Dit keer kijk ik terug op STRP, een 2-daags festival op de scheidslijn van mens, kunst en technology. Het klokgebouw in Eindhoven – fijn om de hoek 😉 – bleek deze editie omgetoverd tot een kunstzinnige beleving. Een mathematisch laserstraalgordijn wachtte me op bij binnenkomst en het vertrek was een erg fijne exit through the flowershop. De inspiratie die er tussen die twee punten te vinden was deel ik graag met je. Althans, de highlights. Ga vooral de volgende keer zelf ook eens kijken.

Inspiratie: STRP festival 2019

Inspiratie: STRP festival 2019 1
afbeelding

Blijf positief. En kritisch.

Dit regelmatig terugkerend festival biedt keer op keer de nodige inspiratie. Niet alleen vanuit kunstzinnig oogpunt, maar zeker ook vanuit de serie kennissessies die aan dit festival is gekoppeld.

In een vorige editie bezochten we met team Factor Tachtig de STRP-keynote van Kevin Kelly. Zijn ultiem positieve kijk op de technologische toekomst blijft aanstekelijk. Dat het goed is om daarbij ook kritisch te blijven kwam sterk naar voren in deze editie van het STRP festival.

Bij Factor Tachtig roepen we al langer dat de balans tussen aandacht en automatisering – of mens en technologie – van groot belang is. In het MarCom vak slaan we daarbij te vaak door naar technologie, wat ten koste gaat van de factor mens. Althans, dat is mijn ervaring. Dag 1 van STRP droeg de titel Positive futurism. Met een kritische insteek dus. Hoe sta jij daar in? Gaan we wat jou betreft richting een utopie of een distopie?

Corporation of Cooperation?

Dag 2 werd er, onder de noemer The new internet, voornamelijk gesproken over de ‘overname van het internet’ door partijen als Google, Amazon, Facebook, Apple (GAFA) en Microsoft. Enkele van deze grote spelers maken op dit moment stappen om, met behulp van onder meer eigen satellieten en netwerken, de toegang tot internet verder te controleren. Internet is daarmee niet meer het vrij-gevochten ‘virtuele land’ wat het in de begindagen oorspronkelijk was. Blijven we wel positief kritisch?

‘Agency’ is een term die ik steeds vaker tegenkom in deze context. Volgens wikipedia: Agency is the capacity of an actor to act in a given environment. Oftewel, jouw en mijn mogelijkheid om zelf keuzes te maken in diverse omstandigheden in plaats van simpelweg maar het pad te volgen wat ons wordt aangeboden. Om de juiste keuzes te kunnen maken dien je echter wel te weten waarover je beslist. Om met de deur in huis te vallen: kun jij me uitleggen hoe het internet werkt?! 

Naast de groter worden groep aan kritische gebruikers staan er ook steeds meer nieuwe bedrijven op die een tegengeluid laten horen. Het Nederlandse platform Public Spaces bijvoorbeeld wil de afhankelijkheid van de grote social platforms verminderen en daarmee ‘het internet repareren’. Solid maakt zich op haar beurt hard voor betere privacy rondom jouw data. En jij kunt zelf het verschil maken door bewust te kiezen voor online alternatieven. Kijk eens naar DuckDuckGo ipv Google, Signal ipv WhatsApp en Firefox ipv Chrome. #kritischemassa

(Te) Complex?

Het internet is de eerste technologie die niet enkel door óns wordt gebruikt. Wij worden op ons beurt als mens door deze technologie gebruikt zodat deze zelf sterker kan worden. Daarmee is ‘het internet’ als begrip en technologie dusdanig complex aan het worden dat ik wel durf te stellen dat niemand meer echt volledig begrijpt hoe het in elkaar steekt. ‘Internet’ is overal om ons heen. ‘Internet’ zit in de cloud. We praten er heel makkelijk over anno 2019. Maar ben jij wel eens door een wolk gevlogen? Die is best fuzzy. Weet jij wel genoeg om de juiste keuzes te kunnen maken? Of laat jij het over aan bedrijven als Google en Amazon? #getsyouthinking

Maar vooral: be amazed

Inspiratie: STRP festival 2019

Blijf positief. Én blijf kritisch. Mij zette deze editie van STRP festival aan het denken. De balans tussen inhoud en kunst bevestigt daarnaast voor mij dat beleving – IRL – een must is voor ons zijn. Als mens hebben wij simpelweg de prikkels van de verschillende zintuigen nodig om creatief en menselijk te blijven. De inzet van AI, AR, laser-performance, muziek en gewichtloosheid werkte daar dit jaar zeker aan mee. Naast de nodige inhoudelijke nadenkers ben ik er op 1 punt wel uit. Ik wil ook zo’n laserstraalgordijn thuis. 😊

Lees ook:  Content marketing, ook voor B2B?

Terugkijkend, STRP is de ultieme #nevergrowup experience. #exitthroughtheflowershop

Napraten? Of ga je de volgende keer mee? Let me know.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu