Om de prestaties van klanten én Factor Tachtig te blijven verbeteren houden wij tijdens de studie, in de avonduren en op vakantie de nodige vakliteratuur bij. Op onze doorlopende zoektocht naar kennis dwalen wij door het bos aan marketingtitels. Een bos wat jaarlijks groeit.
Welke boeken móet je als merkmaker gelezen hebben om bij te blijven? Wij maken het jou graag makkelijk: hierbij onze top 5 Merkwaardige marketingboeken van dit moment!
Marketing in het nieuwe tijdperk
Het uitgangspunt van Herman Toch is verandering. Herman legt een verband tussen de kern van een organisatie en het bouwen van een merk. Dat laatste is een continue noodzaak om boven het maaiveld uit te blijven stijgen. Het boek zet aan tot fundamenteel anders denken en anders doen. Het is ook interessant voor ’niet’ marketeers. Het unieke denkkader is breed inzetbaar en spoort je brein aan om door te lezen tot de laatste bladzijde.
Samenvatting managementboek.nl:
De wereld is in volle transformatie. Onze denkmodellen lijken niet meer te kloppen. We doen alles volgens het boekje, consumenten en klanten hebben sympathie en positieve associaties met ons merk, en toch staat ons marktaandeel onder druk. We zullen dingen fundamenteel anders moeten aanpakken, willen we weer relevant worden in het leven van mensen.In Transformeren om te overleven geeft Herman Toch zijn visie op onze veranderende wereld. Bovendien doet hij aan de hand van tien paradigma’s een nieuwe soort marketing uit de doeken en toont hij aan wat merken moeten doen om succesvol te zijn en een winnende positie uit te bouwen. Een aanrader voor marketeers, leidinggevenden, marketingdirecteurs, CEO’s die een gids zoeken om hun merk voor te bereiden op een nieuw tijdperk.
Zero Paid Media as the New Marketing Model
De auteurs lijken zich persoonlijk tot de lezer te richten met de boodschap ‘laat als marketeer de geijkte paden maar voor wat ze zijn’. Door dit boek leer je na te denken over de assets die je hebt, waar je eigenaar van bent en waar je invloed op kunt uitoefenen. Paid media is verleden tijd. Maak gebruik van je zealots om je product te verkopen, koester je bestaande klanten en investeer in de customer journey.
Samenvatting managementboek.nl:
Eenvoudig gezegd, onder de huidige operationele omstandigheden zal de reclame-industrie het niet volhouden zonder maatregelen te nemen en dreigen met rampzalige scenario’s – van slechte financiële resultaten tot banenverlies tot een ineenstorting van het huidige media-ecosysteem.
De oplossing? Het Marketing Model kan hestellen door in uw advertentie budget snijden en te investerenin het Z.E.R.O. Framework:
Voor beleid in merkidentiteit
Naast de nodige merktheorie en -modellen ook een aantal handige inkijkjes in het creatieve (merk)proces – van oriëntatie tot presentatie. Onderdeel daarvan is het bepalen van het merkinnerlijk en vertalen in het merkuiterlijk.
Samenvatting managementboek.nl:
Succesvolle merken worden gekenmerkt door een helder merkinnerlijk, aantrekkelijk merkuiterlijk en activerend merkgedrag. Dit boek inspireert u om vanuit Brand Design na te denken over het vormen en vormgeven van merken. Met bondige theorie, nuttige modellen en veel voorbeelden uit de praktijk. ‘Brand Design’ is geschreven voor iedereen die direct of indirect verantwoordelijk is voor merken of daarvoor wordt opgeleid. Steeds meer hogescholen en universiteiten in Nederland en België realiseren zich dat Brand Design een belangrijk onderdeel vormt van de marketingopleiding en gebruiken daarvoor dit boek.
What marketers don’t know
Ondanks dat het in dit boek vooral over grote merken gaat, zijn veel onderdelen zeker toepasbaar voor kleinere merken. De auteur speelt in op jouw onderbuikgevoel. Gedegen research en betrouwbare data staan centraal, theorie en visie zijn bijzaak. Er wordt tegen heilige huisjes aangeschopt. Door de vele wetmatigheden en cijfers is dit boek pittig, maar niet minder interessant.
Samenvatting managementboek.nl
Dit boek bevat antwoorden op de belangrijkste vragen die door marketeers elke dag worden gesteld. Aanpakken van kwesties zoals hoe merken groeien, hoe reclame echt werkt, wat prijsacties echt doen en hoe loyaliteitsprogramma’s echt invloed hebben op loyaliteit, ‘How Brands Grow’ presenteert decennia van onderzoek en laat aan marketeers zien hoe zij merken kunnen laten groeien.
Een inleiding in designmanagement
Een snel weg te lezen boek wat de achtergrond achter merken, visuele identiteit, designmanagement en corporate design kort maar bondig toelicht. Voorzien van de nodige toelichting in kleur en beeld. Een aanrader voor ieder die betrokken is bij huisstijl en visuele identiteit.
Samenvatting managementboek.nl
Dit boek biedt u een heldere en beknopte inleiding in designmanagement. In deze vierde druk hebben de auteurs alle ballast overboord gegooid en werken zij gericht aan het doel van het boek: het kunnen analyseren, managen en bewaken van de huisstijl en de visuele identiteit. Daarbij richten zij zich op het designmanagement van merken en organisaties. Het is een zeer overzichtelijk standaardwerk op het gebied van designmanagement.Het daagt je uit om een eigen visie op design te ontwikkelen en om deze visie in de praktijk vorm te geven.
De auteurs zijn erin geslaagd dit boek prettig leesbaar te maken. Het vakgebied designmanagement is al gecompliceerd en divers genoeg. Door de opzet is dit boek prima bruikbaar voor studie en werk. Zeker het hoofdstuk over het ontwikkelen van een visuele identiteit is erg praktisch. In het laatste hoofdstuk staat een opdracht om het geleerde toe te passen. Door het boek heen vind je verfrissende en inspirerende designcrackers.
Benieuwd welke andere boeken er – onder meer – op de plank te vinden zijn? Bekijk het overzicht hieronder. Heb jij nog suggesties voor onze boekenkast?
Meld jouw favoriete merk, marketing- of communicatieboek(en) aan op merkwaardigeboeken.nl!