Een veelbesproken onderwerp hier aan de lunchtafel: hoe blijf je creatief? Wat prikkelt en legt nieuwe verbanden in je hersens? Mijn collega’s Robert en Niek schreven er al eerder een blog over. Creativiteit betekent voor ieder vak weer iets anders. Hoe werkt dat voor mij als marketeer?

Emotionele vaardigheden als creatieve prikkel

Emotionele vaardigheden als creatieve prikkel|Emotionele vaardigheden als creatieve prikkel
afbeelding

EQ skill-set

Creativiteit betekent voor mij dat ik de juiste verbindingen weet te maken tussen ideeën en mensen. Om een helikopterview te hebben, heb je de juiste skill-set nodig. Emotionele vaardigheden, en niet zo zeer functionele vaardigheden. Zoals je die laatste opdoet in de schoolbanken, leer je emotionele vaardigheden vooral in de praktijk. En toch was het juist de schoolbank van The School of Life die mij prikkelde om met emotionele vaardigheden aan de slag te gaan. Die zien zij als succesfactoren voor deze tijd. Ik deel graag met je wat mij heeft geprikkeld, van zelfkennis tot het aangaan van confrontaties en – natuurlijk – playfulness.

Ken jezelf

Hersencapaciteit van factor tachtig

Kennis begint bij het kennen van jezelf, aldus Socrates. Zelfkennis geeft richting voor verdere groei. Vreemd genoeg weten we vaak niet goed wat er in onszelf omgaat of hoe anderen ons zien. Zelfbewustzijn blijft een lastig punt. Een goed begin om onderzoek te doen naar je onbewuste, is om gevoelens als weerstand te erkennen. Tegen een bepaalde situatie of persoon bijvoorbeeld. Weerstand kan zich uiten als een fysieke klacht, zoals buikpijn. Of op een andere manier.

Wel eens heel hard op een tafel geslagen omdat je boos bent? Dat dus. Als je die weerstand onderzoekt op onderliggende emoties, komen er mogelijk interessante conclusies uit over jouw overtuigingen. Een leuke oefening die we tijdens onze School of Life sessies kregen is de zogenaamde ‘schaamte-oefening’. De insteek? Jij verzint een veilige situatie waarin je een overtuiging kan testen. Bijvoorbeeld expres te laat komen op een afspraak of bellen in de stilte-coupé. De kunst is dat je bewust ervaart of de dingen waar je een overtuiging over hebt, wel echt zo erg zijn. Te laat komen bijvoorbeeld. Zo’n schaamte-oefening kan je helpen om meer begrip te tonen voor notoire laatkomers. Je onderzoekt bewust wat je er irritant aan vindt en wat dat over jou zegt.

Groeien met de juiste mindset

Uit onderzoek blijkt dat één van de meest belangrijke motivaties om te werken – nog meer dan geld, status en macht – persoonlijke groei is. Mensen zijn goed in het leren van dingen. Toch denken we vaak dat we iets niet kunnen. Je bent goed in wiskunde of je bent het niet, bijvoorbeeld. Dat noemt Carol Dweck een fixed mindset. Je hebt de wiskunde toets nu goed gedaan, dus dat kan jij. Een growth mindset is dat je complimenten krijgt over je inzet in plaats van het resultaat. Onderzoek toont aan dat kinderen die complimenten krijgen op basis van growth mindset, beter gaan presteren. Je hebt tenslotte die inzet nodig om ergens beter in te worden. Check vooral ook de TedTalk van Carol Dweck.

Conversaties en confrontaties

Wat gebeurt er precies in een gesprek? Wat is de impact van een woord, houding, van stilte? Een interessante oefening was om de uitvoering van een onduidelijke groepsopdracht achteraf te evalueren. Op de conversatie, maar ook op wat er tussen de regels door wordt gecommuniceerd. Confronterend! En, nu we het toch over confrontaties hebben: hoe confronteer je iemand op een constructieve manier? De geweldloze communicatiemethode van Marshall Rosenberg helpt bij het lezen van onze eigen ondertiteling en die van anderen. Lastig, maar zeer waardevol!

Met een goed brein-beleid zorg je ervoor dat je je hersenen niet overprikkelt

Balans en focus

Als je ‘druk zijn’ op een schaal verdeelt, zit aan het ene uiterste de ultieme verveling en aan de andere de burn-out. Een burn-out of stress wordt niet persé veroorzaakt door te veel werk, maar door zogenaamde drukte-magneten: perfectionisme, pleasen, preventie (voorkomen dat iets mis gaat), plezier en uitstellen (leuke dingen gaan altijd voor). Dit zijn manieren van omgaan met situaties die ervoor zorgen dat er eigenlijk alleen maar nog meer drukte op ons af komt. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om een goed brein-beleid te hebben: zorg ervoor dat je je hersenen niet overprikkelt. Focus is hier een belangrijk hulpmiddel bij. Een onderwerp waar je meerdere blogs over kan schrijven. Tony Crabbe schreef er zelfs een heel boek over.

Lees ook:  Ephemeral marketing: de kracht van vluchtige kiekjes

Anders denken

De sleutel tot innovatie is om anders te denken. Anders denken doe je door je aannames te analyseren en ze te veranderen. Herkaderen wordt dat ook wel genoemd, waarbij je jezelf afvraagt: waarom denken we wat we denken en doen we wat we doen? En: zou het ook anders kunnen? Klinkt makkelijk, maar onze eigen denkkaders zitten ons in de weg. Denkkaders zijn overtuigingen en oordelen die we hebben en die vaak diep geworteld zijn. Gevormd door onze opvoeding, cultuur, geloof en onderwijs. Ik leerde bij The School of Life een stappenplan om te herkaderen – een oefening waar ik enthousiast van word! Probeer het zelf eens met deze online tool.

Presentatie en invloed

Hoe je een verhaal of presentatie vertelt is net zo belangrijk als wat je vertelt. Heb je weleens bedacht hoe jij een ruimte binnenkomt? Hoe kom je over? Je weet vast wel dat die eerste paar seconden vaak iemands mening over jou vormen. In de training gingen we op zoek naar onze belemmerende overtuigingen over pitchen en presenteren en gingen daarmee aan de slag. Goede tip: begin je presentatie met 3 verhalen die je voor slechts 70-80% vertelt maar niet helemaal afmaakt. Je kan ze later afmaken, maar liever niet allemaal. In het onderbewuste van de luisteraars blijft er dan een ‘haakje open’ en zo blijven ze alert en betrokken. Een truc die veel cabaretiers toepassen.

Spelen

Spelen is serious business. Aldus Dr Stuart Brown, de oprichter van de National Institute for Play. Het helpt om nieuwsgierig te blijven, om je te verbinden met anderen, om anders naar situaties en uitdagingen te kijken en om stress te verlagen. Spel op zich is doelloos, maar in een spel zitten wel altijd spelregels. Verander een ‘regel’ in een zakelijke omgeving – denk bijvoorbeeld aan de ongeschreven regels van vergaderen – en je maakt de insteek al speelser. Of voeg een spelvorm toe aan een alledaagse werksituatie. Voeg dus wat ‘doelloosheid’ toe om ander gedrag en een andere mindset van mensen te vragen. Dat zit bij #teamfactor wel goed: #nevergrowup zit in ons DNA!

Ik ben dankzij mijn studie geprikkeld om weer anders tegen mijn vak aan te kijken. Zin om erover door te praten? Of kom je spelen?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marijke

    Menu