Aandacht: wie heeft er geen behoefte aan? Je klant komt in eerste instantie misschien bij je binnen vanuit een simpele behoefte. Maar eenmaal die drempel over is daar de schreeuw om aandacht. Reflexmatig investeren merken in loyaliteitsprogramma’s. Maar is aandacht te koop? De moderne consument kijkt verder dan dat. Échte aandacht lijkt meer en meer de manier om een relatie met je klant op te bouwen.

Hé! Ik wil aandacht!

Hé! Ik wil aandacht!
afbeelding

Merkmaker of merkbreker?

Jouw klant steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Zijn of haar goede – of juist slechte – ervaring: hij wordt gedeeld én verspreid. Niets zo overtuigend als mond tot mond reclame! En in zijn roep om aandacht houdt je klant geen rekening met jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie. Tenzij je die gewenste, onwrikbare relatie hebt…

Benader jouw klant daarom als vriend: biedt koffie aan in plaats van je product of dienst. Kom achter je bureau uit. Ontmoet de persoon achter de aankoop. Laat het gezicht achter je merk zien. Want écht aandacht geven doe je van mens tot mens. We benoemden het eerder in medewerkers: je belangrijkste merkmakers. Oppervlakkig klantcontact? Jouw klant trapt er niet meer in! Het zijn wat dat betreft net mensen…

Een tevreden klant is bij een ander merk net zo snel tevreden.” Een té magere doelstelling als je het ons vraagt. Door jouw klant die aandacht te geven die hij verdient, richt je je op de overtreffende trap van tevredenheid: de verwachting van jouw klant tegenover wat je als merk daadwerkelijk neer kunt zetten. In de praktijk vaak slechts een klein stapje extra, onderaan de streep een trouwe klant. Een klant die zijn goede ervaring deelt met anderen en een onverwacht slechte ervaring met jou.

Aandacht is niet te koop.

Het is de kunst om de – generieke – productbehoefte van je klant om te buigen naar de behoefte aan jóúw product. Dus geen onstilbaar verlangen naar een anonieme tas, maar echt en alleen naar jóúw FREITAG-tas. En vraag je eens af: Waarom staat die klant voor jóuw neus, terwijl je aanbod (en dat van je concurrent) online voor het oprapen ligt? De aanschaf van producten en diensten is een uitstapje geworden. Een experience waar jij onderdeel – zo niet de spil – van bent!

Het geven van aandacht vergt de nodige aandacht. En een dosis geduld. Doe je het goed, dan ontvang je wellicht die gewenste gunfactor: een klant die vaker terugkomt en meer besteedt. Verdiep je eens (nóg verder) in wie er voor je neus staat. Bespaar daarbij moeite noch tijd. Ga voor die vriendschap. De waarde van je merk wordt bepaald door de optelsom van aandacht en reputatie. Aandacht is niet te koop, maar van onschatbare waarde voor je merk. Wát je ook doet; zorg dat het bij je merk past!

Aandacht voor jouw merk?

Hebben we jouw aandacht? En om wat voor aandacht zitten jóuw klanten te springen? Bel ons eens op 040 747 0 161. Samen nemen we graag de tijd om te kijken naar wat je merk en je klanten gemeen hebben, hoe klanten aan je merk gebonden kunnen worden en of vriendschappen gesloten kunnen worden.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu