Waarschijnlijk ben je deze uitspraak al eens tegengekomen als je een van ons hebt gesproken of bij ons op kantoor bent geweest. Één van de motto’s waar wij volledig achter staan en wat vervlochten zit in al onze werkzaamheden. Je zou het ook kunnen vertalen in ‘never stop learning,’ maar we vinden deze variant leuker omdat we nu af en toe op de grond kunnen zitten en met Lego spelen.

Never Grow Up

Data marketing
afbeelding

We zien deze visie ook terug bij Joi Ito. Een van zijn negen principes is learning over education, waarmee hij doelt op het nooit stoppen met leren. Zoals we al in een eerder blog schreven: Ito stelt daarbij dat het waardevoller is om zelfstandig te leren dan (passief) te luisteren naar een opleider.

Een ander perspectief

Wat is het toch heerlijk als je gewoon kind mag zijn en blijven. Niet uit angst om volwassen te worden, maar om op een totaal andere manier naar de wereld te kijken. Dat is wat we met dit motto in stand houden. Wij willen de wereld vanuit een ander standpunt kunnen bekijken. Soms doen we dat letterlijk als we in onze brainstorm-kamer staand vergaderen of op de grond zitten. Kom eens uit die bureaustoel!

Waar een ander of fris perspectief wonderen kan doen voor het creatieve proces, is nieuwsgierig blijven in ons vak ook gewoon van vitaal belang. Het marketingcommunicatie vakgebied en de wereld om ons heen veranderen zo snel dat we alle zeilen moeten bijzetten om voorop te blijven lopen. En dat maakt het juist zo leuk! We zijn constant op zoek naar die vernieuwing en dat avontuur in ons werk.

Hier geven we onder andere gehoor aan met een regelmatige interne merkwaardige filosofiesessie. Tijdens deze sessies is het juist de bedoeling dat we alles loslaten en nadenken, dromen en filosoferen over de mogelijkheden en uitdagingen van de toekomst.

Waarom… waarom… waarom?

Je kent ze wel: kinderen die je de oren van de kop vragen. Ook hier kunnen we weer wat leren van het nieuwsgierige kinderbrein. Vragen stellen is de beste manier om de toekomst te ontdekken, het avontuur aan te gaan en elkaar op een ’hoger’ niveau te tillen. Ook wij stellen daarom veel vragen. Aan elkaar, aan onszelf, aan iedereen waarmee we samenwerken. Op deze manier komen we pas echt tot de kern van zaken en daarmee vergroten we wederzijds begrip. Ben je inmiddels overtuigd van het nut van vragen?

Brein in beweging

Wat we ons ook goed realiseren, is dat die grijze cellen daar bovenin ons belangrijkste “bedrijfsmiddel” zijn. Een aantal van die gevulde hersenpannen waar we heel zuinig op zijn. En die hebben beweging en onderhoud nodig.

We proberen dan ook te allen tijde neuroplasticiteit te bewerkstelligen. Ha, daar hebben we een mooie volwassen zin te pakken! Neuroplasticiteit duidt op veranderingen in de organisatie van de hersenen als gevolg van ontwikkeling, ervaring of leren. Over het algemeen gaat het om het maken van nieuwe verbindingen tussen de hersencellen. Neuroplasticiteit is een onderdeel van de normale hersenontwikkeling bij kinderen, maar vindt ook plaats tijdens leerprocessen bij volwassenen. Eigenlijk zijn we dus continu aan het leren.

We weten dat het brein een flink deel van onze energie gebruikt, dus zorgen we elke dag voor een goede en ontspannen lunch om de energielevels weer op peil te brengen. Schuif eens aan, je mag zelf de stoel kiezen, want we hebben geen vaste plek…

Work hard, play harder

Het – onbezorgde – plezier dat we bij kinderen zien heeft daarnaast nog veel meer voordelen. Humor, spelletjes, je fantasie de vrije loop laten. Volgens onderzoeker en psychiater Dr. Stuart Brown is het meer dan alleen maar leuk: het is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van het menselijk brein. En daarom zou het niet voorbehouden moeten zijn aan kinderen.

Factor Tachtig - Never grow up

Spel is volgens Brown niet een oefening voor kinderen om het gedrag te leren dat van ze wordt verwacht zodra ze volwassen zijn, zoals vaak gedacht wordt. Spelen heeft een biologische rol die vergelijkbaar is met slapen en dromen. Door spelelementen te verweven in je dagelijkse (volwassen) werkzaamheden zul je je niet alleen beter voelen, maar je zult je werk ook beter kunnen uitvoeren. Om te innoveren heb je immers vertrouwen
nodig en spel is belangrijk in het krijgen van vertrouwen. Wil je hier meer over weten, lees dan eens Beter dan echt van Jane McGonigal.

Spel is bovendien goed voor de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, wiskundige capaciteit, creativiteit en sociale interactie. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om af en toe weer jong te zijn en met Lego spelen. Of kom jij binnenkort een keertje bij ons schommelen? Hoe blijf jij jong?

Lees ook:  Merkpersoonlijkheid - Jouw merk heeft een eigen karakter

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu