Klanten en relaties hebben vaak mooie verhalen en ervaringen. Die delen wij op zijn tijd ook graag met je. Mark van Heijningen (Hoofd marketing EMEA Noord bij SAP) organiseert regelmatig bijeenkomsten met inspirerende gasten. Onlangs mocht ik zo’n inspiration diner bijwonen. Het onderwerp was neuromarketing, wat al een tijdje op mijn aandachtslijstje staat. Mark schreef een mooie samenvatting van de avond!

Gastblog over neuromarketing

Gastblog over neuromarketing-[tag]|Gastblog over neuromarketing-[tag] 1
afbeelding
Mark van Heijningen aan het woord

Worden marketeers het brein eindelijk de baas in 2016?

Nemen wij beslissingen op basis van heldere, rationele afwegingen? Of laten we ons leiden door onderhuidse, diep ingebakken processen waarvan we ons helemaal niet bewust zijn? Het laatste is het geval natuurlijk. Neuromarketing – het inzetten van neuro-onderzoekstechnieken voor marketingvraagstukken – helpt marketeers om de verborgen wensen, behoeften en verwachtingen van mensen zichtbaar te maken en daar optimaal op in te spelen. Worden marketeers het brein de baas?

Uit recent onderzoek van NIMA naar de marketingtrends van 2016, valt neuromarketing net buiten de top 5. Gelukkig hadden we in onze reeks van Marketing Inspiration Diners dit interessante onderwerp al wel eerder geprogrammeerd. Voor dat diner schoof een bont en uiteenlopend gezelschap van marketeers aan. Spreker die avond was Eveline van Zeeland, docent aan de Fontys Hogeschool en expert op het gebied van neuromarketing. Het werd een boeiende avond die mijn ogen opende voor een relatief nieuw en behoorlijk spannend aspect van ons vakgebied.

Neuromarketing?

Neuromarketing komt in feite neer op de inzet van neurowetenschappelijke inzichten en onderzoekstechnieken voor het oplossen van marketingvraagstukken. Je zou daarbij kunnen denken aan MRI-technieken om te bepalen welke delen van de hersenen actief worden bij het zien van bepaalde uitingen. Of denk aan het tracken van hersengolven, stemgeluid of oogbewegingen, het monitoren van gezichtsspieren of het meten van transpiratie en hartslag. Al die wetenschappelijke data kun je gebruiken om conclusies te trekken over de biologische, ingebakken reactie op dingen die mensen (veelal onbewust) zien, horen, ruiken of ervaren. Voelen proefpersonen zich aangetrokken of juist afgestoten? Worden ze blij en ontspannen, of juist onrustig en angstig? Willen ze meer of willen ze vooral weg?

Het werkt

De gedragsvoorspellende waarde van neuro-onderzoek blijkt bijvoorbeeld veel groter te zijn dan die van standaard onderzoeken. Onderzoekers aan de Erasmus Universiteit kunnen bijvoorbeeld het commerciële succes van films voorspellen door trailers te laten zien en bepaalde hersenactiviteit te meten. Amerikaans onderzoek gebruikt brain imaging om het succes van publiekscampagnes te voorspellen. De inzet van dit soort wetenschappelijke onderzoekstechnieken zorgt voor veel hardere informatie dan de meer traditionele manieren van onderzoeken waarbij we mensen vragen naar hun voorkeuren of verwacht gedrag. Bij dat soort onderzoeken word je immers voortdurend geconfronteerd met sociaal wenselijke antwoorden. Neuromarketing helpt je letterlijk om door die sluier van correctheid heen te breken.

Onderdeel van de gereedschapskist

Na het gloedvolle, inspirerende verhaal van Eveline van Zeeland ben ik anders naar neuromarketing gaan kijken. Vooral omdat het veel toegankelijker is dan ik in eerste instantie dacht. Ik verwacht dan ook dat neuromarketing een veel vanzelfsprekender deel uit gaat maken van de gereedschapskist die marketeers ter beschikking staat.

….

Lees verder op het blog van SAP Nederland

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu