Blog

De goedkoopste vorm van adverteren. Een gigantische opbrengst, een ROI die door het dak gaat, zonder dat het je ook maar íéts kost… Het is magisch! En, ik zal je verklappen: het heeft met mensen te maken. Je eigen mensen, zelfs. Hè? Adverteren via je eigen collega’s? Ja. Ik heb het hier over employee advocacy. Dit werkt. En dat zeg ik omdat ik er ook voor ben gevallen.

Slim adverteren op de arbeidsmarkt doe je zo

Team Merkmakers
afbeelding

Employee advocacy

Het begrip employee advocacy houdt in dat collega’s ambassadeurs zijn van het merk waar ze voor werken. Denk bijvoorbeeld aan die man die op een feestje superenthousiast vertelt over het bedrijf waar hij bij werkt. Of de LinkedIn-bijdrage waarin je connectie persoonlijke ervaringen over haar werk deelt. En vanuit (influencer)marketing weten wij: niets is geloofwaardiger dan andere mensen

Het belang van je merk 

Bij deze vorm van adverteren geen costs per click of uitgebreide campagnes. Wat je bij employee advocacy dan wél moet inbrengen? Een sterk merk. Een merk waar je dag en nacht aan bouwt, dat je keer op keer laadt, en dat je blijft voeden. Een merk dat je maakt. Een merk dat jij en je collega’s – zonder dat daar om gevraagd wordt – vertegenwoordigen als échte ambassadeurs. Ik neem je graag mee in deze cyclus. 

Mensen maken je merk 

Hoe sterker je merk is, hoe beter jij de mensen aantrekt die bij je passen. Dat heeft weer met herkenbaarheid te maken. Als je hoog scoort op herkenbaarheid is de kans groter dat de mensen die zich in jouw merk herkennen, jou niet meer uit hun hoofd krijgen. Zo ging dat ook bij mij. Hoewel ik niet op zoek was naar een baan, zag ik regelmatig updates vanuit het team langskomen. Je interesse groeit, en het trekt aan. Je denkt: zij snappen het wel. En uiteindelijk ga je met elkaar in zee. 

Zaadjes planten

En daarna groeit dat door. Door bijvoorbeeld bij het tekenen van het contract een tote-bag mee te krijgen, startte het uitdragen van het merk – al dan niet onbewust. Enthousiasme doet vervolgens het balletje rollen. In mensen blijven investeren zorgt ervoor dat hun vermoeden alsmaar meer bevestigd wordt: ik vind dit tof! Zo maak je, zonder dat je daarom vraagt, fans die jouw merk naar buiten uiten, en dat plant weer zaadjes in het netwerk van je collega’s. 

Dat enthousiasme draagt ook bij aan het karakter van je merk. Delen jouw collega’s veel informatie op LinkedIn over de nieuwste blogs en updates, dan draagt dat bij aan je zichtbaarheid. Het laat zien waar jouw merk en de mensen achter dat merk voor staan, en geeft een inkijkje in de brains achter jouw bedrijf. Ook dat plant zaadjes. Op het moment dat iemands tante, buurvrouw of oud-collega dan een communicatiebureau of een nieuwe baan zoekt, gaat er een belletje rinkelen: Factor Tachtig. En voilà, je ambassadeurscirkel is rond.  

Magisch?

In het begin van dit blog noemde ik employee advocacy magisch. Daar kom ik graag nog even op terug: laat je niet misleiden door het pragmatische karakter van dit blog – employee advocacy gaat eigenlijk gewoon vanzelf. Als jij maar focust op het maken van je merk, dan wordt dit fenomeen vanzelf in gang gezet. Magisch, dus.✨

Wil jij ook dat jouw merk automatisch nieuwe mensen aantrekt? Stuur me een berichtje, ik help je graag.   

Lees ook:  Leiden of lijden? De uitdaging van een thought leadership.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Trudie

    Menu