“Thought Leader”. Wikipedia vermeld: “a futurist or person who is recognized among peers and mentors for innovative ideas and demonstrates the confidence to promote or share those ideas as actionable distilled insights”

Leiden of lijden? De uitdaging van een thought leadership.

Leiden of lijden? De uitdaging van een thought leadership. 1

Niet vreemd dus dat steeds meer bedrijven die leidersrol nastreven. LinkedIn toont maar liefst 16.000 zelf-uitgeroepen leaders. Deze rol dient echter goed doordacht en gedragen te worden. Waar loop jij tegen aan?

Kun jij voldoen aan eigen én andermans verwachtingen?

Futuroloog. Trendsetter. Evangelist. Thought Leader. Het klinkt wellicht makkelijker dan het is. Of juist wel érg hoogdravend. Kun jij, als persoon óf bedrijf, zaken bedenken én beargumenteren voordat ze werkelijkheid zijn? Kun jij mensen doorlopend overtuigen van jouw toekomstgerichte mening? Of laat je ‘dagdromen’ liever aan anderen over en sta je liever in het hier-en-nu? Als thought leader leg jij verbanden die andere niet kunnen leggen. Dat betekent dat je er af en toe ook naast zult zitten. Mits de balans niet té ver doorslaat hoeft dit geen probleem te zijn. Ontken je ‘fouten’ niet maar leer ervan. Je publiek zal het je vergeven, zie het als een ontdekkingsreis naar meer en betere inzichten.

Wie draagt de vlag?

Thought leader, op persoonlijke titel of als bedrijf? Ook bedrijfsmatig kan het verstandig zijn om een ‘guru’ naar de voorgrond te schuiven. Zo creëer je als bedrijf een ‘gezicht’ wat je verhaal kan ondersteunen en zorg je voor een herkenbare blik naar buiten. Kennisintensieve bedrijven kunnen vervolgens uiteraard het gehele personeelsbestand inzetten om het gewenste leiderschap uit te dragen in de markt.

Is de basis aanwezig?

Het eigen imago. Het imago van je bedrijf. De kapstok. Wat is de basis waarop je deze rol gaat bouwen? Sta je als thought-leader-in-de-dop dicht bij het verhaal wat je uitdraagt? Neem eens een stap terug en wees kritisch; zou je jezelf écht serieus nemen? Draag je écht wat bij?

Kun jij dit leiderschap op langere termijn blijven dragen? Dit hoeft geen dagtaak te zijn. Het komt de kwaliteit echter wel ten goede wanneer de aangewezen persoon binnen marketing er een groot deel van de week aan kan besteden…

Uniek?

Zeker niet onbelangrijk: wat vertellen andere nog niet en waar kun jij je focus op leggen? Waar blink jij in uit? Is er al een duidelijke thought leader aanwezig? Ga geen strijd aan, vaar je eigen koers!

Hoe? Wat? Waar?

Wees aanwezig. Laat je horen. Organiseer laagdrempelige webinars of webcasts. Verdiep je in social media marketing en maak actief gebruik van zaken als RSS, Twitter, LinkedIn en YouTube. En… vergeet daarbij de eerdere vragen niet en zorg dat je boodschap het doorvertellen waard is! Kortom, steek je nek uit en vergroot beetje bij beetje je groep luisteraars. Zorg ervoor dat je wordt opgepikt, wordt geciteerd en uiteindelijk wordt uitgenodigd als expert binnen jouw (vak)gebied.

Luisteren? Luisteraars?

Een trouwe schare aanhangers zorgt er voor dat je op de hoogte blijft van het laatste nieuws. Luisteren dus … een niet te onderschatten onderdeel van je kersverse status. Een luisterend oor brengt je nieuwe inzichten en laat je nieuwe verbanden leggen.

Lees ook:  Bestaat concurrentie eigenlijk wel? Niet als je écht jezelf durft te zijn!

Think big? Think adequate! Het is niet erg als je doelgroep zich in een beperkt gebied zit. Een thought leader is niet per definitie een beroemdheid in alle kringen. Je kunt bijvoorbeeld een veel gevraagd en gewaardeerd spreker zijn op bijeenkomsten voor koi-karpers, maar dat betekent niet dat heel Nederland je gaat kennen.

Gratis? Echt?

Het ‘weggeven’ van informatie is een belangrijke en niet te onderschatten investering. Deel je kennis. Toon je vakmanschap, je meerwaarde. Wellicht kun je het Guru-schap na verloop nog breder insteken. Om aan te geven dat je buiten de grenzen denkt. Niet blijft hangen in je eigen wereld. Bewust bent van wat er speelt. Denk aan de verkoop van e-readers; jouw mening over de ontwikkelingen in de krantenmarkt levert niet per definitie meer omzet op. Het creëert echter wel een breder draagvlak voor je product. Wellicht ook feedback van je doelgroep zodat jij weet waar je op in kunt spelen. Bang dat je concullega met je kennis aan de haal gaat? Ziet waar jij staat? Zorg dat je basis staat, volg een duidelijke lijn en loop constant voorop. De markt ziet vanzelf dat je geliefde concullega je probeert bij te houden. Zorg er daarnaast voor dat je op de juiste tijd en op de juiste plaatsen zichtbaar bent: je bent al snel niet meer in te halen!

Heb jij een lange adem?

Beschouw deze manier van marketing als branding. Een lange termijn strategie. Streef niet als hoofddoel naar concrete lead generatie. Denk niet campagnematig. Een breed geaccepteerde guru wordt je niet zomaar. Je kunt niet zonder een voor zich sprekend trackrecord. Een historie waar je in moet investeren.

Thought leader! En dan?

Heb je een stuk historie opgebouwd? Profiteer van je status. Benut je kansen. Biedt bij iedere offerte een gratis (e)boek waarin jouw mening wordt uitgedragen. Creëer een hype-achtige sfeer door zorgvuldig informatie te ‘lekken’ naar kleine groepjes binnen je volgers. Zorg dat jouw naam wordt genoemd in relatie met je vakgebied of gekozen topic. Wordt jij uiteindelijk uitgenodigd door TED en wordt je presentatie miljoenen keren bekeken? Maakt jouw mening daadwerkelijk het verschil in een eventuele aankoop? Priceless….

Boek: Thought Leadership

Vind je dit een boeiend onderwerp, lees dan het Boek: Thought Leadership van Mignon van Halderen eens. Dit geeft goede inzichten.

Je eigen draai?

Factor Tachtig heeft de wijsheid niet in pacht. Iedere doelgroep, ieder bedrijf, ieder guru heeft zijn of haar specifieke aanpak nodig. Moet op zoek naar een eigen insteek. Sta jij open voor de mening van anderen? Of stuur jij anderen graag in hun mening? We staan open voor beiden…

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Factor Tachtig


Factor Tachtig

maakt je merk

040 7470161

Blog

Menu