Trots zijn op je merk - merkwaardig gedrag

Zo trots als een… (merkwaardig gedrag)

Categorie:

Geschatte leestijd: 2 min. en 8 sec.

november 2016 - 

Regelmatig stellen we bij klanten de vraag aan medewerkers: ‘wat vertel je op een feestje over je werk?’. De antwoorden lopen doorgaans behoorlijk uiteen. Van een gefrustreerd: ‘ik schaam me kapot…’ tot een soepel uit de mond vloeiende volzin over de echte bedoeling van hun merk. Maar wat maakt nou dat mensen zo verschillend reageren op deze belangrijke vraag? En, misschien wel belangrijker, wat kun je doen om alle medewerkers zich zo trots als een pauw te laten voelen?

Voor ik verder vertel, wil ik eerst even twee vragen stellen: hoeveel procent van alle medewerkers kent het doel van het bedrijf waar ze voor werken? En, hoeveel procent van alle medewerkers is echt enthousiast over hun bedrijfsdoel?

Gelukkig wordt dit regelmatig onderzocht en dan blijkt gemiddeld 40% van de medewerkers het doel te kennen. En is 20% hier ook echt enthousiast over. Deze percentages verklaren simpelweg waarom mensen meer of minder trots over hun werk vertellen. Maar de hamvraag is natuurlijk: hoe zit dit bij jullie op de zaak? En nemen jullie daar genoegen mee?

Nu vraag je je misschien af: wat heeft dit met ‘zo trots als een pauw’ te maken? Het punt dat ik eigenlijk wil maken is dat mensen gewoon graag willen weten of ze het goed doen. Het hebben van een inspirerend doel is dan cruciaal. Zodat je weet waarvoor je het doet en je voelt dat je daar rechtstreeks aan bijdraagt. Dat motiveert om het beste uit jezelf en je collega’s te blijven halen. Je draagt zo tegelijkertijd bij aan je eigen meerwaarde en het rendement van de tent.

Kwestie van doen

Deze trots ontwikkelen is misschien wel makkelijker dan je denkt. Ga met collega’s eens aan de slag met je merk. Begin eenvoudig en stel elkaar vragen over de symboliek van het merk: wat is je slogan, welke kleuren en schrijfstijl hebben we? Ga vervolgens een stapje verder door te spreken over helden en verhalen: wie is jullie beste ambassadeur of waarom is je bedrijf opgericht?

Vervolgens stel je elkaar vragen over wezenlijke rituelen en patronen: hoe vieren jullie successen of hoe geef je elkaar kritiek? Om tot slot tot de kern, jullie waarden en ambities te komen: hoe kun je klanten nog beter helpen of waar moet je morgen eigenlijk mee stoppen?

De kunst is om dit soort dingen regelmatig met elkaar te doen. Hiermee voed je niet alleen de onderlinge verstandhouding maar vooral ook het onderlinge geloof in de collectieve ambitie en de route daar naartoe. En laten dit nu net de voornaamste ingrediënten zijn waar mensen trots aan ontlenen.