Emoji in b2b

Emoji in de zakelijke wereld: 👍🏼 of 👎🏼?

Categorie: ,

Geschatte leestijd: 3 min. en 59 sec.

oktober 2017 - 

Ze hebben een eigen 🎬. Wat zeg ik? Er bestaat zelfs een hele merchandise collectie. Stiekem zijn ze dan ook niet meer weg te denken uit onze communicatiewereld: emoji. Populairder dan ooit! Want zeg eens eerlijk: hoeveel heb jij er vandaag al de 🌏 in gestuurd? Juist 😉. Misschien goed om eens na te denken over de intrede van emoji’s in de zakelijke wereld…

Wat je nog niet wist over emoji

Niet te verwarren met de emoji is de emoticon. Want wie denkt dat dit één pot nat is, heeft het mis. Een emoticon is namelijk het alom bekende gezichtje wat gevormd wordt door leestekens :-)  ;-)  :-/.  Emoji’s zijn de uitgebreidere en meer gedetailleerde selectie icoontjes die naar waarschijnlijkheid ook jouw Whatsapp-gesprekken domineren. 

De oorsprong van emoji’s? Die vind je in Japan. Zo zou je de voormalige ‘webdings’ wel de voorvader van de emoji kunnen noemen. Jeremy Burge – oprichter van Emojipedia – vertelt ons tijdens ons bezoek aan TNW 2017 dat deze Japanse roots zelfs de voornaamste redenen vormen voor de soms onlogische verschijningen van emoji. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit maar liefst twaalf soorten treinen, maar staat de gewilde discobal nog altijd niet op de kaart.

What do you mean?

En toch: zoals elke andere taal verandert en evalueert ook de emoji door de tijd heen. Zo past Unicode Emoji Subcommittee niet alleen het uiterlijk van de emoji’s aan, maar brengen zij ook nieuwe uit. Elke emoji krijgt daarbij een beoogde betekenis mee, maar deze kan nog wel eens (extreem) verschillen van de betekenis die de emoji vervolgens door haar gebruikers opgelegd krijgt. Enkele voorbeelden: 🌺 = drugs,🍑 = butt, 😊 = thanks, but no thanks. Niet direct wat je verwacht, toch? Het kan dus geen kwaad om dit eens uit te zoeken, voordat je verkeerde signalen de wereld in stuurt. 

Emoji @ work

Een beeld zegt meer dan woorden. Ons brein wil nu eenmaal beelden zien. Geen wonder dat er in de zakelijke wereld al volop met emoji wordt geëxperimenteerd. Neem de verzekeraar Ditzo, die de emoji centraal liet staan in hun campagne van 2016. En KLM? Die lanceerde in 2017 de Emoji Service: een messenger tool waarmee je door middel van slechts één emoji de weg kan vinden over de hele wereld. Gave voorbeelden! Gevolgd door IKEA en Burgerking die zelfs een poging deden om een eigen set emoji’s in het leven te roepen.

Toch hoef je emoji niet direct in de spotlight te zetten. Je kan emoji in de zakelijke wereld ook subtieler toepassen. Zo leent de emoji zich uitstekend om net wat extra beleving aan je geschreven communicatie-uitingen toe te voegen. Beeld trekt namelijk direct de aandacht van onze grijze massa. In de onderwerpregel van je mail. In pushberichten. Eigenlijk op alle plekken waar ze de aandacht van je lezer kunnen grijpen. Het helpt niet alleen om de aandacht van je lezer vast te houden, maar ook om de kans op doorklikken te vergroten én je empathische vermogen over te brengen. Neem bijvoorbeeld emoji-gebruik in een webcare-omgeving. Ik kan me zo voorstellen dat een 😃 of het welbekende 👍 hier voor een persoonlijke touch kan zorgen.

Maar let op: emoji dienen als non-verbale toevoeging van je geschreven boodschap en kunnen de volledige boodschap niet vervangen. Daarbij geldt dat het gebruik van emoji’s moet passen bij je merkwaarden, de boodschap die je wilt overbrengen én je doelgroep. De kans is groot dat een boodschap volledig uitgedrukt in emoji zijn doel volledig voorbij schiet. Miscommunicatie zit in deze wereldwijd toegepaste taal immers in een klein hoekje.

Emoji + Merken = Toekomst?

Of wij voorstanders zijn van emoji-gebruik in een zakelijke omgeving? Zeker. Mits het past bij je merk. Wij geloven dat de B2C-markt hierin de koploper zal zijn, maar de B2B-wereld kan toch niet achterblijven? Naar verwachting zal het gebruik van emoji namelijk blijven toenemen. Daarbij is de emoji volledig geïntegreerd in de generatie die over 25 jaar een groot deel van de arbeidsmarkt bedekt. Het zou ons daarom niets verbazen als merken – bijvoorbeeld McDonald’s, Coca Cola en Apple – hun logo binnenkort laten opnemen in de Emojipedia encyclopedie. Een Whatsapp-berichtje als: “Ik heb honger. Ga je mee naar de mcdonalds emoji?” Helemaal niet ondenkbaar, toch? Of wat denk je van onze, outer space inspiratie, BeepBeep BeepBeep knipperoogjes. Die zou het zeker goed doen op het emoji-keyboard.

Wij zijn benieuwd hoe jij denkt over de inzet van emoji in de zakelijke wereld! Speelt jouw merk al met de gedachte om emoji’s te gaan gebruiken in de corporate communicatie? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.

 

Update: Interview BNR Nieuwsradio17 juli 2018
Luister naar mijn interview op BNR Nieuwsradio over emoji gebruik in een zakelijke omgeving.