Ik begin maar met een disclaimer. Dit is geen samenvatting van een dag The Next Web Conference #TNW2019. Onmogelijk. Negen tracks, rondetafels, workshops, talent sessions, een expocenter, foodtrucks en een reuzenrad. Je hoeft je niet te vervelen in dit ‘Disneyland for Nerds’. Hieronder de indrukken die ik heb opgedaan.

TNW2019: Mens en technologie kunnen niet zonder elkaar

TNW2019: Mens en technologie kunnen niet zonder elkaar

Ik begin maar met een disclaimer. Dit is geen samenvatting van een dag The Next Web Conference #TNW2019. Onmogelijk. Negen tracks, rondetafels, workshops, talent sessions, een expocenter, foodtrucks en een reuzenrad. Je hoeft je niet te vervelen in dit ‘Disneyland for Nerds’. Hieronder de indrukken die ik heb opgedaan.

Humans & Tech | Zeep en transparantie

Net als 2 jaar geleden – toen #teamfactor in volle sterkte aanwezig was – is de relatie tussen mensen en technologie een terugkerend thema in veel presentaties. De toon blijft echter positief. Nergens wordt het grimmig of onheilspellend. Er kwamen veel mooie voorbeelden voorbij van hoe technologie op een positieve manier impact kan hebben op onze samenleving. Verrassend is het partnership dat Lush is aangegaan met de stichting Bits of Freedom onder de naam Take CTRL. Ze willen hiermee mensen bewust maken van hun digitale keuzes. Een gedurfd partnership voor een cosmeticafabrikant, maar wel heel mooi passend bij hun brand values ‘transparantie en eerlijkheid’. En ook belangrijk: ze hadden de lekkerst ruikende stand op TNW 😃.

Technologie met een doel | Alle schoolkinderen naar de ruimte

Technologie inzetten om bij te dragen aan een betere planeet. Niet iets heel nieuws natuurlijk, maar het blijft inspirerend. André Kuipers lichtte als keynote spreker zijn nieuwste project SpaceBuzz toe. André’s missie is om zoveel mogelijk kinderen te laten ervaren hoe mooi maar ook kwetsbaar onze planeet is – en daarmee ons ecosysteem. Hoe kan je dat beter doen dan ze dezelfde ervaring te geven als hijzelf als astronaut? En daar komt techniek om de hoek kijken. SpaceBuzz is een interactief educatieprogramma, waarin je in een 15 meter lang raketvoertuig een ruimtereis kan maken. Met behulp van virtual en augmented reality. Helaas had André zijn SpaceBuzz niet meegenomen naar Amsterdam…

Lees ook  Schaal van Prima

Marketing: it’s about people | Meten – nee, voelen is weten

In de ‘Re:Brand’ track stonden veel presentaties in het teken van ‘purpose’, ‘kindness’ en zelfs het woord ‘reverence’ (eerbied) heb ik gehoord! Opvallende brand values. Mark de Bruijn van SAP pleitte in zijn presentatie voor de focus op mensen in plaats van data. Een ogenschijnlijk succesvol afgerond klantcontact kan toch nog een slechte ervaring voor die klant zijn geweest. Systemen meten namelijk alleen of het probleem netjes is opgelost. Maar denk je dat de klant toch terugkomt als hij niet op een fijne of snelle manier geholpen is? En het meten van emoties in de klantervaring wordt toch een stuk lastiger. Gelukkig kunnen wij als mens daar nog iets toevoegen.

Make it personal | Japans leren voor je klant

Om nog even door te gaan op klantervaringen: in verschillende presentaties kwam het pleidooi voor een hele persoonlijke customer experience terug. Een grappig voorbeeld van keynote en tech guru Guy Kawasaki was dat Richard Branson persoonlijk de schoenen van Kawasaki ging poetsen om te bewijzen dat Virgin een betere klantervaring gaf dan zijn concurrent. Kawasaki kon natuurlijk niet anders dan overstappen van luchtvaartmaatschappij. Ook een leuk voorbeeld van een goede customer experience is de Amstelveense visboer, die door zijn toenemende Japanse clientèle, zich helemaal op deze doelgroep heeft gericht. Check zeker even het filmpje (OK, het is reclame, maar de visboer bestaat echt!).

Best veel indrukken voor 1 dag. Ik ga ze even verwerken. En mocht je meer willen weten, dan praat ik je graag persoonlijk bij met een lekkere kop koffie aan onze keukentafel. Of zie ik je volgend jaar bij TNW2020?

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Marijke

Blog

Menu