Employee Advocacy Platform voor al uw medewerkers

Medewerkers: Je belangrijkste Merkmakers!

Categorie: , ,

Geschatte leestijd: 2 min. en 7 sec.

januari 2014 - 

Mensen delen graag ervaringen. Ook over jouw merk. Het web staat er vol mee. Tweets, posts en andere berichten kraken of maken jouw merk. Wie vertelt jouw corporate story het beste?

Eigen medewerkers bewegen om je merkboodschap – transparant en geloofwaardig – de markt in te krijgen is de oplossing. Maar hoe krijg je jouw medewerkers zover om op een leuke en natuurlijke wijze verschillende boodschappen te delen?

Employee Advocacy: de kracht komt van binnenuit

Alle medewerkers – niet alleen marketing- en communicatiemedewerkers – zijn dagelijks bezig met jouw merk, bedrijf, dienst en product. Geen andere groep voelt zich meer verbonden: dat maakt hen de aangewezen ambassadeurs voor jouw merk.

Als medewerkers – via eigen social kanalen – content aandragen, de online dialoog aan gaan én ongevraagde referenties, kritische opmerkingen en positieve of negatieve ervaringen weten te signaleren en waar nodig te rapporteren, bereik je een enorme doelgroep. Uiteraard zorgt deze olievlek aan berichten ook nog eens voor een positieve invloed op zoekresultaten en vindbaarheid (SEO). Maar, hoe ga je dat (grootschalig) faciliteren?

VoiceStorm: Employee Advocacy Platform

Een mooie case waaruit blijkt dat je jouw medewerkers en collega’s dat platform kunt bieden. We hebben samengewerkt met VoiceStorm, hét ‘employee Advocacy platform’, om bij SAP het netwerk van een groep jonge en enthousiaste medewerkers – vrijwillig – in te gaan zetten voor ‘social recruitment’.

Op EMEA-niveau hebben we een pilot gedraaid waarbij SAP’s medewerkers hun social media-accounts aan het VoiceStorm platform koppelden. Het doel: SAP als een ‘great place to work’ uitdragen en talent nieuw talent laten aantrekken. Door medewerkers te betrekken werd de kwaliteit en kwantiteit van gerelateerde posts via social media-kanalen verbeterd en verhoogd. Bovendien heeft een persoonlijke post 70 procent meer waarde dan een post vanaf een company profile.

‘Gamification’ staat voor fun

VoiceStorm en SAP hebben daar ook nog eens een leuk spel-element aan toegevoegd. Punten werden binnengesleept door het delen, verspreiden en aandragen van nieuwe content via het platform. De groep medewerkers wilde, zodra ‘roem en rijkdom’ lonkte ;-), wel erg graag het VoiceStorm-leaderboard beklimmen. Aansprekende gadgets werden uitgereikt aan de maand- en eindwinnaars. Dat is fun, maar verhoogt ook de intrinsieke motivatie en trots onder werknemers.

2014: Maak van je medewerkers jouw merkambassadeurs!

Bovenstaande case bewijst dat het in 2014 tijd wordt om álle medewerkers binnen jouw organisatie te betrekken bij het uitdragen van de belangrijkste boodschap van jouw merk. Wil je hier meer over weten, mag je altijd een kop koffie komen drinken!

10 praktische tips om te starten met content marketing

Wat vind jij?


Merkwaardig. Het zit zelfs in onze cookies, waarmee je akkoord gaat als je op onze website blijft. Lees hier meer over die merkwaardige privacy.