Blog

Hoe ga je als merk om met onvermijdelijke wijzigingen in je markt? Een sprekend voorbeeld is Mona. Al jaren bekend als hét toetjesmerk maar stilaan voorzien van een ietwat stoffig imago.

Revamp your brand!

Revamp your brand!
afbeelding

Mona ging de marketing-uitdaging aan en werd in 2009 verkozen tot ‘krachtigste levensmiddelenmerk van het jaar‘.

Merkdenken en (her)positionering, nu en in de toekomst

Polaroid hoort wat ons betreft ook in het rijtje. Van gevestigde naam op het gebied van kant-en-klaar fotografie naar een merk wat, in onze ogen, de technologische markt om zich heen harder heeft zien veranderen dan vooraf op in gespeeld. De oplossing? Het inzetten van pop-icoon Lady Gaga als ‘Polaroids Creative Director for Specialty Line’.

We kunnen zo nog wel enkele merken en producten bedenken die wat ons betreft aan een broodnodige herpositionering toe zijn. Wat te denken van het luxe-dessert Vienetta? Bestaat het eigenlijk nog? Heeft het de 80-er jaren zonder kleerscheuren overleeft? Er blijken nog fans van te zijn, maar eet jij het nog wel eens?

Een nieuwe weg kan echter ook te vroeg ingeslagen worden. Swedish Match Nederland gooide na 104 jaar het alom bekende uiterlijk van de Zwaluw luciferdoosjes om. Weg herkenbaarheid. Dalende verkoopcijfers deden het bedrijf besluiten om vijf jaar later het inmiddels 109 jaar oude etiketje met de vermelding ‘Erhets Tstickor’ terug te plakken. Misrekening van de markt?

4×4-icoon Land Rover kampt met andere uitdagingen. Hét alom bekende boegbeeld, de Defender, voldoet in een toenemend aantal landen niet meer aan de moderne eisen op het gebied van veiligheid en uitstoot. De VS levert de Defender zelfs al niet meer sinds 1997… In 2013 valt definitief het doek en zal een vervanger geleverd gaan worden. Gaat het Land Rover lukken een geslaagde opvolger te produceren die aansluit op het door de jaren ontstaan imago (denk aan kreten als ‘go beyond’ en ‘the best 4×4 by far’) en de verwachtingen van de tot nu toe trouwe achterban?

Wat is hét moment om als merk een nieuwe weg in te slaan? Kun je hier op voorhand op anticiperen? En welk merk komt er volgens jou op dit moment in aanmerking voor een ‘revamp’? We horen het graag!

Lees ook:  Tips en checklist: zo wordt jouw webinar een succes!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu