‘Living Coral’ (kleurcode: 16-1546) it is! Ieder jaar roept kleurenexpert Pantone de kleur van het jaar uit. Dit jaar heeft het bedrijf zich (vooral) laten inspireren door de kleurencirkel van Goethe en de natuur in al zijn pracht en kwetsbaarheid. Pantone speelt met de kleur van het jaar slim in op de trendgevoeligheid en commercie van kleur. Verwacht komend jaar dus veel poefjes, kaarsen en kussentjes in de kleur van ‘levend koraal’. Kleurt natuurlijk leuk bij je groene bank, maar kleur heeft in de natuur en maatschappij een heel ander doel…

Het echte verhaal achter kleurrijk koraal

Het echte verhaal achter kleurrijk koraal-[tag] 4|Het echte verhaal achter kleurrijk koraal-[tag]|Het echte verhaal achter kleurrijk koraal-[tag] 1|Het echte verhaal achter kleurrijk koraal-[tag] 2|Het echte verhaal achter kleurrijk koraal-[tag] 3
afbeelding
Kleurencirkel Goethe. Bron afbeelding: Wendy Macnaughton visual columnist voor de The New York Times

Een cruciale informatiedrager

Waar zoek jij je bakje aardbeien op uit? Op de kleur natuurlijk. Wil je ze vanmiddag eten dan zoek je de mooiste rode exemplaren uit, maar ben je inkopen aan het doen voor het eind van de week dan kies je liever een bakje met veel wit-groene aardbeien. En die donkerrode laat je sowieso liggen.

Kleur is voor ons zo vanzelfsprekend dat we er nauwelijks over nadenken. We gaan vaak voorbij aan de primaire functie ervan. Namelijk informeren. Kleur is in de natuur van levensbelang. Het correct interpreteren van de informatie die een kleur communiceert is cruciaal. Of het je nu informeert over de rijpheid van een vrucht of het gevaar van een diersoort. Bewust of onbewust, kleur communiceert waardevolle informatie. 

Neem nou het dierenrijk, waar handig gebruik wordt gemaakt van kleur om te overleven. Bijvoorbeeld ter verdediging. Pinguïns hebben een witte buik en een zwarte rug. Daardoor kunnen roofdieren die onder water zwemmen de pinguïns amper waarnemen, omdat het wateroppervlak vanuit hun perspectief wit is. En roofdieren die vanuit de lucht op de zee neer kijken, zien deze dieren niet omdat de zee van bovenaf gezien zwart is. Allemaal om zo min mogelijk op te vallen.

Roofdieren passen dit soort technieken juist toe om zo efficiënt mogelijk te jagen. De goed gecamoufleerde krabspin wacht geduldig op nietsvermoedende insecten die voorbij komen vliegen, om ze vervolgens bliksemsnel te vangen – zonder web.

Krabspin die zich vermomt als het stralende gele hart van de bloem.

Kleur in de maatschappij

De functie van kleur in de natuur passen wij toe in onze culturen. Kleuren informeren ons. Of geven ons in een universele taal sturing (al kan het tussen culturen verschillen, maar daar ga ik in het volgende blog dieper op in).

Denk aan afvalcontainers, waar de kleur ons informeert over wat voor afval erin mag, zodat we het netjes kunnen scheiden. In het verkeer zijn kleuren toegepast om zo goed en helder mogelijk te informeren, waardoor zoveel mogelijk mensen veilig hun bestemming bereiken. Daarnaast helpen kleuren ons door publieke ruimtes te navigeren. 

Een goed voorbeeld van kleuren met een dergelijke signaalfunctie, zijn de gele borden op Schiphol. Geel is in dit geval de meest opvallende kleur in de ruimte. En, de combinatie met zwart geeft ook nog eens de meest contrasterende combinatie, waardoor het ook voor kleurenblinden goed leesbaar is. Naast informeren schept het ook herkenning. Velen zullen onderstaande afbeelding direct associeren met Schiphol. De luchthaven wordt wereldwijd geroemd om deze consistente bewegwijzering.

de functie van kleur - informeren - schiphol - mijksenaar
Ontwerp bewegwijzering door Paul Mijksenaar

In de marketingwereld wordt kleur ook gebruikt om te informeren. Maar met het doel om te activeren en te verleiden. Bijvoorbeeld tot het doen van een aankoop, het inschrijven voor een nieuwsbrief of voor het downloaden van een whitepaper.

Kleur is zeg maar best wel een dingetje

Dit is het eerste blog in een serie over kleur. Dagelijks pas ik mijn kennis over kleurenleer en -advies toe in mijn werk. Deze kennis deel ik graag. In het volgende blog zoom ik in op de associaties die we hebben bij kleuren en wat dat betekent voor merkidentiteit. Het derde blog gaat over de technische werking van kleur: hoe reageren kleuren op elkaar en waarom vinden we sommige combinaties prettig en andere niet.

Wil jij sparren over hoe je Living Coral – of een andere krachtige kleur – kan verwerken in je huisstijl of een eenmalige merkuiting? Kom vooral langs voor een kop koffie. Ik drink hem zwart (kleurcode: 19-1111). Voor welke kleur ga jij? 😉

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Rutger

    Menu