Blog

Het is zover. Computergestuurde buddies staan in de startblokken om aan te schuiven in redactiekamers, op marketingkantoren en achter de thuiswerktoetsenborden. Je zal het misschien niet denken, maar sommige artikelen die je online leest zijn nu al geschreven door AI-gestuurde robots. En dat is niet alles.

Worden robots mijn nieuwe contentcollega’s? 

Worden robots mijn nieuwe contentcollega's?
afbeelding

Robots maken tegenwoordig kunst, schrijven verhalen en simuleren ervaringen. Wat ze ook kunnen? Bijdragen aan het laden van je merkverhaal (lees bijvoorbeeld ons Clippy-blog maar eens). Het zal dus niet lang duren voordat ze ons helpen om merkmaken naar een nóg hoger niveau te tillen. Maar voordat we daar zijn: wat zouden bots van ons als mensen moeten leren? 🤖

Robot en content

Laten we bij het begin beginnen. Een robot die enthousiast zelf content begint te schrijven, hoe kan dat? Een tijdje terug moesten we er nog om lachen. We vroegen ze een stuk over onszelf te schrijven. Of om zo’n grappig Harry Potter-verhaal. Het resultaat was niet anders dan verwacht: klunzig en lachwekkend. Nu is dat anders. Robots leggen steeds vaker slimme verbanden en ze worden creatiever. Niet gek dat ze zo vaak worden ingezet bij ‘feitelijke’ artikelen. Ook bij verkiezingen en sportwedstrijden zijn ze een goede uitkomst: ze kunnen heel snel veel artikelen schrijven. Supertof, natuurlijk. Maar waar zijn wij als menselijke tekstmakers in dit verhaal?

Aantrekkingskracht in contentmarketing

Eén van de principes van mijn vak als content creator is dat ik mezelf verdiep in de doelgroep van de klant. Daar stem ik mijn communicatie op af. Ik kan een robot wel vragen om een tekst te schrijven over – zeg het eens – process mining in een supplychain, maar weet dit AI-systeem hoe het deze doelgroep aan moet spreken? Vindt het dan de juiste tone of voice? 

De bots van nu worden aangestuurd door mensen, ze leren zichzelf nog niet altijd dingen aan. Ze moeten geprogrammeerd worden. Dat betekent dat je ervan uit moet gaan dat de maker van de robot jouw specifieke doelgroep precies kan duiden. Iets wat essentieel is om een aantrekkelijke tekst te schrijven. Naast een menselijke bron waar de content op gebaseerd is, is dus ook nog altijd een menselijke moderator nodig. En die kan je ook niet missen als je op een aandachtige en merkwaardige manier wil communiceren en iedereen in je doelgroep wil bereiken. 

Alle beslissers over de streep

Hoe zit het met het aankoopproces? We weten uit de psychologie dat koopbeslissingen worden beïnvloed door een emotioneel-psychologisch proces. Dit laatste heeft weer een sterke wisselwerking met het geheugen. Al vereist het ervaren van emoties wel een bewustzijn. Een robot heeft die (nog) niet. In de regel heb je dus echt schrijver van vlees en bloed nodig, wil je emotie bij de lezer opwekken.

AI heeft in het huidige stadium een menselijke hand nodig om ervoor te zorgen dat systemen iederéén in de doelgroep bereiken en niet alleen een kleine groep. Een tekst is voor de doelgroep aantrekkelijk als de boodschap bij hen past. De makers van AI-bots vertegenwoordigen lang niet ieder mens op zich. Logisch, want dan zouden er wel heel veel mensen aan het systeem moeten werken. Dit zorgt er helaas wel voor dat een robot maar een nauw beeld krijgt van wat mensen graag doen, wat ze willen, waar ze blij van worden en last van hebben – kortom, wat het betekent om een mensenleven te leiden!

Als een robot maar beperkte kennis heeft over de mens, hoe weet het dan waar een klant naar zoekt of hoe een merk in elkaar zit? Hoe zorgt een robot ervoor dat zijn content lezers prikkelt, wat belangrijk is in dit vakgebied? Het gevaar van schrijvende robots zonder die menselijke touch is dat je campagne mogelijk bijvoorbeeld niet inclusief is. Of ronduit niet lekker werkt. En, ook voor SEO-doeleinden zet je liever in op een menselijke manier van schrijven: sinds de BERT-update van Google rekenen “natuurlijk” geschreven teksten (dus niet door en voor machines) op een betere ranking.

Lees ook:  Collaborative storytelling: hoe je jouw publiek een cruciale rol in je verhaal geeft

Mensen maken merken menselijk

Om een emotioneel beladen merk te creëren is ook een persoonlijke binding belangrijk. Klanten zijn immers ook mensen. Om emotionele verbindingen te leggen, heb je je hersens nodig. Specifieker: de amygdala is je geheime wapen. Om de boodschap goed over te brengen, moet je de persoonlijkheid van een merk voelen. En om die ene klant nog wat vaker te zien, is vertrouwen uitstralen essentieel. Wat met alleen ratio moeilijk te bereiken is, legde Marijke al eerder uit

De robot moet het merk herkenbaar maken. Een hele opgave, als je het mij vraagt. Maar wie weet waar de toekomst ons brengt. Nu is voor vertrouwen, emotionele verbindingen en herkenbaarheid echt nog een mens nodig. Er zit namelijk een hele gedachtegang achter de manier waarop ik een tekst schrijf. Nope, ik begin niet zomaar op mijn toetsenbord te rammen 😉.

Saved by my human brains, dus. Heb jij een tekst nodig, geschreven door iemand van vlees en bloed? Neem dan gerust contact met me op!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Anne

    Menu