Business as usual. Daar hoef je bij Studio.Why niet voor aan te kloppen. Waarom? Entrepeneur en oprichter Benjo van den Boogaard legde het de deelnemers van het F80 Content Cafetaria vandaag graag uit. We ontvingen vanmiddag meer dan 25 gasten voor een boeiend verhaal en een heerlijke lunch. En dat allemaal in ons eigen stekkie (met net afgemaakte ‘arena’) in het Eindhovense Plan B. Kon je er niet bij zijn? Geen nood, we delen graag een (relatief, je schrijft graag of niet…🤭) korte versie van Benjo’s visie.

F80 Content Cafetaria: de kracht van ondernemend gedrag

F80 Content Cafetaria: de kracht van ondernemend gedrag|F80 Content Cafetaria: de kracht van ondernemend gedrag 1
afbeelding

Hyperconnectivity: hoe maak je chaos werkbaar?

De kracht van ondernemend gedrag is voor de innovatieve geesten van Studio.Why leidraad in hun denken en doen. Een onmisbare eigenschap in de hyperconnected wereld anno nu, waarin kennis en informatie exponentieel is geëxplodeerd (en ook exponentieel zal blijven groeien). De enige constante van nu? Verandering. Structurele chaos. Collega Jeroen schreef er al eens dit blog over de negen principes van Joi Ito over. Alleen als je de skills en mindset ontwikkelt om daar snel en slim op in te spelen, red je het. 

Operational excellence vs. innovative excellence

En daar wringt het. Gevestigde organisaties blinken uit in operational excellence. Prima, want daar wonnen ze eerder de race mee. Maar de regels van de race zijn veranderd. Met alleen een steady performance – gefocust op herhaling, geld en business development – red je het niet meer. De Googles, Apples en Ubers van deze wereld lopen in op traditionele bedrijven. Hun focus? Innovative excellence. Een visie die verder reikt dan morgen. Oog voor human development: mensen in hun kracht zetten, met elkaar verbinden en het realistische besef dat er een nieuwe manier van werken nodig is, om mee te kunnen. 

Volle bak bij het F80 Content Cafetaria. En, onze arena is nu officieel ingewijd. 🎉

Ruimte geven aan de nieuwe realiteit

Tijd voor een nieuwe realiteit dus. En wie kan het vuurtje in organisaties beter aanwakkeren dan jonge honden die nog niet vastgeroest zijn in patronen? Waar jonge werknemers nu vaak onbedoeld worden meegesleurd in hiërarchische bedrijfsculturen gebaseerd op de relatief ‘techvrije’ wereld van voor 2000, wil Studio.Why nieuwe generaties juist in hun kracht zetten. Ruimte geven aan eigenwijsheid en verbeeldingskracht. 

Onvoorwaardelijk vertrouwen

Ruimte voor innovatie betekent ook ruimte maken voor ondernemerschap. En dat houdt in dat bedrijven juist onvoorwaardelijk vertrouwen moeten schenken aan werknemers met een ondernemende geest. Laat ze proberen, verkennen, experimenteren. En dat geldt niet alleen voor de jonge talenten in je organisatie. Elke generatie kan zich dit gedrag eigen maken. 

Bulletpoints, omdat het kan

Wil je ondernemend gedrag bij je collega’s stimuleren en ontwikkelen? Benjo zette daarvoor een aantal punten op een rij:

  • Geef vertrouwen aan je collega’s en werknemers
  • Neem je verantwoordelijkheid
  • Maak verbinding (team work makes the dream work)

Hoe innovatief en ondernemend gedrag eruit ziet?

  • Je herkent kansen als geen ander
  • Je kunt deze kansen vertalen naar waarde. Wat levert jouw idee op voor anderen? Hebben zij er wat aan?
  • Anderen inspireren om die toegevoegde waarde tot stand te brengen. 

Hup, aan de slag!

Leuk, die bulletpoints. Maar het is natuurlijk geen lijstje dat je er af en toe bijpakt en afvinkt. Pas wanneer je hier actief mee aan de slag gaat en deze manier van werken inbed in je organisatie, pluk je er de vruchten van. Nog mooier is het natuurlijk wanneer deze manier van werken en denken standaard wordt geïntegreerd in het onderwijs. Met het oog op de toekomst blijkt het uit je hoofd leren van tafels en het stampen van droge lesstof ineens een stuk minder nuttig… (als je dat al niet vond. Wij in ieder geval wel. 🤓)

Lees ook:  Cookiewet en meldplicht datalekken van start

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu