Wanneer je aan jouw merk bouwt, start je altijd vanuit je why: waarom doe je wat je doet? Hier zie je je merkwaarden terug. Vervolgens stel je de vraag: hoe maak je die why zichtbaar, zowel in- als extern? Hoe zorg je ervoor dat je collega’s hetzelfde communiceren? En, hoe behoud je herkenbaarheid onder je doelgroep? Met een archetype! Daarmee geef je je merk karakter. Het geeft richting aan al je (marcom)uitingen. In je archetype komt ook je bedrijfscultuur terug. Er zijn 12 archetypen die voor universele herkenning- en reacties zorgen:

Archetype: ontdek welke bij jouw merk past

Archetype: ontdek welke bij jouw merk past-[tag] 24

Creator

Archetype Creator

Deze creatieve schepper is origineel, intuïtief en creëert graag een ideaal. Hij verbaast ons telkens weer en is een rasechte artiest. De schepper is vernieuwend en heeft het aangeboren vermogen om te ontwikkelen, te bouwen, te presenteren én uit te voeren. Sta er dus niet raar van op te kijken als The Creator weer eens verrassend uit de hoek komt en met een voorstel komt waar je zelf nog nooit aan gedacht hebt. Schepper-merken: Apple, Google, Lego en uiteraard Factor Tachtig #nevergrowup! Andere namen voor de Creator: Schepper.

Explorer

Archetype Explorer

Ontdekken. Reizen. Altijd op zoek naar avontuur. Hij is ervan overtuigd dat het leven meer te bieden heeft dan wat hij tot nu toe heeft ervaren. Hij gaat voor vrijheid en het onbekende. Neemt graag een sprong in het diepe. Dit authentieke individu zal nooit de gebaande paden bewandelen en is allesbehalve een meeloper. Explorer-merken: Landrover, Breitling. Andere namen voor de Explorer: Ontdekker.

Outlaw

Archetype Outlaw

Dit rebelse type heeft lak aan alle regels. Het verstoren van de gevestigde orde is het enige dat telt. Hij is de bad boy/girl, de schurk waar je het meest een hekel aan hebt in welke film dan ook. Zijn doel: het radicaal anders doen. Uitdagen. Regels zijn gemaakt om te breken. Wanneer je je met hem identificeert, voel je je een tikkeltje stoer. Rebelse merken: BNN, Harley Davidson, Diesel. Andere namen voor de Outlaw: Rebel.

Jester

Archetype Jester

De hofnar a.k.a. de joker gaat voor fun en plezier. Hij is de cabaretier onder de archetypes. Zijn motto: je leeft maar één keer. Hij laat je graag ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Humor is daarbij zijn belangrijkste wapen. Vrolijk zorgt hij ervoor dat zijn boodschap op speelse wijze overkomt en stelt hij issues aan de kaak, zoals alleen hij dat kan. Grappig, subtiel en taboedoorbrekend. Jester merken: Ben&Jerry’s, Amstel, Walibi Holland. Andere namen voor de Jester: Nar, Joker, Hofnar.

Lover

Archetype Lover

The lover, oftewel de minnaar, is een echte verleider. Hij creëert passievolle ervaringen die voor langdurige relaties en herinneringen zorgen. Hij spreekt al je zintuigen aan. Denk maar eens aan je meest levendige herinnering. Dat is er eentje zoals alleen de lover die kan creëren. De verleider wil de kwaliteit van leven vergroten. Hij is niet perse romantisch, noch vrouwelijk. Hij is de perfecte combo van James Bond en een verfijnde, exclusieve wijn. Minnaar-merken: Dior, Alfa Romeo, Côte d’Or, Magnum. Andere namen voor de Lover: Minnaar, Verleider.

Caregiver

Archetype Caregiver

Deze beschermer maakt van de mens zijn prioriteit. Hij biedt je altijd een luisterend oor, een helpende hand of een sterke schouder. Verzorgen zit in zijn bloed. Hij geeft je zijn onvoorwaardelijke steun en het gevoel erbij te horen. Openheid, aandacht en betrouwbaarheid kenmerken The Caregiver. De verzorger gaat voor harmonie en is onbaatzuchtig. Hij stimuleert je het beste uit jezelf te halen! Verzorgende merken: Volvo, Amnesty International, Starbucks. Andere namen voor de Caregiver: Beschermer, Verzorger.

Everyman

Archetype Everyman

De gewone man (of vrouw) onder de archetypes. Hij is de goede buur die altijd voor je klaarstaat. Zijn sympathieke en no-nonsense houding maken dat hij een geliefd persoon is onder velen. De gewone man is echt, eerlijk en werkt hard. Je voelt je op je gemak bij hem, gelijkwaardig. Samen ergens voor gaan doet The Everyman het liefst. Gewone man-merken: Hema, Ikea, Opel. Andere namen voor de Everyman: Gewone man/vrouw, Goede buur.

Innocent

Archetype Innocent

Deze onschuldige leeft het leven zoals het zou moeten zijn. Puur. Perfect. Zorgeloos. Met zijn kindse, ietwat naïeve, blik kijkt hij met een onvoorwaardelijk vertrouwen naar de wereld en zijn omgeving. The innocent gaat uit van de goede intenties van mensen. Hij is een voorbeeld van optimisme en loyaliteit. Hij staat voor de eerlijkheid zelve en bij hem voel je je beschermd en vertrouwd. Hij verlangt naar het paradijs. En… World peace. Onschuldige merken: Spa, Zwitsal, Dove. Andere namen voor the Innocent one: Onschuldige.

Ruler

Archetype Ruler

De heerser is altijd op zoek naar structuur, veiligheid en orde. Hij houdt er niet van de controle te verliezen. Dat gebeurt hem dan ook niet. Hij is de koning onder de archetypen. Hij weet hoe hij in de spotlight moet stappen en doet dit als een leider. Zijn volk is daarbij erg belangrijk. Correctheid en verantwoordelijkheid passen hem als een jas. Hij is altijd in charge en er wordt van hem verwacht dat hij de weg leidt. Hij schept orde in chaos. Koning-merken: Mercedes, Albert Heijn, Nespresso. Andere namen voor de Ruler: Heerser, Koning.

Sage

Archetype Sage

Dit wijze archetype is altijd bezig met ontwikkeling. Hij wil de wereld om zich heen begrijpen. In zijn zoektocht naar samenhang vergaart hij kennis en wijsheid. Hij daagt zijn hersenen constant uit en vindt het prachtig om innovatieve oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Zonder ontwikkeling en ontdekking is er geen groei voor The Sage. Hij staat ook wel bekend als de filosoof en is zelfverzekerd, deskundig en heeft een coachende rol. Kennis delen is voor hem vanzelfsprekend. Wijze merken: Dyson, De Correspondent, Philips. Andere namen voor de Sage: Wijze, Filosoof.

Magician

Archetype Magician

De tovenaar doet zijn naam eer aan: hij zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid worden. Met wat toverstof maakt hij dromen waar en zet hij zaken in beweging. The magician gelooft niet in beperkingen. Met zijn toverstaf in de hand vindt hij altijd een weg, en die is keer op keer magisch. Transformatie is dan ook een toverwoord voor dit archetype. Zijn bewustzijn – en het omturnen van negativiteit naar positiviteit – is hierbij zijn hogere doel. Magische merken: War Child, Axe, Red Bull. Andere namen voor de Magician: Tovenaar.

Hero

Archetype Hero

De held begrijpt tegen welke uitdaging je aanloopt. Hij is doelgericht – gaat altijd voor resultaat – en legt de lat telkens een stukje hoger. Hij inspireert je om zelf ook een beetje moediger, sterker en groter te zijn. Helds dus. Hij is de Batman onder de archetypes: hij geeft niet op en gaat geen uitdaging uit de weg. Beroemde held-merken: Accenture, Nike, BMW. Andere namen voor de Hero: Held.

Archetypes: het liefst genderneutraal

We hebben het in de beschrijvingen veel over hij/hem. Het liefst schrijven we genderneutraal als het over archetypes gaat. Maar, wanneer je in ‘hokjes’ moet schrijven, is dat niet altijd ideaal. Het staat je dus vrij om van jouw archetype een hij, zij of het te maken. ;)

En, nog een laatste gedachte ter overweging: bedenk je ook dat je merk altijd aan verandering onderhevig is. Soms krijgt de tijd vat op je merk en is het nodig om een ander archetype aan te nemen.

Ben je op zoek naar het Archetype voor jouw merk? We helpen je graag (040 7470161)

🖼 Alle archetypes als leuke poster op je kantoor? Download ze hier

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Jeroen

Blog

Menu