Moosach Bikes. Het merk waar we anderhalf jaar onze marketing- en designervaring en passie tot zijn recht lieten komen. Wat begon als een zoektocht, in München, naar een nieuwe fiets, ontplooide in een hele lijn aan racefietsen met een verhaal. Geen alledaagse modellen, maar racefietsen uit de jaren zeventig en tachtig.

Moosach Bikes: terugblikken op het verleden

moosach-bikes
afbeelding

Het ontstaan van Moosach Bikes

Tijdens een zakelijk bezoek aan München kwamen onze merkmakers Robert en Jeroen op het idee om te starten met het fietsenmerk. In hun zoektocht naar een nieuwe fiets, stuitten zij voortdurend op oude racefietsen uit de jaren zeventig en tachtig. Met hun passie voor retro leverde dit het idee op om oude racefietsen om te toveren tot gloednieuwe fietsen met ieder een eigen verhaal. De naam? Die is niet van een vreemde, deze komt namelijk van het stadsdeel Moosach uit München. 

Fietsen met een verhaal

In aanvulling op Factor Tachtig bouwden Robert en Jeroen vol passie en met een beperkt budget aan het merk Moosach Bikes. Het idee was om elke maand een one-of-a-kind fiets uit de werkplaats te laten rollen, en dat lukte. Met pijn in het hart, zagen de twee mannen eindelijk de eerste échte Moosach het pand verlaten. Binnen de kortste keren transformeerden zij elke maand een oude racefiets in een gloednieuwe fiets, voorzien van absoluut kwaliteitsmateriaal. Elke racefiets had een uniek design met een eigen verhaal. Kocht je een Moosach fiets? Dan kreeg je er een uniek Space Invader tegeltje bij. Hierdoor groeide er een community die bestond uit fans met een passie voor retro. 

“Het draait ons om de lol van een mooi, fysiek eindproduct neerzetten. De straten opfleuren en het zien dat andere mensen blij worden van de door ons verbouwde fietsen.”

Robert van de Wiel

Hoe Moosach tot zijn recht kwam

Naast de dagelijkse bezigheden ontwikkelden de twee mannen een overkoepelend concept, een catchy logo en een volledige huisstijl. Zo stortten zij zich vol overgave op de diverse social media kanalen en als kers op de taart bouwden zij een online showroom. Al dat harde werk en het unieke verhaal achter de racefietsen verdiende natuurlijk een plek in de spotlights. De fiets schitterde daarom in onder andere artikelen van het Eindhovens Dagblad, Design Milk, Bright.nl, Manners, Elitism en zelfs meerdere malen in de Playboy. Vol trots stond de fiets ook in het Designmuseum in Gent. 

Moosach Bikes is gestopt 

Door het opzetten en uitvoeren van Moosach Bikes, hebben Jeroen en Robert het creëren van merkwaarde vanuit een geheel andere hoek kunnen bekijken. Een omgeving die voor hen veel inspiratie heeft opgeleverd buiten de dagelijkse kaders. Ondanks alle hoogtepunten, bleek de markt anno 2012 toch te klein en vertaalde alle positieve vibes zich niet in de benodigde afzet. Na veel discussies tot in de late uurtjes hebben de twee mannen besloten om het licht in de werkplaats uit te doen. 

De passie voor fietsen, design – én merken – blijft voor hen altijd. Dat blijkt, want de laatste Moosach fiets staat nog steeds in ons kantoor in Eindhoven. Kom deze eens bewonderen onder het genot van een kop koffie. We horen graag wat jij ervan vindt!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu