Het is weekend en je hebt geen zin om te koken. Er resten je twee opties; de deur uit om uitgebreid te dineren of je neemt een frietje met snack uit de snackbar. Je kiest the easy way. Een snack is snel en makkelijk. Niet nadenken over wat je aan moet en geen moeilijk gedoe over de uiterst gevarieerde keuzes op een menukaart. De gedachte aan een lekkere kroket grijpt je aandacht meteen…

Snackable content: makkelijk en lekker

Snackable content: makkelijk en lekker-[tag] 3|Snackable content: makkelijk en lekker-[tag]|Snackable content: makkelijk en lekker-[tag] 1|Snackable content: makkelijk en lekker-[tag] 2
afbeelding

Maak ook eens snackable content! Kort maar krachtig. Vormgegeven op basis van de (door sociale media veroorzaakte) aandachtsspanne van nu: #8secondenfocus, zo onderzocht Microsoft. Niet dat we ons echt maar acht seconden kunnen concentreren. Maar omdat er zo’n groot aanbod aan informatie is, is het moeilijk om je content boven het maaiveld uit te laten steken. Je moet er dus op een meer originele manier voor zorgen dat je je consument vangt en langzaam binnenhengelt. Hoe? Met snackable content…

Pak de aandacht en hou ‘m vast

Zuid-Koreanen houden wel van wat snackable content. Dat viel me op tijdens mijn laatste trip naar deze Aziatische republiek. In de metro leest iedereen strips op zijn mobiel. #duimscroll #plaatje #duimscroll #plaatje. Waarom dit zo makkelijk wegkijkt? Visuals worden 60.000 keer sneller door de hersens verwerkt dan tekst. Ofwel: een perfecte basis voor je content snacks. Heb je door middel van je content de aandacht van je klant te pakken? Dan kun je ze interesseren voor meer uitgebreide content. Een long-read of uitgebreide movie bijvoorbeeld. De highlights zitten in ieder geval al in het achterhoofd.

Snackable content = mobile first

Bored in line snackable content

In het blog over SXSW in 2013 hadden we het ook al over bored-at-work of bored-in-line content. Dit soort momenten zijn bij uitstek gelegenheden om je merk van zijn kort-maar-krachtige kant te laten zien. Neem bijvoorbeeld de dit jaar gelanceerde app Sip Stories waarin elk nieuwsbericht in korte stukjes wordt opgedeeld. Gepaard met relevante Twitter-commentaren bericht Sip Stories in hapklare stukjes content waar je doorheen kunt swipen. Naast mijn favoriet Flipboard is dat een perfecte manier van content snacken. Kanaalkeuze voor deze content is daarmee vooral mobile. Uiteraard is ook ephemeral marketing een onderdeel van snackable content. Bij ephemeral marketing maak je gebruik van tijdelijke social posts. Denk aan Snapchat en Instagram stories.

“Think like Disney”

De ‘hoofdfilm’ als uitgangspunt

Zoals dit trendrapport van LinkedIn beschrijft: “think like Disney”. Creëer een content kalender rondom je blockbuster. Een content kalender trekt stapsgewijs de aandacht naar het grotere werk. In het geval van Disney moet je denken aan een trailer, een making-of of misschien zelfs een ‘The Incredibles’-pyjama. Allemaal om aandacht op te wekken voor die ene nieuwe animatiefilm. Tevens maakt een content kalender het mogelijk om een goede planning te maken. Je kunt bijvoorbeeld belangrijke evenementen of gebeurtenissen vastleggen en overzichtelijk maken waar gaten zitten in de regelmaat van je posts. Bovendien zorg je er zo voor dat je content ruim voor de deadline ready is.

Herkenbaarheid is key

Je logo valt niet per se onder snackable content, maar kan er wel een onderdeel van vormen. Je content moet vooral herkenbaar zijn en daarin kan je logo een rol spelen. Probeer daarin consistent te zijn. Voeg je aan je eerste post een logo toe? Zorg dan ook in de daaropvolgende posts voor goede herkenbaarheid en deelbaarheid. Met deelbaarheid bedoel ik dat het logo niet dusdanig opvallend aanwezig moet zijn, dat mensen het niet meer aantrekkelijk genoeg vinden om te delen.

Kies de juiste snackable vorm

Afhankelijk van je doel zijn er verschillende mogelijkheden in vorm als het over snackable content gaat. Je bent er vast niet onbekend mee. Neem bijvoorbeeld die eindeloze lijstjes zoals: “10 redenen waarom je de cloud in moet”. Stiekem is er altijd wel één interessant genoeg om op te klikken. Ook animated gifs kunnen een reden zijn om een glimlach op je gezicht te toveren. In het geval van de Zuid-Koreanen slaan de strips dus goed aan, maar ook foto’s, quotes en korte (ook silent) video’s horen erbij.

“Stimuleer met de juiste
content de honger naar meer”

In een oogopslag je boodschap helder

Met je gecreëerde snackable content wil je kortstondig iemands aandacht pakken of interesse wekken. Zie het als een mogelijkheid voor brand awareness op merkwaardige wijze. Zo stimuleer je met de juiste content de honger naar meer en maak je in een oogopslag (of meerdere) je boodschap helder, geef je je merk identiteit of houd je je consument of zakenrelaties up to date. Niet een ‘moetje’ maar een traktatie met een basis van kennis versus vermaak moet de juiste inhoud vormen. Bedenk maar eens welke soort(en) content jouw aandacht grijpen en probeer die om te zetten voor je eigen doel.

Lees ook:  Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten!

Een quote die hier naar mijn mening goed op aansluit vind ik deze van de JvT:

“Hou het klein, hou het dicht bij jezelf. Maar laat het zien, blaas me weg.”

De Jeugd van Tegenwoordig

Snackable content in de praktijk brengen? Ik help je uiteraard graag bij het frituren van de best mogelijke content kroket of zak chips 😀.

Practise what you preach:
snackable content

In de loop van de tijd verzamelen we hieronder de snackable content die we hebben gebruikt om dit blog artikel te promoten.

https://www.instagram.com/p/BlX4u_Bnvww/

Mogelijk heb je bovenstaande gemist, maar gelukkig hebben we de beelden nog van dit stukje ephemeral marketing

https://www.instagram.com/p/BoROjWMl2vC/

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu