periode is verleden tijd. Het afwegen van keuzes en bijsturing is een continue, real-time proces. Dit is de tijd van constant monitoring. Wist je overigens al dat je aan Google de marge op je producten mee kunt geven om je Click-Through Rate en CPT te optimaliseren?

Het haakje

Benieuwd wat er tijdens Digital Markteting Live! nog meer werd verteld? Bekijk het programma, lees de diverse tweets terug met #dml14 of stap eens binnen voor onze seamless experience 😉

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu