Event: SXSW – 7 x inspiratie uit Austin

Categorie: , , , , , , , , ,

Geschatte leestijd: 7 min. en 1 sec.

maart 2013 - 

SXSW interactive 2013: vijf volle dagen creativiteit, innovatie en inspiratie. Een omvangrijke uitdaging die ik met veel enthousiasme ben aangegaan: ik heb 25 sessies bijgewoond (van de – in totaal – 650 sessies).

Met plattegrond en App ging ik op pad in downtown Austin: er waren meer dan 18 locaties verspreid door de stad. De boodschap uit Texas die nog nadreunt in mijn hoofd is dat we op een snelweg zitten waar data voorbijraast en eindeloze mogelijkheden aan de horizon opdoemen. ‘Mapping out the future’ is er niet meer bij.

Verschillende topics kwamen veelvuldig voorbij in de sessies die ik heb gevolgd en hebben uiteraard een enorme overlap. Toch heb ik – in dit blog én deze inspiratiesessie – geprobeerd om de berg inspiratie (deels) te herbergen onder de voor mij meest in het oog springende pijlers: 7 x inspiratie uit Austin: connect the dots!

#1 Huge Data

Computing as an ecology” is, volgens Mickey McManus (CEO, MAYA Design), de oplossing voor de enorme, excessieve hoeveelheden data die we in de toekomst te verwerken krijgen.

Stel dat alles om ons heen wat we dagelijks gebruiken, data gaat produceren. Mijn elektrische tandenborstel en hardloopschoenen doen dat al! Op termijn verandert de term ‘Big Data’ in ‘Huge Data’. Wat gaan we met al die gegevens doen? En wat kunnen we ermee? “We hebben informatie-containers nodig, zoals we ook DNA (DNA is ongeveer 0,75Gb) voor levende wezens hebben.” roept Mickey McManus. Een eenduidige vorm van opslag om te kwantificeren en kwalificeren. We gaan naar de natuur kijken om onze informatie te structureren en beheren. Check deze video over het boek ‘Trillions’ van McManus.

#2 Beleving boven bezit

Is beleving belangrijker dan bezit? Volgens Jennifer Hymann (CEO en co-founder Rent-the-Runway) hadden mensen ooit een meer gestructureerd en voorspelbaar leven. Mensen waren in het bezit van een auto en een huis. Bedrijven aspireerden fabrieken en infrastructuur in eigen bezit. Het hedendaagse leven ziet er anders uit. Ondernemers kunnen daar ook anders op gaan reageren. Dat kan door een product of dienst als een service te gaan aanbieden. Denk aan voorbeelden als Spotify, Netflix en Rent-the-runway.

Bedenk hoe de doelgroep zijn vrije tijd wil indelen, creëer een beleving en zorg dat die experience leuk is om in te ‘verdwalen’. Right to-the-point is niet altijd de beste manier. Bewust beslissen en inlezen is een onderdeel van merk-interactie en likability. Een mooi voorbeeld hiervan is het merk Patagonia. “Content can slow down users, focus their attention and help them act deliberately.” Dat stelde Margot Bloomstein op SXSW en klinkt mij als muziek in de oren.

#3 Storytelling

Van authentieke verhalen tot verhalen rondom ‘gemaakte’ karakters. Herkenbaar, menselijk, enthousiasmerend en ‘engaging’: storytelling is een hot topic!

Ik houd van de sfeer in een druk café in Parijs. Mensen lachen, delen anekdotes, discussiëren over het nieuws onder het genot van een goed glas wijn. Overal ter wereld delen mensen verhalen met elkaar online én offline. Wat maakt die content ‘shareable’? Dat is niet zo moeilijk, bedenk gewoon wat je ook met je vrienden en kennisen zou delen. Maar het is meer dan alleen ‘likes’ en ‘tweets’. Goede content is gebaseerd op ‘trust’. Voor advertenties is shareable content zeer geschikt. Een goed voorbeeld is Virgin Mobile op BuzzFeed. Deelbare content verspreid zich vooral volgens het bored-at-work of bored-in-line principe volgens BuzzFeed CEO Jonah Peretti. Dus als je content niet mobiel beschikbaar is, krijg je het niet gedeeld!

Clay Johnson, auteur en technologist, heeft ook nog iets toe te voegen aan de discussie over content. “Focus on tackling the overload of junk information society is consuming.” Vergelijk content met de industrialisatie van voeding (wat uiteindelijk leidt tot obesitas) en ga op een ‘Information Diet’. Gebruik een kompas en geen kaart. Zelf een mening vormen wordt steeds moeilijker – maar niet onmogelijk! Johnson: “Be a producer, not a consumer. Shape your day, make sure it’s not shaped.

#4 The ‘No Interface’ future

Vergeet de ‘paperless’ kantooromgeving: Golden Krishna (senior designer bij Samsung Innovation Labs) wil naar een ‘screenless’ wereld. Nog erg moeilijk voor te stellen! Maar met de wetenschap dat we 15 jaar geleden ook nog geen mobiele telefoon hadden, denk ik dat de komende 15 jaar lastig te voorspellen zijn.

Krishna beweert tevens “the best interface is no interface”. Daar heeft hij, volgens mij, gelijk. Neem als voorbeeld een automotive App om een auto te ontgrendelen. Hoe omslachtig kun je het maken? “Somewhere along the way we got confused. We tried to make user experience equal user interface. Good experience design isn’t good screens, it’s good experiences.” Aldus Krishna.

Een grote trend (die veel voorbij kwam tijdens SXSW), wordt ook door Krishna aangehaald: sensoren worden groot in de toekomst. De iPhone in mijn zak bevat al een groot aantal sensoren die al de verschillende functies mogelijk maken.

#5 Philosophical espresso

SXSW bestaat uit praktische en toepasbare lezingen, maar er zijn ook meer filosofische sessies. Die sessies focussen op de gevolgen en de mogelijkheden van de ontwikkelingen die gaande zijn of in de nabije toekomst staan te gebeuren.

Zo stelt futurist en filmmaker Jason Silva dat ‘computers’ zoals ze nu gemaakt worden compleet transformeren tot “wearable computing”. Google’s “Project Glass” is daar al een goed voorbeeld van. Silva ziet veel meer ‘fashion’ mogelijkheden. “Computation will be everywhere:it will be in the fabric of our clothing, it will be our second skin. Fashion will become high technology.” Aldus Silva. Hij wil ‘Exponential Thinking’ gaan bewerkstelligen en parallel gaan denken in plaats van lineair.

Een andere visie is dat lange termijn strategieën steeds moeilijker toe te passen zijn. De wereld beweegt zich als een zwerm vogels die zonder communicatie elkaar achterna gaan en imiteren. Agile thinking & management is noodzakelijk om per direct te kunnen bijsturen en aanpassen. Zelf bij een bedrijf als Mars zijn ze, op het gebied van social media, nog steeds bezig met testen, proberen en leren. Ze besteden een zeker deel van van het marketing budget aan experimenteren. Dat juich ik toe! “A radical change is impossible, take tiny steps” Aldus B.G. Fogg, innovator en psycholoog.

Bruce Sterling heeft in ‘The Principles’ zijn visie voor de toekomst vast gesteld: “resiliency, risk and a good compass: tools for the coming chaos.” Deze principes passen in mijn straatje.

#6 De toverstok van Harry Potter

Design heeft alles te maken met nieuwe media: apps, responsive, websites, gadgets, smart TV en veel meer andere interfaces. Design en technologie komen op SXSW samen.

In een niet zo verre toekomst kruipen wij allemaal in de huid van Harry Potter. We gaan techniek anders besturen: de muis en het toetsenbord maken plaats voor spraak en beweging. Ik begin alvast. Ik heb de Leap Motion Controller aangeschaft. Een device waarmee ik mijn Mac kan bedienen met mijn handen (voor de duidelijkheid: alléén met mijn zwaaiende handen). Wat betekent dit voor design van jouw Interface?

Maar design bestrijkt tijdens SXSW natuurlijk nog veel meer aspecten. Zo komt slechts twintig procent van al je website-bezoekers direct op de homepage terecht. Dat betekent dat de andere tachtig procent op andere pagina’s stuit die net zo georganiseerd en gestructureerd moeten zijn als de homepage. Design is dus key. Als de content overigens relevant, helder en consistent is, kan de 3-klik-regel de prullenbak in.

#7 Think bigger

“Think bigger” zou SXSW’ slogan kunnen zijn. Veel keynote sprekers namen deze woorden in hun mond. Waarom zou je je focussen op alléén online of alléén offline? Deze twee werelden ontmoeten elkaar steeds vaker in het midden. Virtual reality, 3D-priting en onzichtbare user interface zijn daar goede voorbeelden van.

Voor ik weer moet inchecken en naar huis vloog, heb ik nog nét de website WeAreHereNow meegepikt. Een website waar data, de scheidingslijn tussen online en offline, Application Programming Interfaces (API’s), interactie en social media samenkomen. Door de ‘location-based’ data die wordt verzameld via Foursquare en Facebook komen dit soort prachtige broadcasts van wereldsteden tot stand. Misschien iets voor Liempde ;-)?

Meet you in Austin next year!?

Oempffff! SXSW in een notendop? Dat is niet gelukt. Dit is een event dat je mee moet maken. Dus…. Meet you next year at SXSW 2014?

Niet twijfelen, gewoon doen. Let op! Neem wel de volgende zaken mee: een paar goede schoenen, geduld (wachten in rijen), een stel leergierige hersens, géén keuzestress (650 sessies in 5 dagen)! “het is alsof er een vrachtwagen mentos in een zwembad met cola wordt gestort, het bruist!” Aldus een random bezoeker.

There is no excuse, just go. 9 maart – 18 maart 2014.

Wat vind jij?


Merkwaardig. Het zit zelfs in onze cookies, waarmee je akkoord gaat als je op onze website blijft. Lees hier meer over die merkwaardige privacy.