Blog

#TeamContent zit niet altijd in Liempde driftig te tikken op het toetsenbord. Soms trekken de Content Creators van Factor Tachtig eropuit om terug te keren vol inspiratie. Ook 9 november waren we ‘on the road’ voor het Congres Content Marketing & Webredactie. De grootste trend die we bespeurden? De roep om authentieke verhalen en de eindeloze nieuwe mogelijkheden die IoT, AI, chatbots en video ons bieden voor de content die we maken. Ik, die ene Lonneke van content, zet namens #TeamContent wat inzichten in vogelvlucht voor je op een rijtje.

De leukste inzichten van het congres Content Marketing & Webredactie

De leukste inzichten van het congres Content Marketing & Webredactie-[tag]|De leukste inzichten van het congres Content Marketing & Webredactie-[tag] 1
afbeelding

De ultieme tip voor geweldige videocontent

Zeshonderd bezoekers om ervaringen en inzichten mee uit te wisselen en een scala aan keynotesprekers en breakout-sessies voor een flinke dosis content-inspiratie: dát somt het congres wel op. De ene keer was de inhoud vernieuwend, de andere keer kregen we een aha-moment en soms was een sessie gewoon een bevestiging van wat we allang wisten en waar we al mee bezig zijn. De strekking van de meeste sessies? Wees vooral jezelf en vertel een authentiek verhaal. Dat hebben we bij Factor Tachtig natuurlijk al lang in de smiezen.

Dan was er ook nog die ene te gekke keynote waar onze handen meteen van gingen jeuken. Dynamite! Want wat willen we graag ‘the simple secret’ van Andrew Davis toepassen op onze videocontent. De Amerikaanse contentguru onthulde aan ons zijn geheim voor het maken van geweldige video’s. Benieuwd wat zijn ultieme tip is? Dan móet je het blog van die andere Lonneke lezen.

A tsunami of distrust

Het congres werd afgetrapt door marketing-grootheid Gerry McGovern (o.a. van Microsoft & Dropbox) die ons op het hart drukte vooral de klant centraal te stellen bij alle content die we maken. “A tsunami of distrust sweeps the world”, zei hij. Met andere woorden: traditionele marketing, waar het bedrijf of merk centraal staat, is volgens Gerry niet meer geloofwaardig. Daar denken we bij Factor Tachtig iets genuanceerder over. Maar voor een pakkende keynote moet je als spreker natuurlijk wel met scherpe stellingen komen.

De werkelijkheid is iets verfijnder. Mensen vertrouwen schreeuwerige clickbaitcopy simpelweg niet meer. De kans dat iemand op een websitebanner klikt, is volgens onderzoek bijna net zo klein als de kans dat je geëlektrocuteerd wordt door bliksem. Wat werkt dan wel? “Help the customer to have a great experience. Happy customers create new customers”, aldus Gerry. Niets vernieuwends, maar toch fijn om nog eens te horen…

Kill your darlings

Die geweldige ervaring die je je klant wilt bezorgen als hij bijvoorbeeld over je website surft, betekent soms ook dat je het meest gehate schrijfadvies ter wereld moet toepassen. Kill your darlings. Gerry herhaalde zijn mantra een paar keer: “Volume kills content”. Daarbij gaf hij het voorbeeld van een organisatie die 87 procent van de webpagina’s verwijderde (ondanks het SEO-advies om juist meerdere pagina’s te produceren) en vervolgens een conversiestijging tegemoetzag. Waarom? “Everytime you simplify, you will make it better for the customer.” Stof tot nadenken dus!

Help je online content de fysieke wereld in

Deed de keynote van Gerry onze hersenen al kraken, ook de sessies erna waren eyeopeners om ons werk nóg beter uit te kunnen oefenen en klaar te zijn voor morgen. Analist Rebecca Lieb uit New York vertelde bijvoorbeeld over contextual marketing dat hand in hand gaat met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Iets waar we allang klaar voor zouden moeten zijn. Met slimme oplossingen als sensors, beacons en Internet of Things kun je je online content namelijk de fysieke wereld in helpen. Zo pas je het inbound-adagium ‘the right content at the right place in front of the right person at the right time’ pas écht tot in de haarvaten toe.

Lieb noemde het voorbeeld van de samenwerking tussen Disney, Walmart en ticketgigant Fandango. Ging je naar Frozen in de bioscoop en liep je vervolgens door Walmart? Dan kreeg je via je mobiele telefoon op basis van de data die je online achterliet een gepersonaliseerd aanbod om Frozen-merchandise met korting te kopen. De inzichten van Rebecca waren dus ook weer food for thought, met de kanttekening dat dergelijke marketingtrucs natuurlijk heel creepy kunnen overkomen op nuchtere Hollanders… Denk dus goed na hoe je het toepast. Je bent gewaarschuwd.

Lees ook:  Branding vs marketing

Bounces voorkomen met Microcopy

Wat leerden we verder op het congres? Het belang van Microcopy! Korte tekstjes die aanzetten tot actie, twijfel wegnemen en gebruikers begeleiden in de flow van een website of nieuwsbrief. Belangrijk, want goede Microcopy zorgt ervoor dat je je klant, gebruiker of websitebezoeker vasthoudt. Twijfelt een klant om zijn gegevens achter te laten en door te klikken op bevestigen? De juiste buttontekst op de juiste plaats en met de juiste look kan ‘m overhalen tóch die aankoop te doen. Missie om een bounce te voorkomen? Geslaagd!

Microcopy zit niet bij iedere Content Creator in het systeem bij het schrijven van een tekst. Annemieke van Ramshorst van Transavia wees ons dus terecht op de waarde van dergelijke copy voor de user experience. Schrijf dus niet zomaar: ‘Verder’ op een button in een invulproces, maar geef aan wat de gebruiker precies gaat doen. ‘Maak mijn inschrijving compleet’, bijvoorbeeld.

Content growth hacking

Say what? Content growth hacking. We hadden al eerder van growth hacking gehoord, maar deze keynote van Alouschka van Dijk zorgde voor een compleet nieuwe kijk op onze dagelijkse werkzaamheden. Growth hacking betekent ‘zoveel mogelijk en zo snel mogelijk groei realiseren, met zo min mogelijk budget en moeite’.

Maar hoe doe je dat nou op het gebied van content? Simpel: hergebruik je content. Dat doen wij als content creators nog te weinig. Hebben we een geweldig blog geschreven dat goed wordt gelezen, zeggen we: ‘leuk, goed gedaan en door’. We werken te vaak onze takenlijstjes af. Terwijl we juist moeten onderzoeken wát die blog zo sterk maakt. En dit vervolgens uitbuiten. Schrijf er een extra artikel over, maak er een video bij, ontwikkel een whitepaper. De mogelijkheden zijn eindeloos… Bij content growth hacking draait het om hacks: ideeën en tools om groei te stimuleren en mindset: overal kansen in zien. Definieer dus je succesfactoren: wat werkt wel en wat niet en waarom.

Nog een aantal verrassende tips: tweet je onderwerpen voordat je erover gaat schrijven en check of er vraag naar is. Schrijf vijf diverse titels en intro’s en test deze onder je collega’s. Welke zet aan tot actie en waarom? Content growth hacking draait maar om één ding: onderzoeken, testen en uitproberen. En: je niet aan de regels houden. Denk jij dat alle snelgroeiende bedrijven zoals Uber en Airbnb dat doen? Think again 😉

#TeamContent blijft lekker scherp

Wat #TeamContent uiteindelijk vond van het congres? Een dag vol waardevolle inzichten en tegenstellingen die je toch even aan het denken zetten over die streep op de horizon wat betreft het contentvak. A la Andrew Davis blijven we ons iedere dag afvragen: what’s next? Dat houdt ons in ieder geval lekker scherp!

Sparren over de toekomst van content en de inzichten die we opdeden in Utrecht? Schuif aan voor een kop thee!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Lonneke

    Menu