Een goed concept moet op een bierviltje passen. Des te minder woord of beeld er nodig is om de boodschap duidelijk over te brengen des te beter. Less is more.

Less is (nog steeds) more

Less is (nog steeds) more

Omgekeerd; hoe meer uitleg je (in woord of beeld) je nodig hebt, hoe groter de kans dat je boodschap vertroebeld. Als deze boodschap over gekomen is kunnen we nu beter stoppen met schrijven….

… Yet do much less, so much less, Someone says, (I know his name, no matter) – so much less! Well, less is more, Lucrezia: I am judged. …

Robert Browning, ‘Andrea del Sarto’ (1855)

Minimalisme – minder is meer!

‘Less is more’. Drie woorden, in 1855 (!) aan het papier toevertrouwd door Robert Browning in het gedicht “Andrea del Sarto” (ook ‘de foutloze schilder‘ genoemd). Architect Ludwig Mies van der Rohe wist deze woorden op te merken en wijdde er zijn werkend leven aan. Hij geloofde er heilig in dat zowel schoonheid,  waarde, als boodschap toenemen als ‘overbodige’ elementen worden weggelaten. God is in the details zogezegd.

Aansluiten op het doel

Less is more gaat wat ons betreft nog steeds op. Op veel vlakken, maar juist ook voor vormgeving. Zowel online als offline, in tekst of beeld, inhoudelijk of grafisch.

Factor Tachtig is van mening dat elke creatieve uiting zijn eigen doel dient. Een doel dat niet voorbij gestreefd dient te worden. Bepaal per uiting – van visitekaartje tot busbelettering – het specifieke doel en laat daar de benodigde informatie op aan sluiten. Door het weglaten – of inkorten – van overbodige elementen wordt er vaak meer bereikt.

Is het doel van die mooi beletterde bus of vrachtwagen dat mogelijke klanten – in een flits op de snelweg – je naam onthouden? Wellicht je website?

Hoe verstandig is het in dat licht om bijvoorbeeld fax, adres, mobiel nummer op de achterzijde te vermelden? Hoe goed blijft een kryptische – te lange – URL bij een mede-weggebruiker hangen? Werkt die gekozen afbeelding als een springplank voor je boodschap of juist als een afleiding? Bent u er nog?

less is more biotherm

Bruikbaar … In design

Ook op het gebied van webdesign is de grondregel ‘minder is meer’ erg belangrijk. Inhoudelijk, grafisch maar met name op het gebied van usability. Een goede website is overzichtelijk van opzet en indeling, gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk. Kortom; bruikbaar.

Hoewel al deze punten zeer belangrijk zijn kunnen ze met elkaar conflicteren. Het is de kunst om hier de juiste balans in te vinden. Dit kan door – grafisch of technisch – verschillende lagen aan te brengen in je site, maar ook door het weglaten of filteren van bepaalde content.

Vaak missen mensen bepaalde functies niet. Toch kun je niet zo maar altijd iets weglaten. Hoe vind je hierin de juiste middenweg? Hoe test je welke consequenties je acties hebben? Over dit vraagstuk heeft John Maeda een inspirerende TED talk – ‘on the simple life’ – gehouden.

Herkenbaar … In beeld

De beste logo’s. Wereldwijd herkenbaar. Beeldmerken die heel eenvoudig (lijken te) zijn vormgegeven. Visueel sterk en met de juiste link naar het merk. Enerzijds een mooi vormgegeven afkorting (CNN), een grafisch slim metaforisch beeld (Apple) of een combinatie van beiden (Youtube). Zo zal de gele ‘M’ gelijk gekoppeld worden aan het merk McDonalds en de ‘swoosh’ aan Nike. Deze merken hoeft niet eens meer voluit geschreven te worden. Herkenning in één oogopslag. Simpel!

Lees ook  Experience de Customer Journey

Zodra een logo een mengelmoes van ideeën wordt, een compromis, verliest het zijn kracht. De essentie is uit het oog verloren. De kijker dient zelf de focus te leggen en zal de finesses van de boodschap zeer waarschijnlijk over het hoofd zien.

Factor Tachtig helpt haar klanten met het filteren van de boodschap en te komen tot de essentie van zijn of haar merk. Dat leidt tot een duidelijke kapstok voor de gehele communicatie en – indien van toepassing – een ijzersterk beeldmerk.

less is more logos

Duidelijk … In woord

Je ziet het bij veel merken: een pakkende pay-off. Een pay-off of tagline maakt in 1 oogopslag duidelijk wat de core-business van het merk is en waar het voor staat. Een pay-off is – in minder tijd – makkelijker te verkopen in een reclame-uiting en is vaak een catchy zin die blijft hangen bij de klant. Soms ontstijgt een pay-off – wellicht onbedoeld – de merknaam. “Even Apeldoorn bellen” van .. wie ook alweer?

Om het eerder genoemde bierviltje aan te halen; past de basis van jouw merk in een enkele regel?

Hoe meer woorden iemand nodig heeft om een product of dienst aan te bieden, hoe sceptischer de klant zal zijn. Transparantie is het sleutelwoord. Open en eerlijk verkoopt.

Heeft een producent veel tekst nodig om te kunnen overtuigen dat zijn product het juiste is, is hij wellicht zelf nog niet helemaal overtuigt van zijn product. Klanten kunnen overdonderd raken van te veel informatie, worden eerder achterdochtig dan enthousiast of haken bij voorbaat af.

De kracht van het weglaten

We sluiten graag af met de meesters in ‘het weglaten’, in design, beeld én woord: Apple. Steve Jobs geeft met zijn producten het ultieme voorbeeld van less is more. Naast het feit dat Apple een zeer innovatieve organisatie is, zijn de vormgevers van Apple voorlopers op het gebied van minimalistisch design. Wie had ooit gedacht dat we zouden kunnen telefoneren met een toestel met maar 1 knop?!  Waar een hoop mensen op voorhand sceptisch waren (hoe draai je dan een nummer!?), blijkt de intuïtieve insteek te werken en lopen (erg) veel mensen  weg met Apple’s iPhone. En dat zonder het bijleveren van een (uitgebreide) handleiding! De  kunst van het (durven) weglaten door weloverwogen keuzes te maken.

Onze klanten maakten al eerder die keuzes.

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Rutger


Rutger Dragstra

(Digital) Designer

040 7470161

Blog

Menu