SEO en content marketing. Doen of niet?

SEO & content marketing. Doen of niet?

Categorie: ,

Geschatte leestijd: 6 min. en 41 sec.

augustus 2016 - 

“Content marketing. Het lijkt wel het nieuwe mantra van de huidige marketingmanagers,” aldus Antal de Waij, een van de sprekers op Emerce Digital Marketing Live! Dit jaar heb ik verschillende marketing evenementen bezocht en zoals verwacht stonden ze allemaal in het teken van content marketing. Wanneer ik aan content marketing denk, denk ik automatisch ook aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Ik ben van mening dat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Iedereen (ok, bijna iedereen) die een vraag heeft zoekt dit meteen op internet op. Dit biedt organisaties een kans om gevonden te worden, althans wanneer ze een goede content- en SEO-strategie hanteren. Het doel van SEO is dat jouw webpagina zo hoog mogelijk verschijnt. In ieder geval op de eerste pagina, want wie klikt tegenwoordig nog door naar de tweede pagina in een zoekmachine? Een goede content marketing strategie kan hier het verschil in maken. Er zijn meer dan 100 elementen die zoekmachines meenemen in de ranking van een webpagina. Met een doordachte content marketing strategie kan je al een hoop van die elementen afvinken.

Bereik (on)bekenden

Natuurlijk moet de content die je op je website staat relevant zijn voor de doelgroep. Bij het maken van de content moet je de doelgroep altijd in gedachten houden. Bedenk hierbij dat elke persoon binnen de doelgroep zich in een andere fase van de buyer journey bevindt en dus andere informatiebehoeften heeft. Als organisatie is het verstandig om een antwoord te kunnen geven op alle vragen van je (potentiële) klanten. In welke aankoopfase consumenten zich bevinden en hoe je hier een contentstrategie op afstelt is beschreven in verschillende modellen. Voorbeelden van veelbesproken modellen zijn AIDA, het See-Think-Do model van Google, de Inbound methodology van HubSpot of onze 4B’s (Beleving – Benadering – Beslissing – Bevestiging). Deze modellen geven je handvatten om je bericht af te stemmen op de beslissingsfase van verschillende consumenten.

Inbound Methodology, HubSpot

Play smart or pay hard

Met algemene zoekwoorden kom je er niet meer. Ik kan me voorstellen dat je als kleine speler op de brillenmarkt graag op het woord ‘zonnebrillen’ zou willen adverteren. Maar dit is sterk af te raden, tenzij je een goudmijntje hebt en je 20 euro per klik kan betalen. Dit zoekwoord is veel te algemeen en wordt vaak al door de grote spelers geclaimd.

Het is verstandig om in te zetten op zogeheten long-tail zoekwoorden, zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Deze zoektermen zijn specifieker en gaan heel goed samen met je content marketing strategie. Een voorbeeld van een long-term zoekwoord voor de eerder genoemde opticien zou kunnen zijn: waarop letten bij het kopen van een zonnebril? Deze zoekterm leent zich ook uitstekend voor een titel van een blog. En dat is juist belangrijk.

Zorg ervoor dat de zoektermen waarop je graag gevonden wil worden op meerdere plaatsen op je webpagina terugkomen. Verwerk de term in titels, (tussen)koppen, lopende tekst, in de url, afbeelding namen en meta-omschrijving van je webpagina. Op deze manier vergroot je de kans dat jouw pagina hoger verschijnt binnen de zoekresultaten. Bovendien weet de bezoeker dat die op de juiste pagina beland is, wanneer de titel matched met de zoekterm. Waardoor diegene niet snel de pagina zal verlaten zonder enige interactie. (Heb je de afbeeldingen en de url van deze pagina al gecheckt?)

Kwaliteit of kwantiteit?

De strategische gedachte van content marketing is dat wanneer je consistent en consequent nieuwe content plaatst, je sympathie en vertrouwen van de consument wint. Maar dit is niet het enige voordeel van het regelmatig bijvullen van je informatieaanbod. Het is ook goed voor je SEO-strategie. De frequentie van het vernieuwen van de content is een van de elementen die een zoekmachine meeneemt in de ranking. Dit kan je doen door nieuwe content toe te voegen of huidige content up to date te houden. Hier geldt nog wel altijd kwaliteit gaat boven kwantiteit. Wanneer je informatieaanbod waardevol is en dus aansluit op de eerder genoemde buyer journey, bevordert dit de tijd dat mensen op je site doorbrengen. Een laag bounce-percentage en langere bezoektijden zijn positief voor de ranking van een webpagina.

Denk bij content niet alleen aan tekst maar ook aan andere vormen zoals video, interactieve infographics, afbeeldingen etc. Door verschillende vormen van content in te zetten kan je merk relevante informatie via verschillende digitale mediakanalen verspreiden en elkaar laten versterken. Dit kan je natuurlijk handmatig plannen en beheren, maar het proces kan ook geautomatiseerd worden met behulp van speciale marketing automation programma’s.

Link it

Een onderdeel wat niet kan ontbreken binnen SEO en de content marketingstrategie is linkbuilding. Zoekmachines hechten veel waarden aan de pagina’s waarnaar veelvuldig verwezen wordt. Hoe meer websites verwijzen naar jouw webpagina, hoe belangrijker deze wordt gevonden door de zoekmachines. Maar ook hier geldt weer: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het aantal verwijzende links weegt minder zwaar dan de kwaliteit van de websites die naar jouw pagina verwijzen. De kwaliteit van de betreffende websites wordt bepaald op basis van inhoud en aanbeveling. Dit betekent dat de website over een aangrenzend onderwerp moet schrijven en dat de website zelf ook aangeschreven wordt door anderen.

Linkbuilding, doen of niet

Een manier om linkbuilding te stimuleren is door je content te delen op social media. Doe dit dan ook vooral met nieuwe content of wanneer je content is geüpdatet. Op deze manier vergroot je de kans dat je op andere websites wordt aanbevolen en krijg je meer lezers en dus meer kans dat je aanbevolen wordt op andere websites. Wat vervolgens weer het aantal bezoekers vergroot. En dat is wat je wil bereiken in je content marketingstrategie. Dit kan je natuurlijk ook stimuleren door social share buttons aan je blog toe te voegen, net zoals de buttons onderaan deze blog. (Hint!)

Meten, meten en nog eens meten

Tot slot, zoals bij alle marketing strategieën, is het goed om de resultaten te meten en te evalueren. Welke benadering werkt het beste voor jouw merk? De resultaten van je content marketing campagne zijn met verschillende programma’s te meten, denk hierbij aan Google analytics, HubSpot en social media managementdashboards. Het grote voordeel van digitale content marketing is dat elke actie direct geregistreerd wordt. Dit betekent dat je op elk moment kan bijsturen, uitproberen of stopzetten. Ga dus vooral dingen proberen. Alleen op deze manier kom je erachter wat wel of niet werkt voor jouw contentstrategie.

Welke data belangrijk is voor je content marketing is afhankelijk van je doelen. Verstandig is om te kijken hoeveel unieke bezoekers er naar je website komen en waar ze vandaan komen. Daarnaast kan je op basis van klikpaden, bezoekerstijden en bouncepercentages informatie over het gedrag van je bezoeker verzamelen. Wanneer bezoekers niet lang op een pagina blijven kan je overwegen om de content aan te passen. Hierna kun je kijken naar het aantal websites die naar jouw webpaginas linken of het aantal keer dat je content gedeeld is.

De content waarnaar veel wordt verwezen of die vaak gedeeld wordt, kan je beschouwen als interessante en dus juiste content voor je doelgroep. Tot slot, de data die je zeker niet mag vergeten zijn de conversie aantallen, want naast het winnen van vertrouwen en empathie bij de consument, is het doel van content marketing dat je bezoekers* converteren naar leads en uiteindelijk naar klanten of zelfs vrienden.

*YES! We zijn bij het 1.292e woord aangekomen. Uit onderzoek blijkt dat long copy een positieve invloed heeft op de waardering van zoekmachines en het genereren van leads.

En nu?

Of je SEO moet meenemen in je content marketingstrategie? Ja, doen! SEO is essentieel in het vergroten van het bereik van je content. Helaas is er geen standaard formule voor het inzetten ervan. Het is een kwestie van proberen en optimaliseren.

Denk je na over over een SEO strategie? En zie je het zitten om jouw kennis op een ander niveau met je doelgroep te delen, met als doel deze aan je te binden? Wij helpen je graag op weg, onder het genot van een kop koffie.

10 praktische tips om te starten met content marketing