Bij welke merken heb jij het gevoel dat ze je écht goed kennen? Zo goed dat ze met je meegroeien en precies weten hoe ze jou tevreden kunnen houden?

FREITAG: Out of the bag

FREITAG: Out of the bag
afbeelding

Mijn antwoord: het Zwitserse ‘tassenmerk’ FREITAG. Praktisch, mooi én met een cool verhaal! Een verhaal wat vanuit meerdere kanten belicht wordt in het onlangs uitgekomen boek ‘Out of the bag’.

Broers

1993 – Broers Daniel en Markus Freitag – hipsters (toen nog gewoon ‘hippe vogels’), grafische vormgeving-studenten én fietsfanaten – hebben een idee voor een praktische en waterdichte messenger bag. Wat hebben ze nodig? Een naaimachine en een gebruikt vrachtwagenzeil. That’s it. Deze creatieve geesten testen de tas op een doorgewinterde fietscourier in San Francisco. Ze beginnen de tassen in kleine oplage te verkopen aan vrienden en kennissen et voilà: het merk FREITAG is geboren.

2013 – De broers zitten nog steeds graag op de fiets, maar de studie grafische vormgeving is allang achter de rug. Markus en Daniel Freitag staan aan het hoofd van een succesvol team. Ze verkopen zo’n 400.000 unieke FREITAG producten per jaar, over de hele wereld. Unieke messenger bags, shoppers, handtassen, portemonnees, iPad-sleeves én iPhone-hoesjes. Met de hand gesneden uit gebruikt vrachtwagenzeil – net als het allereerste exemplaar. De hal waaruit ze opereren is alleen ‘iets’ groter geworden (7500 m2).

Bedrijfsfilosofie

Het merk mag dan gegroeid zijn, het verhaal en imago zijn in de kern onveranderd. Nog steeds proef je de sfeer van die individualistisch gedachte achter het product. Het bedrijf legt veel vast in guidelines, lees ik in ‘Out of the bag’. Zo wordt de muziek in de winkels afgestemd op de boodschap van het merk, zijn er strikte regels voor de retailers en is het van groot belang dat iedereen het verhaal van FREITAG kan vertellen. Als nieuwe medewerker wordt daarnaast van je verwacht dat je éérst met alle afdelingen meeloopt: van het snijden van de zeilen tot het meedenken aan de sales-kant.

Ik ken weinig merken die zo gestructureerd te werk gaan maar toch over blijven komen als een ‘vrij’ merk wat reilt en zeilt op gevoel. Ik ben overtuigd!

Fundamentals vs. Reference

Mijn ‘verslaving’ begon een aantal jaren geleden met een laptoptas uit de FUNDAMENTALS collectie. Daarna volgde een portemonnee. Een nieuwe tas uit de REFERENCE collectie staat op mijn verlanglijst. Die REFERENCE lijn is een goed voorbeeld van de groei die het merk heeft meegemaakt. De tassen uit deze lijn zijn óók gemaakt van gebruikt vrachtwagenzeil. De uitstraling, tone of voice en doelgroep zijn echter volwassen geworden. Het merk groeit mee, met zichzelf én de doelgroep.

Groeiende fanbase

Fans van het merk spotten elkaars tas onmiddellijk. Het online delen van een foto, omdat je toevallig allebei een tas hebt die uit hetzelfde zeil is gesneden, is niet ongebruikelijk. Fan-betrokkenheid waar ik blij van wordt! Met zo’n niveau aan mouth-to-mouth – of is het eye-to-eye? – reclame is het te verklaren dat het merk niet aan paid advertisement doet.

Ik waardeer daarnaast de algehele tone of voice van het merk enorm. De boodschap in mail, website, webshop en social media is eenduidig en sterk. Ik begrijp dat ze niet iedere klant persoonlijk kunnen antwoorden, toch wekt deze communicatie wél die indruk. Daarnaast gaan de teksten ieder half jaar volledig op de schop om vervolgens herschreven te worden. Content marketing op een niveau waar ik blij van wordt!

FREITAG in de toekomst

De 9 F-stores, 450 retail partners, 40 FUNDAMENTALS producten, (met de nieuwste toevoeging: de sleeve voor de iPad mini), 17 REFERENCE modellen, het boek ‘Out of the Bag’, meerdere exposities in musea en een groeiende afzetmarkt in bijvoorbeeld China staan in schril contrast met de start 20 jaar geleden. FREITAG is volwassen geworden. Voor de buitenwereld hebben ze daarbij het beeld weten te behouden van de 2 broers die eigenhandig hun tassen maken.

Lees ook:  De bouwstenen van een sterk merk

Marketing die uit de tenen komt. Een merk wat mij raakt. Verplicht zo’n tas kopen zou ik bijna zeggen. Of lees in ieder geval het boek. Serieus.

Voel jij je ook ‘connected’ met een bepaald merk of een product?

The history of the FREITAG bag

Back in 1993, graphic designer brothers Markus and Daniel Freitag were on the lookout for a messenger bag. Zurich citizens worthy of the name travel by bicycle – ‘velo,’ they call it. When it rains, they get wet. The FREITAG brothers wanted a heavy-duty, functional and water-repellent bag to carry their designs. Inspired by the cheerfully coloured lorries rumbling along the cross-Zurich highway just in front of their flat, they cut a messenger bag out of an old truck tarpaulin. As the carry belt, they used second-hand car seat-belt webbing, while an old bicycle inner tube provided the edging.http://www.freitag.ch/about/history

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu