Blog

Jouw bedrijf is uniek, jouw merk is uniek. De merkpersoonlijkheid van jouw organisatie zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Net zoals je anderen herkent aan hun uiterlijk, uitspraken of karaktereigenschappen.

Merkpersoonlijkheid – Jouw merk heeft een eigen karakter

merkpersoonlijkheid

Je collega, je buurvrouw en andere personen zijn meestal gewoon – en automatisch – zichzelf. Gelukkig. 😉 Het zit ingebakken in ons brein en in ons DNA om te zijn, wie we zijn. Wanneer het aankomt op je merk ligt dat uiteraard heel anders. Dat heeft geen neurologische verbindingen die automatisch aangestuurd worden. Kortom: de persoonlijkheid van je merk moet je uitwerken, plannen en regisseren. Zeker als je met meerdere mensen je merk vertegenwoordigt en uitdraagt naar buiten toe. En daar wordt het nóg complexer. Een merkpersoonlijkheid is namelijk een collectief karakter. Iedereen in een organisatie draagt namelijk bij aan de persoonlijkheid van een merk. De mensen van MarCom, de klantenservice, verkoop, maar ook de afdeling die verantwoordelijk is voor het versturen van facturen.

Van menselijke naar merkwaardige drijfveren

Waarom doe je als merk of bedrijf wat je doet…? Dát wil je vertalen naar overeenkomstige menselijke drijfveren. Het helder definiëren en vertalen van je ‘why’ zorgt voor herkenbaarheid en aansluiting bij je beoogde doelgroep. Deze menselijke drijfveren zijn te vangen in 24 fundamentele – positieve – basisbehoeften. Vierentwintig redenen waarom wij ’s ochtends ons bed uitkomen. Die drijfveren zijn je basis. Je kompas. De reden waarom je doet wat je doet als onderneming. Lees hier meer over het vinden van die drijfveren voor jouw merk.

Merkpersoonlijkheid: archetypen

Heb je het drijfveren-blog gelezen? Mooi! Dan heb je de drijfveren – waarom je doet wat je doet – nu helder. Tijd voor de volgende stap. Hoe geef je daar vervolgens vorm aan als merk? Het ontdekken van je archetype helpt je om smaak, vorm en kleur aan je merkpersoonlijkheid te geven. Sea Shepherd en Greenpeace hebben bijvoorbeeld dezelfde drijfveren (dierenbescherming), maar hun archetype is totaal verschillend. Waar Greenpeace (de naam zegt het al) vaak op een – redelijk – vredelievende wijze te werk gaat en de dialoog aangaat wanneer het om bijvoorbeeld walvisjacht gaat, kiest Sea Shepherd voor een brutalere aanpak. De laatste vaart onder een piratenvlag, terwijl de boten van Greenpeace gesierd worden met een regenboogvlag.

Collectief een karakter en drijfveren uitdragen als organisatie is een uitdaging. Dat geven we toe. Blijf daarom bij het kiezen van drijfveren en een archetype dicht bij jezelf en zorg dat alle mensen in je organisatie ook mee kunnen met die manier van communiceren. Als je de grappenmaker wil uithangen in je externe communicatie, dan moeten sales en service dit ook authentiek mee kunnen doen. Anders is er teveel verschil tussen de belofte die je doet en het waarmaken daarvan. En, van die verwarring wordt je doelgroep niet blij. Lees meer over het inzetten van een archetype voor je merk.

Gratis archetype posters

Je merk aanscherpen, je merk karakter geven. Het kiezen voor een archetype geeft je richting. Welke past bij jouw merk?

Merkkarakter en design

De persoonlijkheid van je merk moet ook visueel passend tot uiting komen. Roze gaat niet snel bij een stoer merk passen en een geschreven lettertype past niet bij een zakelijk formeel merk. Uiteraard zijn dit open deuren, maar de nuance is van belang. Niet alleen om het juiste gevoel mee te geven dat je gekozen archetype belooft, maar ook om herkenbaarheid vast te houden. Zelfs de stijl van fotografie is belangrijk voor een duidelijke herkenbaarheid. Leg dit alles daarom goed vast in een huisstijlhandboek. Niet om te handhaven, maar om handvaten te bieden die zorgen dat je met al je collega’s een sterk merk kunt bouwen en flexibiliteit kunt handhaven.

Lees ook:  Waarom Eindhoven?

Merkpersoonlijkheid: tone of voice

Praten en gehoord worden. De juiste toon raken en herkend worden in wat je zegt. Ook een tone-of-voice is van belang voor de herkenbaarheid van je merk. Ook hier geldt weer: blijf dicht bij jezelf en zorg dat je drijfveren en archetype collectief worden uitgedragen. De e-mails van je servicedesk en je verkoopafdeling moeten daarom ook aansluiten bij die tone-of-voice. Probeer dus in je externe communicatie niet zakelijk te zijn als er een hele informele sfeer in je bedrijf hangt en het voor iedereen moeite kost om klanten met ‘u’ aan te spreken.

Is jouw merk scherp en helder?

We helpen je graag. Met de nadruk op ‘helpen’. De keuzes liggen namelijk bij jou. Het is jouw merk. Wij zijn adviseurs: wij spiegelen, wij prikkelen, wij stellen kritische vragen en wij zorgen ervoor dat je de juiste keuzes maakt voor jouw organisatie en merk.

Kunnen wij jou helpen? Bel 040 747 0 161.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

Menu